Varusmiespalveluksen varhainen keskeytyminen terveydellisistä syistä
Lehesjoki, Matti (2018)
Lehesjoki, Matti
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtaminen
Tohtoriopiskelijan väitöskirja
Maanpuolustuskorkeakoulu
2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3021-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3021-2
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin varusmiespalveluksen keskeytymistä alokaskauden kolmen ensimmäisen viikon aikana vuonna 2011. Peruskoulutuskaudella varusmiespalvelus keskeytyy terveydellisin syin pääosin jo kolmen ensimmäisen viikon aikana. Tutkimuskohteina olivat keskeytymisen terveydelliset syyt, ennakkoterveystarkastusten ja kutsuntojen palveluskelpoisuusluokat sekä keskeyttäneiden omat arviot terveydentilasta ja kyvystä suoriutua varusmiespalveluksesta. Tämän työn tarkoituksena oli suorittaa terveydellinen ja demografinen tutkimus varusmiespalveluksen keskeytymisen syistä sekä laatia mallinnus keskeytymisten hallinnasta hyödynnettäviksi puolustusvoimissa 2020-luvun taitteeseen.
Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli arvioida ja kehittää palveluskelpoisuusluokitusten osuvuutta, jotta mahdollisimman moni varusmiespalvelukseen määrätyistä voisi menettelytapoja päivittämällä suorittaa varusmiespalveluksen menestyksekkäästi. Alkuviikkojen poistumaa (2/2011 7,0 % ja 1/2012 9,8 % kolmen ensimmäisen viikon aikana) on pidetty toiminnallisesti ja taloudellisesti liian suurena. Keskeyttäjät ovat saattaneet keskeyttää opintonsa varusmiespalveluksen takia tai ovat irtisanoneet asuntonsa. Tutkimuksessa pyrittiin myös arvioimaan sitä, voidaanko varusmiespalvelusta edeltäviä terveystarkastuksia tehostamalla vähentää merkittävästi varusmiespalveluksen varhaista keskeytymistä. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka moni varusmiespalveluksen keskeyttäneistä oli käynyt kutsuntoja edeltävässä ennakkoterveystarkastuksessa ja oliko hän tuntenut itsensä terveeksi ja kykeneväksi suoriutumaan varusmiespalveluksesta.
Keskeyttäneet olivat tunteneet itsensä pääsääntöisesti terveiksi ennakkoterveystarkastuksessa ja arvioineet terveydentilansa hyväksi tai vähintään kohtalaiseksi. Osaa varusmiespalveluksen keskeyttäjistä oli esitetty jo ennakkoterveystarkastuksessa E- tai C-luokkaan. Vain 29 % keskeyttäneistä todetaan palveluskelpoisiksi varusmiespalveluksen aikana ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa. Varusmiespalveluksen keskeyttäneistä 24 % määrättiin tässä tutkimuksessa C-luokkaan ja 46 % E-luokkaan ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa varusmiespalveluksen alussa. Ennakkoterveystarkastuksessa oli keskeyttäneistä esitetty 69,6 % A-luokkaan, 11,6 % B-luokkaan, 1,7 % C-luokkaan ja 4,5 % E-luokkaan.
Varusmiespalveluksen varhainen keskeytyminen ei johdu pelkästään terveydellisistä syistä, vaan kyseessä ovat osaksi enenevästi henkilökohtaista hyvinvointia ja jaksamista uhkaavaksi koetut tekijät. Näihinkin voidaan kuitenkin vaikuttaa, kuten on tehty.
Varusmiespalveluksen keskeytymisryhmässä E-luokitettuja oli 916 (66,8 %). Vain 7,5 % (71/916) E-luokitetuista suoritti myöhemmin varusmiespalveluksen menestyksellä. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyinen E-luokitus varusmiespalveluksen aikana ei ole onnistunut tai toimiva menettelytapa.
Tulokset viittaavat siihen, että pelkästään terveystarkastuksia tehostamalla ei saada varusmiespalveluksen varhaista keskeytymistä vähennettyä kuin ehkä kymmenyksellä. Pääosa keskeyttäneistä oli tuntenut itsensä terveiksi ennakkoterveystarkastuksessa ja kutsunnassa, heidät oli todettu lääkärintarkastuksissa terveiksi eikä terveydentilan kyselylomakkeen tietojen perusteella varusmiespalveluksen keskeytyminen ollut vaikuttanut todennäköiseltä myöskään oirekyselyn perusteella. Osaa keskeyttäneistä oli esitetty ennakkoterveystarkastuksessa E- tai C-luokkaan (noin 6 %) ja osa oli kutsunnoissa määrätty alun perin E-luokkaan (3 %). Kutsunnoissa tulisi tarkoin perehtyä tämän ryhmän ennakkoterveystarkastuksen terveydellisiin tietoihin ja palveluskelpoisuuden arviointiin ennen varusmiespalvelukseen määräämistä.
Ryhmäytymistä ja tulevaan palveluspaikkaan tutustumista etukäteen voitaisiin kehittää. Tuleviin palvelustovereihin ja esimiehiin voisi tutustua esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Palvelukseen astuville voitaisiin lähettää kutsu saapua tutustumaan tulevaan palveluspaikkaan ennen varusmiesaikaa. Tästä on keskusteltu aiemmin mm. Pääesikunnan työryhmässä, mutta kustannukset arvioitiin suuriksi eikä koituvaa hyötyä pidetty merkittävänä. Erityisesti niiden miesten tavoitettavuutta pidettiin myös huonona, joille järjestelystä olisi koitunut eniten apua.
Panssariprikaatissa vuosina 2013–2016 toteutetut eräät varusmiespalveluksen alkuun ja alokasviikkoihin kohdistuneet järjestelyt vähensivät merkittävästi varusmiespalveluksen keskeyttämisiä. Keskeisimpinä työkaluina hallita – ei suinkaan poistaa kolmen ensimmäisen viikon aikana tapahtuvia varusmiespalveluksen keskeyttämisiä – pidän alokkaiden osallistumisen lisäämistä omien oireiluidensa käsittelyyn, mahdollisuuksia vaikuttaa aiempaa enemmän ainakin alkuvaiheen päivärutiineihin, vapausrajoituksien nykyaikaistamista ja osin vähentämistä sekä alokkaiden tukemista ja neuvomista varusmiespalveluksen arkeen sopeutumisessa.
Terveystarkastusohjeessa ei tehdä eroa E-luokituksen käytöstä erikseen ennakkoterveystarkastuksessa, kutsunnassa ja varusmiespalveluksen aikana. Tämän tutkimuksen mukaan varusmiespalveluksen aikana E-luokitettujen ennuste palata myöhemmin varusmiespalvelukseen ja suorittaa se onnistuneesti oli heikko. Kaikkia E-luokituksia varusmiespalveluksen aikana ei kuitenkaan tulisi jatkossakaan automaattisesti muuttaa C-luokituksiksi. Menettelytapaohjetta hieman tarkentamalla ja myös Terveystarkastusohjeen pienin korjauksin voitaisiin jatkossa ehkä päästä aiempaa osuvampiin ja oikeampiin luokituksiin.
Suomessa on toimiva kutsuntojen ennakkoterveystarkastusjärjestelmä koko maassa, eikä alueellisia eroja ole. Terveystarkastusohje on toimiva ja sen käyttö on hyvin koulutettu kaikille käyttäjille. Menettelytapaohjeistus täydentää Terveystarkastusohjeen ohjeita. Varusmiespalvelukseen ei määrätä vakavasti kroonisesti sairaita, vaan heidät kaikki vapautetaan kutsunnoissa.
