Itsekasvatus osana yhteisöllistä kasvua : aineistoteoria pedagogisesta johtamisesta
Rentola, Hannu (2018-03-16)
Rentola, Hannu
Maanpuolustuskorkeakoulu
Sotilaspedagogiikka
Tohtoriopiskelijan väitöskirja
Maanpuolustuskorkeakoulu
16.03.2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2991-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2991-9
Tiivistelmä
”Itsekasvatus osana yhteisöllistä kasvua. Aineistoteoria pedagogisesta johtamisesta” on sotatieteellinen ja sotilaspedagoginen väitöskirja, joka on syntynyt glaserilaisen Grounded Theory -tutkimusotteen avulla. Erilaisissa toimintaympäristöissä (siviili- ja sotilasorganisaatiot) työskentelevien aikuisten opiskelijoiden kanssa (N=27) tehdyn tutkimusmatkan jälkeen on rakentunut kaksi substantiivista (aineistosta käsin nousevaa) teoriaa kokemuksellisesta ja tutkivasta oppimisesta (avartumisen teoria) sekä pedagogista johtamisesta (kasvusta huolehtimisen teoria). Muodostetut teoriat ovat nivoutuneet yhdeksi kokonaisuudeksi (Glaser 1978, 144) muodostaen aineistoteorian itsekasvatuksesta osana yhteisöllistä kasvua, kehkeytyen kohti formaalia teoriaa.
Itsekasvatuksesta ja toimintakyvystä huolehtiminen tarvitsee toteutuakseen yksilöllistä ja yhteisöllistä ymmärrystä organisaation historiasta ja rakenteesta sekä sen perustehtävän ja tulevaisuuden päämäärien kirkastamista. Ihmisistä ja heidän kasvustaan huolehtiminen innostaa ja sitouttaa työskentelemään yhteisten tavoitteiden suuntaan sekä kehittämään omaa kasvuaan, osaamistaan ja toimintakykyään niiden mukaisesti. Sen edellytyksenä ovat kasvua edistävä ilmapiiri ja toimintatavat, jotka mahdollistavat yksilöllisten ajatusten ja kokemusten peilautumisen työyhteisössä. Yksilön ajattelun ja ymmärryksen avartuessa luodaan edellytyksiä itsekasvatukselle. Tämä tukee samalla koko yhteisön vastavuoroista kasvua ja yhteisen pääoman kehittymistä siten, että yhteisölliset toimintaedellytykset (toimijuus) voivat kehittyä. Tutkimuksessa muodostetun teorian mukaan keskeistä on auttaa ihmisiä löytämään sisäsyntyinen halu itsekasvatuksesta ja toimintakyvystä huolehtimiseen sekä tarjota niiden toteuttamiseen edellytyksiä.
Glaserialisella Grounded Theory -tutkimusotteella muodostetun teorian ydinkategoria on itsekasvatus ja toimintakyky, joka tarvitsee kehittyäkseen kirkastamisen, huolehtimisen ja avartumisen kategorioissa kuvattuja elementtejä. Näiden kategorioiden avulla muodostettua teoriaa ja sen sisältämiä keskeisempiä osa-alueita verrataan niitä käsitteleviin aikaisempiin teorioihin teoreettisen integraation vaiheessa. Sen avulla tutkimuksessa esitettyjä johtopäätöksiä voidaan arvioida kriittisesti. Sotilaspedagogiikan ja aikuiskasvatuksen rajapinnalle rakentuva teoria tarjoaa näkökulmia pedagogisen johtamisen käsitteen tarkasteluun, joka osoittaa tutkimuksen aineistoteorian olevan sovellettavissa ja muunneltavissa erilaisiin konteksteihin sekä sisältävän formaalille teorialle ominaisia piirteitä. “Self-Education as Part of a Community’s Growth. A Grounded Theory on Pedagogical Leadership” is a military scientific and military pedagogic thesis created relying on a Glaserian Grounded Theory research approach. Following an exploration undertaken together with adult learners (N = 27) who are professionally engaged in different operating environments (both civilian and military), I have constructed two substantive (i.e. grounded) theories on experience-oriented and investigative learning (theory of more lateral thinking and wider understanding) and on pedagogical leadership (theory of growth support and facilitation). The theories formed have been combined into one whole (Glaser 1978, 144), whereby they form a grounded theory on the self-education as part of a community’s growth, and this theory evolves and develops towards a formal theory.
To support and facilitate self-education and enable action competence to evolve and develop, an understanding of the organisation’s history and structure is required both at the personal and community level as well as crystallisation of the organisation’s basic task and its future. Caring for people and supporting and facilitating their growth inspires them and increases their commitment for working towards common objectives and advancing their personal growth, know-how and action competence accordingly. This requires an atmosphere conducive to growth as well as operating procedures enabling reflection of individual thoughts and experiences in the workplace community. The ability of an individual to think increasingly laterally and develop a wider understanding creates opportunities for self-education. This supports the growth of the entire community in a reciprocal process and development of shared competence capital so as to enable development of the community's ability to operate. According to the theory formed in the study, it is essential to help people find an inner desire to take charge of and advance their self-education and action competence and offer them opportunities for turning them into reality.
