Työnteon kannustimet - mitä jää käteen?
Viitamäki, Heikki (2015-08-11)
Viitamäki, Heikki
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
11.08.2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618570
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618570
Tiivistelmä
Miten vero- ja etuusjärjestelmien rakenteelliset ominaisuudet vaikuttavat työnteon kannustavuuteen vuonna 2015. Tätä selvitettiin VATT:n juuri ilmestyneessä muistiossa. Kannustimia parantamalla halutaan edesauttaa työttömiä ja työelämän ulkopuolella olevia hakeutumaan työmarkkinoille sekä ansiotyössä olevia työskentelemään aiempaa enemmän ja tehokkaammin.
Tulosten mukaan pienituloisilla yksin asuvilla ja lapsettomilla puolisoilla efektiiviset marginaaliveroasteet voivat olla 60–90 prosenttia, eli korkeampia kuin kaikkein suurituloisimpien marginaaliveroasteet.
Pienituloisilla lapsiperheillä ongelmat kärjistyvät ja taloudelliset kannustimet ovat käytännöllisesti katsoen olemattomat laajalla tuloalueella, ylettyen jopa keskipalkkaisiin. Tämä johtuu pääosin siitä, että lasten lukumäärän kasvaessa yleinen asumistuki lisääntyy, jolloin sen marginaalivaikutus ulottuu korkeammalle tulotasolle. Mitä enemmän lapsia, sitä pitemmälle tuloasteikossa vaikutus ulottuu. Samanaikaisesti marginaaliveroaste nousee keskituloisilla noin 50 prosenttiin. Pienten lasten perheissä työnteon kannustavuutta heikentävät lisäksi tarveharkintaiset päivähoitomaksut ja lasten kotihoidon tuki.
Tulosten mukaan pienituloisilla yksin asuvilla ja lapsettomilla puolisoilla efektiiviset marginaaliveroasteet voivat olla 60–90 prosenttia, eli korkeampia kuin kaikkein suurituloisimpien marginaaliveroasteet.
Pienituloisilla lapsiperheillä ongelmat kärjistyvät ja taloudelliset kannustimet ovat käytännöllisesti katsoen olemattomat laajalla tuloalueella, ylettyen jopa keskipalkkaisiin. Tämä johtuu pääosin siitä, että lasten lukumäärän kasvaessa yleinen asumistuki lisääntyy, jolloin sen marginaalivaikutus ulottuu korkeammalle tulotasolle. Mitä enemmän lapsia, sitä pitemmälle tuloasteikossa vaikutus ulottuu. Samanaikaisesti marginaaliveroaste nousee keskituloisilla noin 50 prosenttiin. Pienten lasten perheissä työnteon kannustavuutta heikentävät lisäksi tarveharkintaiset päivähoitomaksut ja lasten kotihoidon tuki.
Tutkimusteema
Social security, Sosiaaliturva, Taxation, Verotus, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
Avainsanat
kannustinloukut, sosiaaliturva, lasten kotihoidon tuki
Kokoelmat
- VATT Muistiot [93]