Varusmiespalvelukseen astuville voitaisiin lähettää verkkokysely terveydentilasta ja sen mahdollisista muutoksista kutsuntojen jälkeen vielä ennen varusmiespalveluksen iii aloittamista. Tässä kyselyssä pyydettäisiin päivittämään terveystiedot ja myös kysyttäisiin kutsunnanalaisen subjektiivista käsitystä terveydentilasta ja kyvystä suoriutua varusmiespalveluksesta. Ne henkilöt, jotka eivät tunne itseään terveiksi tai joiden terveydentila on merkittävästi muuttunut, tulisi määrätä osallistumaan aluetoimiston tarkastukseen ennen varusmiespalveluksen aloittamista.
Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli arvioida ja kehittää palveluskelpoisuusluokitusten osuvuutta, jotta mahdollisimman moni varusmiespalvelukseen määrätyistä voisi menettelytapoja päivittämällä suorittaa varusmiespalveluksen menestyksekkäästi. Alkuviikkojen poistumaa (2/2011 7,0 % ja 1/2012 9,8 % kolmen ensimmäisen viikon aikana) on pidetty toiminnallisesti ja taloudellisesti liian suurena. Keskeyttäjät ovat saattaneet keskeyttää opintonsa varusmiespalveluksen takia tai ovat irtisanoneet asuntonsa. Tutkimuksessa pyrittiin myös arvioimaan sitä, voidaanko varusmiespalvelusta edeltäviä terveystarkastuksia tehostamalla vähentää merkittävästi varusmiespalveluksen varhaista keskeytymistä. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka moni varusmiespalveluksen keskeyttäneistä oli käynyt kutsuntoja edeltävässä ennakkoterveystarkastuksessa ja oliko hän tuntenut itsensä terveeksi ja kykeneväksi suoriutumaan varusmiespalveluksesta.
Keskeyttäneet olivat tunteneet itsensä pääsääntöisesti terveiksi ennakkoterveystarkastuksessa ja arvioineet terveydentilansa hyväksi tai vähintään kohtalaiseksi. Osaa varusmiespalveluksen keskeyttäjistä oli esitetty jo ennakkoterveystarkastuksessa E- tai C-luokkaan. Vain 29 % keskeyttäneistä todetaan palveluskelpoisiksi varusmiespalveluksen aikana ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa. Varusmiespalveluksen keskeyttäneistä 24 % määrättiin tässä tutkimuksessa C-luokkaan ja 46 % E-luokkaan ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa varusmiespalveluksen alussa. Ennakkoterveystarkastuksessa oli keskeyttäneistä esitetty 69,6 % A-luokkaan, 11,6 % B-luokkaan, 1,7 % C-luokkaan ja 4,5 % E-luokkaan.
Varusmiespalveluksen varhainen keskeytyminen ei johdu pelkästään terveydellisistä syistä, vaan kyseessä ovat osaksi enenevästi henkilökohtaista hyvinvointia ja jaksamista uhkaavaksi koetut tekijät. Näihinkin voidaan kuitenkin vaikuttaa, kuten on tehty.
Varusmiespalveluksen keskeytymisryhmässä E-luokitettuja oli 916 (66,8 %). Vain 7,5 % (71/916) E-luokitetuista suoritti myöhemmin varusmiespalveluksen menestyksellä. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyinen E-luokitus varusmiespalveluksen aikana ei ole onnistunut tai toimiva menettelytapa.
Tulokset viittaavat siihen, että pelkästään terveystarkastuksia tehostamalla ei saada varusmiespalveluksen varhaista keskeytymistä vähennettyä kuin ehkä kymmenyksellä. Pääosa keskeyttäneistä oli tuntenut itsensä terveiksi ennakkoterveystarkastuksessa ja kutsunnassa, heidät oli todettu lääkärintarkastuksissa terveiksi eikä terveydentilan kyselylomakkeen tietojen perusteella varusmiespalveluksen keskeytyminen ollut vaikuttanut todennäköiseltä myöskään oirekyselyn perusteella. Osaa keskeyttäneistä oli esitetty ennakkoterveystarkastuksessa E- tai C-luokkaan (noin 6 %) ja osa oli kutsunnoissa määrätty alun perin E-luokkaan (3 %). Kutsunnoissa tulisi tarkoin perehtyä tämän ryhmän ennakkoterveystarkastuksen terveydellisiin tietoihin ja palveluskelpoisuuden arviointiin ennen varusmiespalvelukseen määräämistä.
