2030-luvun maastohenkilöauton käyttövoima arktisessa sotilaskäytössä
Saarelainen, Aku (2018)
Saarelainen, Aku
Sotatekniikan laitos
Sotatekniikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 7
2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233353
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233353
Tiivistelmä
Puolustusvoimien nykyisin käyttämät maastohenkilöautot ovat dieselkäyttöisiä. Polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttöä Euroopan Unionin alueella tullaan kuitenkin lähitulevaisuudessa rajoittamaan kiristämällä ajoneuvojen päästöihin kohdistuvia rajoituksia. Tässä tutkimuksessa arvioitiin 2030-luvun maastohenkilöautoon saatavilla olevien käyttövoimien soveltuvuutta napapiirin pohjoispuoliseen sotilaskäyttöön. Tutkimus käsittelee ajoneuvojen rauhanaikaista sotilaskäyttöä, sillä Puolustusvoimien maastohenkilöautojen rooli poikkeusoloissa on vähäinen. Tämä johtuu siitä, että pääosa kenttäarmeijan kokoonpanoon sijoitetuista maastohenkilöautoista on siviiliväestöltä pakko-otettavaa kalustoa, joiden käyttövoimaan Puolustusvoimilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa.
Tutkimuksen teoriapohja muodostettiin autotekniikan ja liikenne-energiateknologian esittelystä käyttäen tutkimusmenetelmänä kirjallisuustutkimusta. 2030-luvun maastohenkilö-auton käyttövoimien ominaispiirteet selvitettiin tulevaisuudentutkimukseen kuuluvan trendianalyysin keinoin. Trendianalyysi kohdistettiin survey-kirjallisuustutkimuksena ensisijaisesti Tekniikan maailman ja Kauppalehden 2010-luvulla julkaistuihin liikenne-energiateknologiaa käsitteleviin internetjulkaisuihin. Trendianalyysin lähteinä käytettiin lisäksi muita esiin nousseita internetissä julkaistuja artikkeleita.
Maastohenkilöautojen sotilaskäytön vaatimusten määrittämiseksi toteutettiin Jääkäriprikaatissa Sodankylän varuskunnassa syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana käyttökysely. Kyselyssä selvitettiin ajoneuvojen päivittäisiä ajomatkoja, lepoaikoja sekä ajoneuvolla kuljetettuja kuormia. Käyttökyselyä tuettiin selvittämällä kuljetusalan tietojärjestelmästä kyselyn aikavälillä toteutuneiden ajotehtävien tiedot. Käyttökyselyn ja tietojärjestelmähaun tulokset analysoitiin tilastollisesti. Saatujen tunnuslukujen ja Ilmatieteen laitoksen säätietojen perus-teella muodostettiin arktisen sotilaskäytön vaatimukset maastohenkilöautoille.
Tutkimuksessa havaittiin, että 2030-luvun arvioitu teknologian kehitysaste ei mahdollista sähkökäyttöisen maastohenkilöauton arktista sotilaskäyttöä ilman merkittävää latausinfrastruktuurin kehittämistä tai ajoneuvojen käyttötapojen muutosta. Sen sijaan 2030-luvun sähköhybridikäyttöinen ajoneuvo soveltuu arktiseen sotilaskäyttöön hyvin ollen jopa polttomoottoriautoa suorituskykyisempi. Jatkotutkimustarpeena tutkimuksessa nousi esille muiden muassa tarve selvittää ajoneuvojen latausmahdollisuuksia sotaharjoituskäytössä.
Tutkimuksen teoriapohja muodostettiin autotekniikan ja liikenne-energiateknologian esittelystä käyttäen tutkimusmenetelmänä kirjallisuustutkimusta. 2030-luvun maastohenkilö-auton käyttövoimien ominaispiirteet selvitettiin tulevaisuudentutkimukseen kuuluvan trendianalyysin keinoin. Trendianalyysi kohdistettiin survey-kirjallisuustutkimuksena ensisijaisesti Tekniikan maailman ja Kauppalehden 2010-luvulla julkaistuihin liikenne-energiateknologiaa käsitteleviin internetjulkaisuihin. Trendianalyysin lähteinä käytettiin lisäksi muita esiin nousseita internetissä julkaistuja artikkeleita.
Maastohenkilöautojen sotilaskäytön vaatimusten määrittämiseksi toteutettiin Jääkäriprikaatissa Sodankylän varuskunnassa syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana käyttökysely. Kyselyssä selvitettiin ajoneuvojen päivittäisiä ajomatkoja, lepoaikoja sekä ajoneuvolla kuljetettuja kuormia. Käyttökyselyä tuettiin selvittämällä kuljetusalan tietojärjestelmästä kyselyn aikavälillä toteutuneiden ajotehtävien tiedot. Käyttökyselyn ja tietojärjestelmähaun tulokset analysoitiin tilastollisesti. Saatujen tunnuslukujen ja Ilmatieteen laitoksen säätietojen perus-teella muodostettiin arktisen sotilaskäytön vaatimukset maastohenkilöautoille.
Tutkimuksessa havaittiin, että 2030-luvun arvioitu teknologian kehitysaste ei mahdollista sähkökäyttöisen maastohenkilöauton arktista sotilaskäyttöä ilman merkittävää latausinfrastruktuurin kehittämistä tai ajoneuvojen käyttötapojen muutosta. Sen sijaan 2030-luvun sähköhybridikäyttöinen ajoneuvo soveltuu arktiseen sotilaskäyttöön hyvin ollen jopa polttomoottoriautoa suorituskykyisempi. Jatkotutkimustarpeena tutkimuksessa nousi esille muiden muassa tarve selvittää ajoneuvojen latausmahdollisuuksia sotaharjoituskäytössä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]