Economic and Equity Effects of Marginal Cost Pricing in Transport
Fridstrøm, Lasse; Minken, Harald; Moilanen, Paavo; Shepherd, Simon; Vold, Arild (2000-12-31)
Fridstrøm, Lasse
Minken, Harald
Moilanen, Paavo
Shepherd, Simon
Vold, Arild
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
31.12.2000
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619065
Tiivistelmä
Rajakustannushinnoittelun käyttöönotolla saataisiin aikaan mittavia hyötyjä Euroopan kaupunkien väestölle. Vuosittaiset hyödyt olisivat paikallisista olosuhteista ja käytetyistä politiikkainstrumenteista riippuen 100-400 euroa asukasta kohden maksuhalukkuudella mitattuna. Nämä arviot on saatu liikennemallien sovelluksien tuloksena Edinburghissa, Helsingissä ja Oslossa. Käytännön instrumenteista tarkastelun kohteena ovat kehätullit, pysäköintimaksut, polttoaineverot, ajoneuvoverot, suoriteperusteiset maksut sekä julkisen liikenteen maksut ja palvelun taso. Kaikki nämä instrumentit eivät nykytilanteessa ole paikallisten viranomaisten käytettävissä - jotkut määrätään kansallisella tasolla. Tutkimuksessa tarkastellaan erikseen second best -politiikkoja "nykyisten instituutioiden vallitessa" ja "institutionaalisen reformin jälkeisessä tilanteessa". Jälkimmäisessä tapauksessa oletetaan, että paikallisen tason viranomaiset voivat käyttää instrumentteja, jotka nykytilanteessa eivät ole heidän kontrollissaan, tai että kansallisen tason viranomaiset kaupunkialueiden näkökulmasta optimaalisesti joustavat tiettyjen instrumenttien tasoa.
Tutkimusteema
International comparisons, Kansainväliset vertailut, Transport, Liikenne, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
F000 - International Economics: General, R400 - Transportation Systems: General
Avainsanat
Urban transport, marginal cost pricing, transport models, efficiency and equity