Ryhmäytymistä ja tulevaan palveluspaikkaan tutustumista etukäteen voitaisiin kehittää. Tuleviin palvelustovereihin ja esimiehiin voisi tutustua esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Palvelukseen astuville voitaisiin lähettää kutsu saapua tutustumaan tulevaan palveluspaikkaan ennen varusmiesaikaa. Tästä on keskusteltu aiemmin mm. Pääesikunnan työryhmässä, mutta kustannukset arvioitiin suuriksi eikä koituvaa hyötyä pidetty merkittävänä. Erityisesti niiden miesten tavoitettavuutta pidettiin myös huonona, joille järjestelystä olisi koitunut eniten apua.
Panssariprikaatissa vuosina 2013–2016 toteutetut eräät varusmiespalveluksen alkuun ja alokasviikkoihin kohdistuneet järjestelyt vähensivät merkittävästi varusmiespalveluksen keskeyttämisiä. Keskeisimpinä työkaluina hallita – ei suinkaan poistaa kolmen ensimmäisen viikon aikana tapahtuvia varusmiespalveluksen keskeyttämisiä – pidän alokkaiden osallistumisen lisäämistä omien oireiluidensa käsittelyyn, mahdollisuuksia vaikuttaa aiempaa enemmän ainakin alkuvaiheen päivärutiineihin, vapausrajoituksien nykyaikaistamista ja osin vähentämistä sekä alokkaiden tukemista ja neuvomista varusmiespalveluksen arkeen sopeutumisessa.
Terveystarkastusohjeessa ei tehdä eroa E-luokituksen käytöstä erikseen ennakkoterveystarkastuksessa, kutsunnassa ja varusmiespalveluksen aikana. Tämän tutkimuksen mukaan varusmiespalveluksen aikana E-luokitettujen ennuste palata myöhemmin varusmiespalvelukseen ja suorittaa se onnistuneesti oli heikko. Kaikkia E-luokituksia varusmiespalveluksen aikana ei kuitenkaan tulisi jatkossakaan automaattisesti muuttaa C-luokituksiksi. Menettelytapaohjetta hieman tarkentamalla ja myös Terveystarkastusohjeen pienin korjauksin voitaisiin jatkossa ehkä päästä aiempaa osuvampiin ja oikeampiin luokituksiin.
Suomessa on toimiva kutsuntojen ennakkoterveystarkastusjärjestelmä koko maassa, eikä alueellisia eroja ole. Terveystarkastusohje on toimiva ja sen käyttö on hyvin koulutettu kaikille käyttäjille. Menettelytapaohjeistus täydentää Terveystarkastusohjeen ohjeita. Varusmiespalvelukseen ei määrätä vakavasti kroonisesti sairaita, vaan heidät kaikki vapautetaan kutsunnoissa.
Varusmiespalvelukseen astuville voitaisiin lähettää verkkokysely terveydentilasta ja sen mahdollisista muutoksista kutsuntojen jälkeen vielä ennen varusmiespalveluksen iii aloittamista. Tässä kyselyssä pyydettäisiin päivittämään terveystiedot ja myös kysyttäisiin kutsunnanalaisen subjektiivista käsitystä terveydentilasta ja kyvystä suoriutua varusmiespalveluksesta. Ne henkilöt, jotka eivät tunne itseään terveiksi tai joiden terveydentila on merkittävästi muuttunut, tulisi määrätä osallistumaan aluetoimiston tarkastukseen ennen varusmiespalveluksen aloittamista.
Kokoelmat
- Julkaisut [490]