Suomen infrastruktuuripääoma: Rautatiet
Uimonen, Sakari (2008-03-11)
Uimonen, Sakari
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
11.03.2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-760-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-760-6
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kehitetään rautatiepääoman laskemiseen soveltuva laskentamenetelmä. Menetelmä perustuu rautatieverkoston fyysisten muutosten inventointiin, radan komponenttien fyysisen kulumisen mallittamiseen ja jälleenhankintahintojen käyttöön. Mallin avulla arvioidaan Suomen rautatieverkostoon sitoutuneen varallisuuden arvo ensimmäisen ratayhteyden perustamisen hetkestä vuodesta 1862 vuoteen 2005. Tulokset riippuvat rautateiden suorituskyvyn muutoksia koskevasta oletuksesta. Koska rautateihin kohdistuu säännöllisesti toistuvia korvausinvestointeja, on luontevaa olettaa suorituskyvyn pysyvän vakaana. Rautatievarallisuuden arvoksi vuonna 2005 saadaan tällöin noin 7 mrd euroa, mikä on 2,5 kertainen viralliseen kirjanpidolliseen tasearvoon verrattuna. Vaihtoehtoisilla pääoman suorituskykyä koskevilla oletuksilla (lineaarinen tai geometrinen kuluminen) rautatievarallisuuden arvo on yli kolmanneksen pienempi kuin peruslaskelmassa.
Tutkimusteema
Macroeconomic policy, Talouspolitiikka, Local public economics, Kunnallistalous, Public services, Julkiset palvelut, Transport, Liikenne, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
Avainsanat
Rautatiepääoma, infrastruktuuripääoma, ikä-tehokkuusprofili, pääoman kuluminen, pääomapalvelut