Valtatien 9 parantaminen välillä Onkamo–Niirala, Tohmajärvi : Yleissuunnitelma
Romppanen, Matti; Klinga, Taina; Parviainen, Siru; Uski, Veli-Matti; Huhtinen, Timo; Lankinen, Janika; Erävuori, Lauri; Vaittinen, Tiina; Pitkäranta, Veijo; Lindroos, Katja; Koukkula, Minna; Poskiparta, Laura; Kerko, Elina; Kokoi, Martti; Berg, Jan-Erik; Tuominen, Rauno; Kääriäinen, Esko (2018-09)
Romppanen, Matti
Klinga, Taina
Parviainen, Siru
Uski, Veli-Matti
Huhtinen, Timo
Lankinen, Janika
Erävuori, Lauri
Vaittinen, Tiina
Pitkäranta, Veijo
Lindroos, Katja
Koukkula, Minna
Poskiparta, Laura
Kerko, Elina
Kokoi, Martti
Berg, Jan-Erik
Tuominen, Rauno
Kääriäinen, Esko
Pohjois-Savon ELY-keskus
09 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-712-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-712-6
Tiivistelmä
Pohjois-Savon ELY-keskus on laatinut maantielain 18 §:n mukaisen yleissuunnitelman valtatien 9 parantamisesta välillä Onkamo–Niirala (Tohmajärvi). Valtatie 9 on osa Suomen tärkeintä päätieverkkoa Turusta Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun kautta Niiralan raja-asemalle. Tie kuuluu myös Euroopan komission päättämään Suomen kattavaan liikenneverkkoon (TEN-T), joka tarkoittaa tärkeää liikenneverkkoa jäsenmaissa, alueellisella ja kansallisella tasolla. Valtatie 9 on kansainvälisen ja paikallisen liikenteen keskeinen väylä, joka on ollut pitkään parantamisen tarpeessa. Valtatie 9 ei tarkasteluosuudella täytä Suomen tärkeimmille pääteille asetettuja vaatimuksia erityisesti Kemien ja Niiralan välisellä osuudella. Keskeisimmät ongelmat liittyvät valtatiellä liikkumisen sujuvuuteen ja turvallisuuteen sekä liikenteen asutukselle aiheuttamiin häiriöihin. Liikennemäärän mahdollinen suuri kasvu pahentaa tieosuuden ongelmia.
Yleissuunnitelman lähtökohtana on ollut loppuvuodesta 2016 päättynyt ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) ja kunnan osayleiskaavaprosessit. Niiden kautta on tutkittu perusteellisesti eri vaihtoehtoja liikenteen, maankäytön mahdollisuuksien ja ympäristövaikutusten kannalta. Jatkosuunnitteluun valittiin valtatien järeän parantamisen ratkaisu, joka sisältää mm. uudet valtatielinjaukset Onkamon pohjoispuolella ja Kemien pohjoispuolella. Tiiviissä yhteistyössä Tohmajärven kunnan ja muiden sidosryhmien sekä asukkaisen kanssa muodostetulla suunnitelmaratkaisulla varaudutaan liikennemäärän voimakkaaseen kasvuun.
Suunniteltava osuus alkaa valtatieltä 6 Onkamon liittymästä ja päättyy ennen Niiralan raja-asemaa. Valtatieosuuden pituus on noin 32 kilometriä ja se sijaitsee kokonaan Tohmajärven kunnan alueella. Valtatie parannetaan korkealuokkaiseksi valtatieksi tarvittavine tie-, katuja liittymäjärjestelyineen. Valtatien suunnittelunopeus on Onkamon eritasoliittymän kohdalla 50 km/h ja siitä porrastuksen 80 km/h kautta suunnittelualueen loppuun saakka 100 km/h.
Yleissuunnitelmassa kuvaillaan suunnitteluprosessi vaiheineen, valtatien 9 nykytilanne ja kehittämistarpeet, valtatien 9 ja muiden väylien yleissuunnitelman periaateratkaisut tilantarpeineen, suunnitelman suhde ympäröivään maankäyttöön, vaikutukset sekä mahdollisuudet vaiheittain toteuttamiseksi.
Saavutettavuus tarkistettu.
Yleissuunnitelman lähtökohtana on ollut loppuvuodesta 2016 päättynyt ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) ja kunnan osayleiskaavaprosessit. Niiden kautta on tutkittu perusteellisesti eri vaihtoehtoja liikenteen, maankäytön mahdollisuuksien ja ympäristövaikutusten kannalta. Jatkosuunnitteluun valittiin valtatien järeän parantamisen ratkaisu, joka sisältää mm. uudet valtatielinjaukset Onkamon pohjoispuolella ja Kemien pohjoispuolella. Tiiviissä yhteistyössä Tohmajärven kunnan ja muiden sidosryhmien sekä asukkaisen kanssa muodostetulla suunnitelmaratkaisulla varaudutaan liikennemäärän voimakkaaseen kasvuun.
Suunniteltava osuus alkaa valtatieltä 6 Onkamon liittymästä ja päättyy ennen Niiralan raja-asemaa. Valtatieosuuden pituus on noin 32 kilometriä ja se sijaitsee kokonaan Tohmajärven kunnan alueella. Valtatie parannetaan korkealuokkaiseksi valtatieksi tarvittavine tie-, katuja liittymäjärjestelyineen. Valtatien suunnittelunopeus on Onkamon eritasoliittymän kohdalla 50 km/h ja siitä porrastuksen 80 km/h kautta suunnittelualueen loppuun saakka 100 km/h.
Yleissuunnitelmassa kuvaillaan suunnitteluprosessi vaiheineen, valtatien 9 nykytilanne ja kehittämistarpeet, valtatien 9 ja muiden väylien yleissuunnitelman periaateratkaisut tilantarpeineen, suunnitelman suhde ympäröivään maankäyttöön, vaikutukset sekä mahdollisuudet vaiheittain toteuttamiseksi.
Saavutettavuus tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]