Efficiency and Productivity in Finnish Comprehensive Schooling 1998-2004
Moisio, Antti; Aaltonen, Juho; Kirjavainen, Tanja (2006-12-20)
Moisio, Antti
Aaltonen, Juho
Kirjavainen, Tanja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
20.12.2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-672-7
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-672-7
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin kunnallisen perusopetuksen tehokkuuseroja ja tuottavuuskehitystä vuosina 1998-2004 estimoimalla sekä tuotanto- että kustannusfunktioita. Tehottomuus oli keskimäärin 6-10 prosenttia tarkastelujaksolla sekä tuotanto- että kustannusfunktioiden perusteella. Molemmat lähestymistavat tuottivat hyvin samanlaiset tehottomuuslukujen mukaiset kuntien paremmuusjärjestykset. Kustannusfunktioiden tulosten perusteella sekä kunnan että koulujen keskimääräinen koko vaikuttivat epälineaarisesti kustannuksiin siten, että kustannukset minimoiva kunnan koko oli keskimäärin 24 000-37 000 asukasta ja optimaalinen koulujen koko oli noin 690 oppilasta. Erityisopetusta saavien oppilaiden osuus, kuljetettavien oppilaiden osuus ja kunnan asukaskohtaiset verotettavat tulot vaikuttivat kustannuksiin positiivisesti kun taas suurempi ala-asteella olevien oppilaiden osuus pienensi kustannuksia. Perusopetuksen tuottavuus laski tarkastelujaksolla keskimäärin 12 prosenttia. Asukaskohtaisten verotettavien tulojen ja erityisopetusta saavien oppilaiden osuuden kasvu vaikuttivat eniten tuottavuuden laskuun. Koulujen keskimääräisen koon kasvu puolestaan nosti tuottavuutta.
Tutkimusteema
Local public economics, Kunnallistalous, Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
Avainsanat
Comprehensive education, efficiency, productivity