Arvonlisäverotus EU:n jäsenmaissa - voiko vientiä verottaa?
Rauhanen, Timo (2001-05-23)
Rauhanen, Timo
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
23.05.2001
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618733
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618733
Tiivistelmä
Arvonlisäverotus on osoittautunut ongelmalliseksi liittovaltiotyyppisissä yhteisöissä, kuten Euroopan unionissa. Sisämarkkinoiden rajakontrollien poistuessa vuonna 1993 EU siirtyi uuteen, väliaikaiseksi kaavailtuun arvonlisäverojärjestelmään. Sen etuna on verotulojen välitön kertyminen hyödykkeen lopulliseen kulutusmaahan. Järjestelmän suurin puute liittyy viennin verottomuuteen. Euroopan komissio on suunnitellut korjaavansa nykyjärjestelmän puutteet siten, että arvonlisäverovero perittäisiin alkuperämaassa. Tällöin olisi sovittava verokantojen harmonisoinnista ja verotulojen lopullisesta kohdentamisesta hyödykkeen kulutusmaahan. Verokantojen yhtenäistyminen toisi kuitenkin mukanaan budjettiongelmia useille jäsenmaille. Ns. CVAT ja VIVAT -järjestelmien ansiona ovat alv-ketjun vahvistuminen sekä kansallinen päätösvalta alv-kantojen suhteen. CVAT-järjestelmään liittyy kuitenkin verokannan harmonisoiminen rajan ylittävien toimitusten osalta. VIVAT-järjestelmän harmonisointitarve ulottuisi koko välituotekauppaan. Lisäksi verovalvonnan keskittäminen unionin viranomaiselle saattaisi osoittautua hankalaksi kysymykseksi.
Tutkimusteema
Macroeconomic policy, Talouspolitiikka, International comparisons, Kansainväliset vertailut, Taxation, Verotus, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
JEL
E620 - Macroeconomic Aspects of Fiscal Policy; Public Expenditures, Investment, and Finance; Taxation, F020 - International Economic Order; Noneconomic International Organizations; Economic Integration and Globalization: General, H250 - Business Taxes and Subsidies including sales and value-added (VAT), H870 - International Fiscal Issues; International Public Goods
Avainsanat
Arvonlisävero, EU, liittovaltio