Suomalaisten lukioiden tehokkuus - DEA yksilötason aineistolla
Lehtonen, Sanna (2008-01-28)
Lehtonen, Sanna
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
28.01.2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-756-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-756-9
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa mitataan suomalaisten lukioiden tehokkuutta vuosina 2000 ja 2004 lineaariseen optimointiin perustuvalla Data Envelopment Analysis (DEA) -menetelmällä. Tutkimusaineistona ovat ylioppilastutkintoon osallistuneet Manner-Suomen lukioiden opiskelijat. Tarkoituksena on havaita tehokkuuseroja lukioiden välillä ja verrata saatua tehokkuuslukujen mukaista paremmuusjärjestystä muiden arviointimenetelmien tuottamiin paremmuusjärjestyksiin. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on testata suomalaisella aineistolla Thanassouliksen ja Portelan (2002) kehittämää menetelmää, jolla voidaan mallintaa opiskelijoiden koulumenestyksen taustalla olevia tekijöitä entistä tarkemmin. Tutkimuksen mukaan suomalaisten lukioiden välillä on eroja tehokkuudessa, joskin koulujen väliset tehokkuuserot ovat kaventuneet tutkimusajan-jaksolla. Tutkimuksen mukaan 'hyvän lukion' ominaisuudet vaihtelevat arvioitsijasta riippuen, minkä vuoksi arviointimenetelmän ja mallin muuttujien valinnalla on suuri merkitys koulujen välisiä paremmuusvertailuja tehtäessä.
Tutkimusteema
Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
Avainsanat
Data Envelopment Analysis, lukiokoulutus, tehokkuus, tuottavuus, yksilöaineisto