Hoppa till innehåll
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Åbo Akademi
  • Doktorsavhandlingar
  • 5 Samhällsvetenskaper
  • 512 Företagsekonomi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Åbo Akademi
  • Doktorsavhandlingar
  • 5 Samhällsvetenskaper
  • 512 Företagsekonomi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Stoked” – En affektbaserad studie av brädsporternas materiella ekonomi

Mård, Mika (2018-02-23)

 
Granska/Öppna
mard_mika.pdf (7.035Mb)
Nerladdningar: 


Mård, Mika
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
23.02.2018
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Visa fullständig post
Publikationens permanenta adress är
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-888-1

Beskrivning

I den här avhandlingen studerar författaren den (företags)ekonomiska dimensionen av brädsporter (snowboarding, skateboarding och surfing) i Finland, men med ett mycket koncentrerat fokus på känslor, passioner och affekt, på spel, lekfullhet och brädåkning. Mård tar i avhandlingen fasta på den affektladdade upplevelsen av brädåkning (känslan av "stoked"), och visar att själva utövandet av brädsporter ackompanjeras med en affektiv signifikans som underbygger och genomsyrar det sociala, (sub)kulturella och ekonomiska landskapet inom brädsportfältet. Avhandlingen betonar därmed att den (företags)ekonomiska dimensionen av brädsportfältet inte enbart handlar om instrumentellt eller rationellt utbyte mellan olika ekonomiska subjekt, utan att brädsportfältets materialekonomiska sfär är intimt färgad av de känslor, passioner och affekt som brädsportutövare upplever i själva ”spelet”.

Genom att åskådliggöra en sådan – affektbaserad och mer nyanserad – förståelse av ekonomiska subjekt och (företags)ekonomiskt handlande kritiserar Mårds avhandling därmed två konventionella dikotomier som ibland förekommer inom det företagsekonomiska fältet. Den första är konceptualiseringen av känslor, passioner och affekt som det rationella, ekonomiska eller instrumentella tänkandets antites, medan den andra är synen på spel (eller lek) som en oseriös aktivitet som inte hör hemma i den ”seriösa” värld av företagsekonomi och organisationer. Mård visar istället i sin avhandling hur en lekfull aktivitet såsom brädåkning kan införliva känsloupplevelser som även formar och sätter färg på olika företagsekonomiska aktiviteter.
Collections
  • 512 Företagsekonomi [56]

Nationalbiblioteket
Biblioteksnättjänster
PB 15 (Unionsgatan 36), 00014 Helsingfors universitet
doria-oa@helsinki.fi | Teknisk hjälp | Tillgänglighetsutlåtande
 

 

Denna samling

TitlarFörfattareEnligt datumÄmnesordenGranska nyligen uppladdadeArkiv och samlingar

Aktivitet

Logga inRegistrera dig

Nationalbiblioteket
Biblioteksnättjänster
PB 15 (Unionsgatan 36), 00014 Helsingfors universitet
doria-oa@helsinki.fi | Teknisk hjälp | Tillgänglighetsutlåtande