Sotilaita vai seikkailijoita? : Varusmiespalveluksen johtajakoulutuksen merkityksiä naisille uran ja johtamisosaamisen kannalta
Häyrynen, Heli (2017)
Häyrynen, Heli
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtaminen
Maanpuolustuskorkeakoulu
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2985-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2985-8
Tiivistelmä
Tämän empiirisen, laadullisen tutkimuksen kohteena ovat varusmiespalveluksen johtajakoulutuksen suorittaneet naiset. Työssä tutkitaan millaisia merkityksiä naiset antavat varusmiespalveluksen johtajakoulutukselle tulevan työuransa ja johtamisosaamisensa kannalta. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä sukupuolisensitiivisyyttä militäärikontekstin johtamistutkimuksen alalla tuottamalla tietoa puolustusvoimien johtajakoulutuksesta naisten näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, mitä uutta naisten näkökulma mahdollisesti tuo puolustusvoimien johtamisen yleisessä viitekehyksessä esitettyyn hyvän johtajan malliin. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisena naisvarusmiehet kertovat varusmiespalveluksen johtajakoulutuksen merkityksen uransa kannalta? Alakysymykset: Miksi naisvarusmiehet kertovat lähteneensä vapaaehtoiseen asepalvelukseen? Mitä naisvarusmiehet kertovat tavoittelevansa varusmiespalveluksen johtajakoulutuksella uransa kannalta? Millaisia naisvarusmiesten alkuvaiheen uraan myötävaikuttavia tai estäviä tekijöitä naisvarusmiesten kerronta sisältää? Millaista toimijuutta naisvarusmiehet tuottavat kerronnassaan suhteessa varusmiespalveluksen johtajakoulutukseen? 2) Millaisena naisvarusmiehet kertovat varusmiespalveluksen johtajakoulutuksen merkityksen johtamisosaamisensa kannalta?
Tutkimuskysymyksiä lähestytään narratiivisen viitekehyksen kautta. Tutkimukselle asetetut tutkimuskysymykset otetaan haltuun Greimasin aktanttimallin avulla. Analysointiin liitetään kvantifiointi, kun tarkastellaan naisvarusmiesten johtamisosaamisen kehittymistä. Johtamisosaamisen kompetenssien kvantifioinnin avulla niitä verrataan suhteessa puolustusvoimien hyvän johtajan mallissa esitettyihin hyvän johtajan johtamisosaamisen kompetensseihin. Tutkimuksen tuloksena muodostetut naisvarusmiesten uratarinatyypit on nimetty: Sotilasuran tavoitteluksi, Seikkailuksi, Välivuodeksi ja Ei mikään prinsessaksi. Tulokset eivät tuoneet esille yhtä tyypillistä ja johdonmukaista tapaa merkityksellistää varusmiespalveluksen johtajakoulutusta ja siihen hakeutumista uran kannalta. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä puolustusvoimien johtajakoulutuksen tarjoavan monia mahdollisuuksia nuorten naisten uran rakentamiseen.
Tutkimuskysymyksiä lähestytään narratiivisen viitekehyksen kautta. Tutkimukselle asetetut tutkimuskysymykset otetaan haltuun Greimasin aktanttimallin avulla. Analysointiin liitetään kvantifiointi, kun tarkastellaan naisvarusmiesten johtamisosaamisen kehittymistä. Johtamisosaamisen kompetenssien kvantifioinnin avulla niitä verrataan suhteessa puolustusvoimien hyvän johtajan mallissa esitettyihin hyvän johtajan johtamisosaamisen kompetensseihin. Tutkimuksen tuloksena muodostetut naisvarusmiesten uratarinatyypit on nimetty: Sotilasuran tavoitteluksi, Seikkailuksi, Välivuodeksi ja Ei mikään prinsessaksi. Tulokset eivät tuoneet esille yhtä tyypillistä ja johdonmukaista tapaa merkityksellistää varusmiespalveluksen johtajakoulutusta ja siihen hakeutumista uran kannalta. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä puolustusvoimien johtajakoulutuksen tarjoavan monia mahdollisuuksia nuorten naisten uran rakentamiseen.
Kokoelmat
- Julkaisut [507]