Perusyksikön kouluttaja rauhanajan eettisenä toimijana
Öster, Henry (2018)
Öster, Henry
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 7
2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233357
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia perusyksikön kouluttajien käsityksiä eettisestä toiminnasta rauhanaikana. Henkilökunnan eettistä toimintaa rauhanajan toimintaympäristössä on tutkittu yllättävän vähän, vaikka se on tärkeä osa hyvinvoivaa organisaatiota ja tasa-arvoa. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää kaksi asiaa: miten eettisen toiminnan vaatimukset esiintyvät rauhanajan kouluttajan työtehtävissä sekä millaiset valmiudet rauhanajan koulut-tajalla on eettiseen toimintaan työtehtävissään. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla ja se analysoitiin fenomenografisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistui kuusi Maanpuolustuskorkeakoulusta valmistunutta upseeria.
Tuloksista ilmeni, että eettistä päätöksentekoa vaativiksi tilanteiksi koettiin varusmiesten jatkokoulutuspaikkojen valintatilanteet, kiusaamiseen tai muuhun epäeettiseen käytökseen puuttuminen, loma-anomusten käsittely, toiminta normien vastaisesti sekä tilanteet, joissa yritellään peitellä virheitä. Eettisten tilanteiden tunnistaminen rauhanajan toimintaympäristössä on kouluttajalle ajoittain haastavaa vaikka osa haastatelluista koki tunnistavansa eettistä päätöksentekoa vaativat tilanteet hyvin. Haastatellut henkilöt olivat saaneet tukea rauhanajan eettisiin tilanteisiin vaihtelevasti. Heidän eettiseen päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä olivat oma asema organisaatiossa, vallankäyttö, empatiakyky, oma etu sekä tilanteenarvio tapahtuneen vakavuudesta.
Eettisten valintojen tiedostamiseen pitäisi ohjata resursseja, koska se saattaisi vaikuttaa myönteisesti työyhteisön hyvinvointiin ja yksilöiden ammatti-identiteetin lujittumiseen.
Tuloksista ilmeni, että eettistä päätöksentekoa vaativiksi tilanteiksi koettiin varusmiesten jatkokoulutuspaikkojen valintatilanteet, kiusaamiseen tai muuhun epäeettiseen käytökseen puuttuminen, loma-anomusten käsittely, toiminta normien vastaisesti sekä tilanteet, joissa yritellään peitellä virheitä. Eettisten tilanteiden tunnistaminen rauhanajan toimintaympäristössä on kouluttajalle ajoittain haastavaa vaikka osa haastatelluista koki tunnistavansa eettistä päätöksentekoa vaativat tilanteet hyvin. Haastatellut henkilöt olivat saaneet tukea rauhanajan eettisiin tilanteisiin vaihtelevasti. Heidän eettiseen päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä olivat oma asema organisaatiossa, vallankäyttö, empatiakyky, oma etu sekä tilanteenarvio tapahtuneen vakavuudesta.
Eettisten valintojen tiedostamiseen pitäisi ohjata resursseja, koska se saattaisi vaikuttaa myönteisesti työyhteisön hyvinvointiin ja yksilöiden ammatti-identiteetin lujittumiseen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]