Liikennepolitiikan paradoksit
Nenonen, Marko (2016)
Nenonen, Marko
Liikennevirasto
2016
Tiivistelmä
Liikennepolitiikan muutoksia kuvaa parhaiten polkupyöräilyn aseman muuttuminen. 1960-luvulla polkupyörää pidettiin kaupunkisuunnittelussa lasten leluna. Syksyllä 2015 EU:n liikenneministerit pitivät tiettävästi maailmanhistorian ensimmäisen liikenneministereiden kokouksen pelkästään polkupyöräilyn edistämisestä.
Saimaan kanavaa suunniteltiin jo 1400- ja 1500-lukujen vaihteessa, mutta Suomessa ei syntynyt yhtään merkittävää kanavaa ennen 1800-lukua.
Poliittisissa ohjelmissa ja puheissa kehitetään rautatieliikennettä ja joukkoliikennettä. Siitä huolimatta maantieliikenteen osuus niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä on kasvanut paljon ja nopeasti. Miksi?
Yksi seikka on vuosisatainen: vienti ja tuonti kulkevat meritse. Meren varaan on rakentunut myös ainutlaatuinen suomalainen jäänmurtajaklusteri. Sen taloudellinen ja strateginen merkitys on vain kasvanut, kun ilmakehän lämpeneminen lisää liikennettä aivan pohjoisimmillakin merillä.
Kirjoittaja Marko Nenonen on Tampereen yliopiston yliopistonlehtori.
Saimaan kanavaa suunniteltiin jo 1400- ja 1500-lukujen vaihteessa, mutta Suomessa ei syntynyt yhtään merkittävää kanavaa ennen 1800-lukua.
Poliittisissa ohjelmissa ja puheissa kehitetään rautatieliikennettä ja joukkoliikennettä. Siitä huolimatta maantieliikenteen osuus niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä on kasvanut paljon ja nopeasti. Miksi?
Yksi seikka on vuosisatainen: vienti ja tuonti kulkevat meritse. Meren varaan on rakentunut myös ainutlaatuinen suomalainen jäänmurtajaklusteri. Sen taloudellinen ja strateginen merkitys on vain kasvanut, kun ilmakehän lämpeneminen lisää liikennettä aivan pohjoisimmillakin merillä.
Kirjoittaja Marko Nenonen on Tampereen yliopiston yliopistonlehtori.
Kokoelmat
- Liikenneviraston julkaisut [1241]