The core category of the theory, formed on the basis of a Glaserian Grounded Theory research approach, is self-education and action competence that, in order to evolve and develop, require elements described in the categories of crystallisation, facilitation and support and more lateral thinking and wider understanding. In the theoretical integration phase, the theory formed with the aid of these categories and the most essential elements in it are compared against previous pertinent theories. This enables critical evaluation of conclusions presented in the study. The theory, building upon the interface of military pedagogy and adult education, offers perspectives on observation of the concept of pedagogical leadership that indicates that the grounded theory presented in the study is applicable and adaptable to different contexts and that it includes features characteristic of a formal theory.
Itsekasvatuksesta ja toimintakyvystä huolehtiminen tarvitsee toteutuakseen yksilöllistä ja yhteisöllistä ymmärrystä organisaation historiasta ja rakenteesta sekä sen perustehtävän ja tulevaisuuden päämäärien kirkastamista. Ihmisistä ja heidän kasvustaan huolehtiminen innostaa ja sitouttaa työskentelemään yhteisten tavoitteiden suuntaan sekä kehittämään omaa kasvuaan, osaamistaan ja toimintakykyään niiden mukaisesti. Sen edellytyksenä ovat kasvua edistävä ilmapiiri ja toimintatavat, jotka mahdollistavat yksilöllisten ajatusten ja kokemusten peilautumisen työyhteisössä. Yksilön ajattelun ja ymmärryksen avartuessa luodaan edellytyksiä itsekasvatukselle. Tämä tukee samalla koko yhteisön vastavuoroista kasvua ja yhteisen pääoman kehittymistä siten, että yhteisölliset toimintaedellytykset (toimijuus) voivat kehittyä. Tutkimuksessa muodostetun teorian mukaan keskeistä on auttaa ihmisiä löytämään sisäsyntyinen halu itsekasvatuksesta ja toimintakyvystä huolehtimiseen sekä tarjota niiden toteuttamiseen edellytyksiä.
Glaserialisella Grounded Theory -tutkimusotteella muodostetun teorian ydinkategoria on itsekasvatus ja toimintakyky, joka tarvitsee kehittyäkseen kirkastamisen, huolehtimisen ja avartumisen kategorioissa kuvattuja elementtejä. Näiden kategorioiden avulla muodostettua teoriaa ja sen sisältämiä keskeisempiä osa-alueita verrataan niitä käsitteleviin aikaisempiin teorioihin teoreettisen integraation vaiheessa. Sen avulla tutkimuksessa esitettyjä johtopäätöksiä voidaan arvioida kriittisesti. Sotilaspedagogiikan ja aikuiskasvatuksen rajapinnalle rakentuva teoria tarjoaa näkökulmia pedagogisen johtamisen käsitteen tarkasteluun, joka osoittaa tutkimuksen aineistoteorian olevan sovellettavissa ja muunneltavissa erilaisiin konteksteihin sekä sisältävän formaalille teorialle ominaisia piirteitä.
To support and facilitate self-education and enable action competence to evolve and develop, an understanding of the organisation’s history and structure is required both at the personal and community level as well as crystallisation of the organisation’s basic task and its future. Caring for people and supporting and facilitating their growth inspires them and increases their commitment for working towards common objectives and advancing their personal growth, know-how and action competence accordingly. This requires an atmosphere conducive to growth as well as operating procedures enabling reflection of individual thoughts and experiences in the workplace community. The ability of an individual to think increasingly laterally and develop a wider understanding creates opportunities for self-education. This supports the growth of the entire community in a reciprocal process and development of shared competence capital so as to enable development of the community's ability to operate. According to the theory formed in the study, it is essential to help people find an inner desire to take charge of and advance their self-education and action competence and offer them opportunities for turning them into reality.
The core category of the theory, formed on the basis of a Glaserian Grounded Theory research approach, is self-education and action competence that, in order to evolve and develop, require elements described in the categories of crystallisation, facilitation and support and more lateral thinking and wider understanding. In the theoretical integration phase, the theory formed with the aid of these categories and the most essential elements in it are compared against previous pertinent theories. This enables critical evaluation of conclusions presented in the study. The theory, building upon the interface of military pedagogy and adult education, offers perspectives on observation of the concept of pedagogical leadership that indicates that the grounded theory presented in the study is applicable and adaptable to different contexts and that it includes features characteristic of a formal theory.
Kokoelmat
- Julkaisut [466]