Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Sen när man tröttnar och int mera vill utvecklas så tror jag int att man är så bra lärare mera heller” : Nyutexaminerade klasslärares syn på sin profession och professionsutveckling efter ett år i yrket

Elenius, Enina (2018)

 
Avaa tiedosto
elenius_enina.pdf (833.5Kt)
Lataukset: 


Elenius, Enina
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110647412
Tiivistelmä
Syftet med studien är att undersöka nyutexaminerade klasslärares syn på sin egen profession och framtida professionsutveckling efter ett år i yrket. Studien bidrar till en ökad förståelse av klasslärares egna upplevelser och erfarenheter efter ett år som yrkesverksamma klasslärare i årskurs 1–6. Utgående från syftet har följande forskningsfråga utarbetats: Hur ser nyutexaminerade klasslärare på sin profession och professionsutveckling efter ett år i yrket?

Undersökningens forskningsansats är hermeneutik och semistrukturerad intervju användes som datainsamlingsmetod. Informanterna är fyra till antalet och kriterierna för deras deltagande var att klasslärarna utexaminerats från lärarutbildningen vid Åbo Akademi år 2016. Därtill skulle de ha arbetat ca ett år i årskurserna 1–6 i Finland.

De delar av intervjuutskrifterna som hade relevans för denna studie har använts som grund vid konstruktionen av fyra separata narrativer, en berättelse för varje informant. Analysmetoden är således narrativ analys och resultaten presenteras i form av narrativer. Narrativen har därefter jämförts med varandra för att identifiera likheter och skillnader mellan klasslärarnas upplevelser av deras profession och professionsutveckling. Vid analysen kunde fyra centrala teman identifieras i anknytning till forskningsfrågan: obeständighet och intensifiering, samarbetskultur och partikularitet, entusiasm och engagemang samt läraragens och kompetensbildning.

Resultatet visar att klasslärarna ser på sin profession genom tre olika teman: obeständighet och intensifiering, samarbetskultur och partikularitet, entusiasm och engagemang. Dessa teman kommer till uttryck när klasslärarna berättar om sin lärarsocialiseringsprocess, sina positiva erfarenheter och om utmaningar de stött på. Under lärarsocialiseringsprocessen är det mötet med de olika människorna i skolmiljön som se som det centrala för att övergången från studerande till yrkesverksam lärare ska lyckas. Till lärarnas positiva erfarenheter hör främst relationen till eleverna och möjligheten att själv få forma sin undervisning enligt klassens behov. De utmaningar som lärarna stött på har att göra med bland annat arbetsmängd, parallella arbetsuppgifter, differentiering och gränsdragningar.

Resultaten visar även att klasslärarna ser på sin professionsutveckling genom ett tema: läraragens och kompetensbildning. Detta tema kommer till uttryck när klasslärarna berättar om sin utveckling som en livslång process, som innehåller både formell och informell professionsutveckling. Lärarna inser att deras professionella utveckling pågår under hela deras verksamma karriär och att man behöver utvecklas för att vara en bra lärare.

Slutligen kan det konstateras att klasslärarnas upplevelser och erfarenheter av sin profession stämmer överens med resultaten från tidigare forskning i ämnet och att deras syn på professionsutvecklingen utgörs av medvetenheten av hur viktigt det är att ständigt utvecklas inom professionen.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [432]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste