Kouluvaikutus ja tuloksellisuusrahoitus lukiokoulutuksessa
Ansala, Laura; Pääkkönen, Jenni (2013-03-17)
Ansala, Laura
Pääkkönen, Jenni
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
17.03.2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-069-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-069-4
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa arvioidaan lukioihin suunnitellun tuloksellisuusrahoituksen perusteita useista näkökulmista. Aluksi käydään läpi kannustejärjestelmien teoriaperusteita ja sen jälkeen perehdytään niiden käytännön sovellutuksiin kouluissa. Lisäksi selvitetään eri maiden rahoitusjärjestelmiä ja tutustutaan muutamiin tunnetuimpiin tuloksellisuusjärjestelmiin, jotka ovat olleet suosittuja lähinnä Yhdysvalloissa. Lopuksi käydään läpi Suomen ammatillisen peruskoulutuksen järjestelmää ja siitä siirrytään lukioiden tietopohjan arvioimiseen ja laadun estimoimiseen. Tutkimus osoittaa, että lukioiden väliset estimoidut vaikutuserot ovat vähäiset, eikä kouluja voida panna sen perusteella järjestykseen luotettavasti kuin jakauman ääripäissä. Jos lukiota halutaan palkita 'laadun' perusteella, se kannattaa tehdä usean vuoden havaintojen pohjalta, jolloin satunnaisuuden vaikutusta tuloksiin voidaan vähentää.
Tutkimusteema
Local public economics, Kunnallistalous, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
JEL
I220 - Educational Finance, I280 - Education: Government Policy
Avainsanat
koulun vaikutus, lukiokoulutus, tuloksellisuusrahoitus, school effect, general upper secondary education, performance-based funding
Kokoelmat
- VATT Muistiot [93]