More haircut after VAT cut? On the efficiency of service sector consumption taxes
Kosonen, Tuomas (2013-09-26)
Kosonen, Tuomas
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
26.09.2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-090-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-090-8
Tiivistelmä
Kohdennettuja kulutusveroja muutellaan usein ilman empiiristä tietoa kulutusveron hyvinvointivaikutuksista. Tässä tutkimuksessa selvitellään kulutusverotuksen tehokkuutta tutkimalla miten arvonlisäverot näkyvät kuluttajahinnoissa ja miten nämä verot vaikuttavat kulutettujen hyödykkeiden määrään. Tutkimuksessa katsotaan myös miten arvonlisäverot näkyvät yritysten tekemissä voitoissa. Suuri arvonlisäverouudistus vuoden 2007 alusta mahdollistaa arvonlisäveron vaikutusarvioinnit. Uudistuksessa parturi-kampaamoiden arvonlisäveroaste laski 22 prosentista 8 prosenttiin, kun samanaikaisesti muiden läheisten toimialojen arvonlisäverotuksessa ei tapahtunut muutoksia. Uudistuksen kohderyhmäksi valittiin juuri parturi-kampaamot, koska EU-direktiivi mahdollisti alennuksen näille ryhmille, mutta ei tutkimuksessa käytetylle kontrolliryhmälle. Siten ryhmien valinta ei riippunut suoraan heidän taloudellisesta tilanteestaan. Tulosten perusteella parturi-kampaamoiden hinnat laskivat noin puolella siitä, mitä täysi arvonlisäveron siirtyminen hintaan implikoisi. Parturi-kampaamopalveluiden kysyntä ei näytä veromuutoksen johdosta muuttuneen. Sen sijaan parturi-kampaamot kykenivät lisäämään voittojaan kevyemmän kulutusverotuksen ansiosta. Tuloksissa on merkittävää eroa yritystyypin mukaan.
Asiasanat: alv-uudistus, tehokkuus, veron kohtaanto hintoihin
Asiasanat: alv-uudistus, tehokkuus, veron kohtaanto hintoihin
Tutkimusteema
Taxation, Verotus, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
Avainsanat
VAT reform, Efficiency, Tax incidence
Kokoelmat
- VATT Working Papers [168]