”Ursäkta, jag, mä en kuule kovin hyvin, tää vähän pätkii” : en fallstudie av två tandempars interaktion och hantering av tekniska problem i eklasstandem
Sipola, Salli (2018)
Sipola, Salli
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802103319
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802103319
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att granska hur två tandempar diskuterar och hanterar problem av teknisk karaktär i virtuell tandemundervisning, så kallad eklasstandem. Dels ligger fokus på att identifiera och belysa hurdana tekniska problem som förekommer, dels på att analysera hurdana strategier paren använder för att lösa problemen. Det övergripande syftet är således att öka kunskapen om och beskriva tandempars hantering av tekniska problem under virtuella tandemlektioner.
Undersökningen är en fallstudie där två tandempars interaktion under sju inspelade tandemlektioner analyseras. Studien är kvalitativ i och med att den syftar till att identifiera olika typer av problem samt olika sätt att hantera dem. Det finns även några kvantitativa drag eftersom det presenteras sifferuppgifter om förekomsten av olika strategier.
De analyserade problemen är indelade i två kategorier. För det första påträffas det problem relaterade till användningen av olika verktyg. För det andra förekommer det problem relaterade till dålig nätförbindelse eller till teknisk utrustning. Följande fyra strategier har utkristalliserats från materialet: 1) studerandena är kreativa och hittar på nya sätt att utföra uppgiften, 2) studerandena försöker upprepade gånger lösa problemet på samma sätt, 3) studerandena frågar om hjälp och råd av läraren när ett problem dyker upp, 4) studerandena lämnar ett tekniskt problem olöst och övergår till nästa uppgift.
Undersökningen ger vid handen att den vanligaste strategitypen är rådfrågning och hjälpsökande av läraren i samband med de verktygsrelaterade problemen. Den här strategin är vanlig också vid problem relaterade till dålig nätförbindelse eller till utrustning. Resultaten visar att det verkar finnas en koppling mellan de verktygsrelaterade problemen och studerandenas datorvana och datatekniska kunskaper. Den näst vanligaste strategin är att tandemparen inte klarar av att lösa ett problem av teknisk karaktär utan tar itu med nästa uppgift. I materialet finns det två olika tillfällen där paren använder sig av en kreativ problemhanteringsstrategi. Trots de tekniska problemen erbjuder eklasstandem redan i dess nuvarande format en välfungerande modell. Med hjälp av den kunskap som studien erbjuder kan projektet eklasstandem eventuellt ytterligare finslipa arbetssätten som berör användningen av de tekniska hjälpmedlen under virtuella tandemlektioner.
Undersökningen är en fallstudie där två tandempars interaktion under sju inspelade tandemlektioner analyseras. Studien är kvalitativ i och med att den syftar till att identifiera olika typer av problem samt olika sätt att hantera dem. Det finns även några kvantitativa drag eftersom det presenteras sifferuppgifter om förekomsten av olika strategier.
De analyserade problemen är indelade i två kategorier. För det första påträffas det problem relaterade till användningen av olika verktyg. För det andra förekommer det problem relaterade till dålig nätförbindelse eller till teknisk utrustning. Följande fyra strategier har utkristalliserats från materialet: 1) studerandena är kreativa och hittar på nya sätt att utföra uppgiften, 2) studerandena försöker upprepade gånger lösa problemet på samma sätt, 3) studerandena frågar om hjälp och råd av läraren när ett problem dyker upp, 4) studerandena lämnar ett tekniskt problem olöst och övergår till nästa uppgift.
Undersökningen ger vid handen att den vanligaste strategitypen är rådfrågning och hjälpsökande av läraren i samband med de verktygsrelaterade problemen. Den här strategin är vanlig också vid problem relaterade till dålig nätförbindelse eller till utrustning. Resultaten visar att det verkar finnas en koppling mellan de verktygsrelaterade problemen och studerandenas datorvana och datatekniska kunskaper. Den näst vanligaste strategin är att tandemparen inte klarar av att lösa ett problem av teknisk karaktär utan tar itu med nästa uppgift. I materialet finns det två olika tillfällen där paren använder sig av en kreativ problemhanteringsstrategi. Trots de tekniska problemen erbjuder eklasstandem redan i dess nuvarande format en välfungerande modell. Med hjälp av den kunskap som studien erbjuder kan projektet eklasstandem eventuellt ytterligare finslipa arbetssätten som berör användningen av de tekniska hjälpmedlen under virtuella tandemlektioner.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]