Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030: Käyttövoimavaihtoehdot ja niiden kansantaloudelliset vaikutukset (VTT)
Tamminen, Saara; Nylund, Nils-Olof; Sipilä, Kai; Laurikko, Juhani; Sipilä, Esa; Mäkelä, Kari; Hannula, Ilkka; Honkatukia, Juha (2015-06-16)
Tamminen, Saara
Nylund, Nils-Olof
Sipilä, Kai
Laurikko, Juhani
Sipilä, Esa
Mäkelä, Kari
Hannula, Ilkka
Honkatukia, Juha
VTT
16.06.2015
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin millä toimenpiteillä ja millä kustannuksilla Suomen tieliikenteessä voidaan saavuttaa 30 tai 40 %:n vähenemä tieliikenteen hiilidioksidipäästöissä (CO2) vuoteen 2030 mennessä vertailuvuoden ollessa 2005. Tieliikenteen CO2-päästöt määräytyvät suoritteiden, energian kulutuksen ja käytetyn polttoaineen hiili-intensiteetin perusteella. Liikenteen CO2-päästöjen laskennassa biopolttoaineet, vety ja sähkö oletetaan hiilineutraaleiksi.
Tutkimusteema
Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka
Avainsanat
biopolttoaineet, energiajärjestelmä, energiankulutus, kansantalous, liikenne, tieliikenne, hiilidioksidipäästö