Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
  • VATT Muistiot
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
  • VATT Muistiot
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asfalttikartellin valtiolle aiheuttamien vahinkojen arviointi - Loppuraportti

Saxell, Tanja; Tukiainen, Janne; Siikanen, Markku (2011-06-14)

 
Avaa tiedosto
valm.rap.9.pdf (522.3Kt)
Lataukset: 


Saxell, Tanja
Tukiainen, Janne
Siikanen, Markku
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
14.06.2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-979-2
Tiivistelmä
Suomessa toimi vuosia valtakunnallinen asfalttikartelli, jonka toimintaan osallistuivat kaikki alan merkittävimmät yritykset. Tässä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tekemässä ja VATTin ja Liikenneviraston rahoittamassa selvityksessä arvioidaan, mikä on ollut kartellin aiheuttama hintalisä Tiehallinnon/Tielaitoksen kilpailuttamiin tienpäällystysurakoihin kilpailulliseen tilanteeseen verrattuna. Arviointi tehdään kartellivahinkojen arvioinnissa yleisesti käytettyjen ekonometristen menetelmien avulla. Menetelmien keskeisenä tarkoituksena on tehdä hyvin erilaiset kohteet vertailukelpoisiksi keskenään. Selvityksen tulokset osoittavat, että kartelli on onnistunut saamaan huomattavia ylimääräisiä voittoja Tiehallinnon/Tielaitoksen kustannuksella. Tämän selvityksen perusteella parhain arvio kartellin aiheuttamasta hintalisästä on 15 %. Kartelli siis nosti tarjoushintoja 15 % verrattuna kilpailullisiin hintoihin tai 13 % verrattuna toteutuneisiin hintoihin. Aineistossa mukana olevien urakoiden osalta kartellin aiheuttama lisä tarjouskilpailuiden voittaneisiin hintoihin on yhteensä noin 21 miljoonaa euroa. Erilaisilla taustamuuttujajoukoilla ja osa-aineistoilla tehdyt analyysit tuottavat samansuuntaisia arvioita kartellilisälle, mikä tukee tulosten yleistettävyyttä myös aineiston ulkopuolelle jääneisiin urakoihin. Koko kartelliajanjaksona kilpailutettujen urakoiden verottomat tarjoushinnat ovat yhteensä noin 320 miljoonaa euroa, joten kartellin aiheuttama yhteenlaskettu veroton hintalisäys on siten arviolta 42 miljoonaa euroa. Kartellilisäarvio saattaa alittaa kartellin todellisen Tiehallinnolle/Tielaitokselle aiheuttaman vahingon, sillä markkinoiden sopeutuminen uuteen kilpailulliseen tilanteeseen vie aikaa.
 

Tutkimusteema

Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus

JEL

D440 - Auctions, K210 - Antitrust Law, L130 - Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance: Oligopoly and Other Imperfect Markets; monopolistic competition; contestable markets, L410 - Monopolization; Horizontal Anticompetitive Practices, L910 - Transportation: General

Avainsanat

Julkiset hankinnat, kartelli, tienpäällystys, vahinkojen arviointi, public procurement, cartel, asphal works, damage evaluation
Kokoelmat
  • VATT Muistiot [91]

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
www.vatt.fi
tietopalvelu@vatt.fi
kk-julkaisuarkistot@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
www.vatt.fi
tietopalvelu@vatt.fi
kk-julkaisuarkistot@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste