Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolprestationer hos elever med invandrarbakgrund : betydelsen av skolengagemang, socioekonomisk ställning och familjestruktur

Staffans, Rebecka (2018)

 
Avaa tiedosto
staffans_rebecka.pdf (771.2Kt)
Lataukset: 


Staffans, Rebecka
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102238593
Tiivistelmä
Skolorna i Finland blir allt mer heterogena gällande elevers språkliga och kulturella bakgrund. Samtidigt visar PISA-mätningarna från 2015 att det i Finland finns stora skillnader i skolprestationer mellan elever med och utan invandrarbakgrund. Låg socioekonomisk ställning inverkar negativt på elevers skolprestationer och elever med invandrarbakgrund tenderar ha lägre socioekonomisk ställning än elever utan invandrarbakgrund. I forskning har intresset för skolengagemang ökat tack vare dess nära relation till skolprestationer. Den traditionella kärnfamiljen utmanas i och med att alternativa familjestrukturer blir allt vanligare, men forskning har visat att elever från kärnfamiljer presterar högre i skolan än elever från övriga familjestrukturer. Det finns alltså ett behov att undersöka hur elevers skolprestationer påverkas av dessa faktorer, och speciellt vad som påverkar skolprestationer hos elever med invandrarbakgrund i finlandssvenska skolor. Utgående från detta syfte har följande forskningsfrågor formulerats:


1. Hur kan skolengagemang, socioekonomisk ställning och familjestruktur förklara skolprestationer hos elever med och utan invandrarbakgrund?

2. Hur skiljer sig elever med invandrarbakgrund från övriga elever gällande skolengagemang och skolprestationer?

3. Påverkar invandrarbakgrund skillnaden i skolengagemang hos låg- och högpresterande elever?


Data baserar sig på enkätsvar från 1016 elever i årskurs 7 och 9 i fem finlandssvenska skolor. Enkätsvaren analyserades med en kvantitativ forskningsansats. Resultaten visar att socioekonomisk ställning är relaterad till skolprestationer både för elever med och utan invandrarbakgrund, men skolengagemang har samband med skolprestationer endast hos elever utan invandrarbakgrund. Det finns inga signifikanta skillnader mellan elever med och utan invandrarbakgrund gällande skolengagemang och skolprestationer. Högpresterande elever uppvisar starkare skolengagemang elever än lågpresterande elever, men invandrarbakgrund påverkar inte dessa skillnader. Studien ger en ökad förståelse för faktorer som påverkar elevers skolprestationer i grundskolans övre årskurser.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [432]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste