Vårdledarnas syn på evidensbaserat vårdande i praxis
Åkerblom, Frans (2018)
Åkerblom, Frans
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062626495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062626495
Tiivistelmä
Enheten för vårdvetenskap vid Åbo Akademi har i 30 år skapat kunskap om caritativt vårdande och bidragit till att teori blir praxis. Syftet med den här studien är att nå förståelse om vårdledarnas syn på evidensbaserat vårdande i praxis och hur vårdledare kan motivera vårdare till ett evidensbaserat vårdande. Målsättningen är att erhålla kunskap om hur vårdarnas motivation om det evidensbaserade vårdandet gestaltas i praxis och hur det går att stödja och stärka. Studien har ett vårdvetenskapligt caring science-perspektiv och studiens teoretiska utgångspunkter formas av fem centrala begrepp: vårdande, evidens, praxis, motivation och vårdledarskap. Den här studien har ett hermeneutiskt vårdvetenskapligt kunskapsintresse. Studien söker genom en elektronisk delfimetod svar på forskningens frågor: 1) Vad är evidensbaserat vårdande i praxis ur vårdledarnas synvinkel? 2) Hur gestaltas motivationen för evidensbaserat vårdande i praxis? 3) Hur kan vårdledare motivera vårdare till ett evidensbaserat vårdande?
Evidensbaserat vårdande har i praxis en koppling till vårdandets ethos. I praxis handlar evidensbaserat vårdande om att handla vårdande, sätta sig in i patientens situation, verkligen vilja något gott för patienten och bidra med kunskap, förståelse och möjligheter att påverka sin egen vård. Motivationen för evidensbaserat vårdande gestaltas som ett förhållningsätt, något naturligt i den kultur som råder och i de möjligheter som vårdarna har. Vårdarnas motivation till evidensbaserat vårdande stöds av att vårdledaren skapar en kultur kring evidensbaserat vårdande och förmedlar sin kunskap åt vårdarna i praxis. Dessutom stöds motivationen av att vårdledaren utmanar vårdarna att begrunda enligt vems värderingar de vårdar. Vårdledaren har ansvar i att motivera till evidensbaserat vårdande och det viktigaste är att vårdledaren genom sitt eget exempel agerar evidensbaserat och bemöter vårdarna med en vårdande hållning. The Department of Caring Sciences at Åbo Akademi University in Vaasa has a 30-year experience in caring research and theory building that has provided nursing praxis with caring theory framework and foundation. The aim of this study is to gather understanding of nurse leaders views on evidence-based caring praxis and how nurse leaders can motivate nurses to evidence-based caring praxis. The overall aim is to illustrate the characteristics of nurse’s motivation to evidence-based caring praxis and how this motivation can be supported and strengthened by the nurse leaders. This study is based on the caring science tradition developed at the Department of Caring Sciences at Åbo Akademi University. The theory framework consists of five main concepts: caring, evidence, praxis, motivation and nurse leadership. This study has a hermeneutic approach, where the interest of knowledge lies on understanding. The study uses an electronic Delphi method. The study questions are: 1) What is nurse leaders view on the evidence-based caring praxis? 2) What characterizes nurses motivation to evidence-based praxis? 3) How can this motivation to evidence-based praxis be supported?
Evidence-based caring has a link to the caring ethos. Evidence-based praxis is about caring for the unique patient and the will to really do good for the patient, and help the patient with knowledge, understanding and opportunities to influence their own care. The motivation for evidence-based caring is described as an approach, something natural in the exists culture, and in the opportunities, nurses have. Nurses motivation for evidence-based caring is supported by nurse leaders who create a culture of evidence-based caring and convey their knowledge to the nurses in praxis. The motivation is also supported by nurse leaders challenging nurses to reflect whose values they follow in caring. The nurse leader is responsible for motivating to evidence-based caring and the most important thing is that the nurse leader, through his own example, acts evidence-based and meets nurses with a caring attitude.
Evidensbaserat vårdande har i praxis en koppling till vårdandets ethos. I praxis handlar evidensbaserat vårdande om att handla vårdande, sätta sig in i patientens situation, verkligen vilja något gott för patienten och bidra med kunskap, förståelse och möjligheter att påverka sin egen vård. Motivationen för evidensbaserat vårdande gestaltas som ett förhållningsätt, något naturligt i den kultur som råder och i de möjligheter som vårdarna har. Vårdarnas motivation till evidensbaserat vårdande stöds av att vårdledaren skapar en kultur kring evidensbaserat vårdande och förmedlar sin kunskap åt vårdarna i praxis. Dessutom stöds motivationen av att vårdledaren utmanar vårdarna att begrunda enligt vems värderingar de vårdar. Vårdledaren har ansvar i att motivera till evidensbaserat vårdande och det viktigaste är att vårdledaren genom sitt eget exempel agerar evidensbaserat och bemöter vårdarna med en vårdande hållning.
Evidence-based caring has a link to the caring ethos. Evidence-based praxis is about caring for the unique patient and the will to really do good for the patient, and help the patient with knowledge, understanding and opportunities to influence their own care. The motivation for evidence-based caring is described as an approach, something natural in the exists culture, and in the opportunities, nurses have. Nurses motivation for evidence-based caring is supported by nurse leaders who create a culture of evidence-based caring and convey their knowledge to the nurses in praxis. The motivation is also supported by nurse leaders challenging nurses to reflect whose values they follow in caring. The nurse leader is responsible for motivating to evidence-based caring and the most important thing is that the nurse leader, through his own example, acts evidence-based and meets nurses with a caring attitude.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [132]