Business Subsidies and Bureaucratic Behaviour - A Revised Approach
Venetoklis, Takis (2001-11-27)
Venetoklis, Takis
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
27.11.2001
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618560
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa on koottu yhteen kolme tutkimusta, joissa keskeisenä aiheena on kauppa- ja teollisuusministeriön (KTM) 1990-luvulla toteuttama yritystukipolitiikka Suomessa. Tarkoituksena on tutkia, onko yritystukipolitiikka ollut tehokasta ja samalla selittää sen taustalla olevat perustelut.
Ensimmäisessä tutkimuksessa mitataan yritystukien vaikutusta yritysten arvonlisäyksen kasvuun. Tulokset osoittavat, että vaikutus on positiivinen mutta erittäin pieni käytettyihin tukimääriin verrattuna. Tämä puolestaan herättää käytössä olevan yritystukipolitiikan tehokkuuteen liittyviä kysymyksiä.
Toinen tutkimus on katsaus muihin Suomessa ja ulkomailla yritystuen arvioinnista tehtyihin tutkimuksiin. Tarkastelluissa tutkimuksissa havaituilla menetelmillä on yhteys saatuihin tuloksiin. Käytettäessä primääriaineistoa (vaikutusarviot on saatu suoraan tukea saaneilta yrityksiltä) tulokset ovat positiiviset. Sitä vastoin käytettäessä vaikutusten mittaamiseen sekundääriaineistoa ja tieteellisiä menetelmiä, tulokset kallistuvat enemmän negatiiviselle puolelle.
Jos yritystuen vaikuttavuus näyttää olevan tehotonta, miksi yritystukipolitiikkaa silti käytetään? Kolmas tutkimus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen lähestymällä ongelmaa ei niinkään kysyntäpuolelta (tukea saavat yritykset) kuin tarjontapuolelta (organisaatio, joka suunnittelee ja jakaa tukia yrityksille). Siinä testataan, onko KTM:n virkamiehistön käyttäytyminen sen jakaessa elinkeinotukia yrityksille yhdenmukainen William Niskasen (1971) virastojen budjettimaksimointia koskevan teorian kanssa. Empiiriset tulokset antavat jossain määrin tukea tälle teorialle.
Ensimmäisessä tutkimuksessa mitataan yritystukien vaikutusta yritysten arvonlisäyksen kasvuun. Tulokset osoittavat, että vaikutus on positiivinen mutta erittäin pieni käytettyihin tukimääriin verrattuna. Tämä puolestaan herättää käytössä olevan yritystukipolitiikan tehokkuuteen liittyviä kysymyksiä.
Toinen tutkimus on katsaus muihin Suomessa ja ulkomailla yritystuen arvioinnista tehtyihin tutkimuksiin. Tarkastelluissa tutkimuksissa havaituilla menetelmillä on yhteys saatuihin tuloksiin. Käytettäessä primääriaineistoa (vaikutusarviot on saatu suoraan tukea saaneilta yrityksiltä) tulokset ovat positiiviset. Sitä vastoin käytettäessä vaikutusten mittaamiseen sekundääriaineistoa ja tieteellisiä menetelmiä, tulokset kallistuvat enemmän negatiiviselle puolelle.
Jos yritystuen vaikuttavuus näyttää olevan tehotonta, miksi yritystukipolitiikkaa silti käytetään? Kolmas tutkimus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen lähestymällä ongelmaa ei niinkään kysyntäpuolelta (tukea saavat yritykset) kuin tarjontapuolelta (organisaatio, joka suunnittelee ja jakaa tukia yrityksille). Siinä testataan, onko KTM:n virkamiehistön käyttäytyminen sen jakaessa elinkeinotukia yrityksille yhdenmukainen William Niskasen (1971) virastojen budjettimaksimointia koskevan teorian kanssa. Empiiriset tulokset antavat jossain määrin tukea tälle teorialle.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, Macroeconomic policy, Talouspolitiikka, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
JEL
D730 - Bureaucracy; Administrative Processes in Public Organizations; Corruption, H200 - Taxation, Subsidies, and Revenue: General, M000 - Business Administration and Business Economics; Marketing; Accounting: General, O100 - Economic Development: General
Avainsanat
Business subsidies, bureaucratic behaviour, budget maximisation, evaluation methods, value added growth