Miten arvonlisävero vaikuttaa kuluttajahintoihin?
Virén, Matti (2006-01-13)
Virén, Matti
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
13.01.2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-596-8
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-596-8
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, miten arvonlisävero vaikuttaa kuluttajahintoihin. Tarkastelun kohteena ovat Euroopan unionin jäsenmaat ja tarkasteluajanjakso on 1970–2004. Taustalla on tavanomainen verojen kohtaanto-ongelman vaikutusten arviointi. Arvioinnin apuna käytetään yksinkertaisia hintamarginaaliyhtälöitä, Phillipsin käyriä ja ennusvirheyhtälöitä. Kaikki nämä estimoidaan EU-maiden paneeliaineistolla käyttäen hyväksi eri estimaattoreita ja muuttujaspesifikaatioita. Analyysien yleinen tulos on se, että yli puolet verojen korotuksista siirtyy hintoihin.
Tutkimusteema
International comparisons, Kansainväliset vertailut, Taxation, Verotus, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
JEL
H220 - Taxation and Subsidies: Incidence
Avainsanat
Arvonlisävero, verotuksen kohtaanto, kulutusverot