The Effects of Relative School Starting Age on Educational Outcomes in Finland
Kaila, Martti (2017-04-21)
Kaila, Martti
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
21.04.2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-190-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-190-5
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
Suomessa oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Tästä seuraa se, että alkuvuodesta syntyneet lapset aloittavat koulun keskimäärin vuoden vanhempana kuin loppuvuodesta syntyneet. Tässä tutkimuksessa hyödynnän regressioepäjatkuvuusasetelmaa ja tutkin, miten tämä suhteellinen ikäero vaikuttaa koulutusmuuttujiin Suomessa. Tutkimuksen tuloksien perusteella juuri alkuvuodesta syntyneiden yksilöiden keskiarvo on keskimäärin 0,15 arvosanaa korkeampi peruskoulun lopussa kuin juuri loppuvuodesta syntyneiden lapsien. Tämän ohella juuri alkuvuodesta syntyneet lapset pääsevät lukioon ja valmistuvat lukiosta suuremmalla todennäköisyydellä kuin juuri loppuvuodesta syntyneet lapset. Havaitsen myös, että vaikutus on suurempi tytöille kuin pojille. Tutkimuksen tulokset voidaan tulkita niin, että suhteellisella koulunaloitusiällä on kausaalinen vaikutus koulutusmuuttujiin. Tämän tueksi tutkimuksessa osoitetaan, että havaintojen määrä on samansuuruinen vuodenvaihteen molemmin puolin. Lisäksi näytetään, että erilaisten taustamuuttujien jakaumat ovat jatkuvia leikkauspisteen ympäristössä. Kolme mekanismia voi selittää havaitun eron. Ensiksi vanhempana koulun aloittavat lapset saattavat olla optimaalisemmassa iässä oppimisen kannalta. Toiseksi havaittuun eroon voi vaikuttaa suhteellisesta ikäerosta kumpuavat vertaisryhmävaikutukset. Kolmanneksi eron voi aiheuttaa se, että myöhemmin koulun aloittavat lapset tekevät kokeet vanhemmalla iällä. Koska en pysty erottelemaan eri mekanismeja toisistaan, tulokset tulee tulkita näiden kaikkien mekanismien yhteisvaikutuksena.
Tutkimusteema
Labour markets and education
JEL
I21, I28, J13
Avainsanat
economics of education, education and training, relative age effect, koulutus, koulunaloitusikä, regressioepäjatkuvuusmenetelmä
Kokoelmat
- VATT Working Papers [164]