School Resources and Student Achievement Revisited: New Evidence Using Panel Data
Kirjavainen, Tanja; Häkkinen, Iida; Uusitalo, Roope (2000-08-22)
Kirjavainen, Tanja
Häkkinen, Iida
Uusitalo, Roope
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
22.08.2000
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618826
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618826
Tiivistelmä
Tutkimuksessa analysoidaan koulutusmenojen muutosten vaikutuksia ylioppilaskirjoitustuloksiin. Tutkimuksessa käytetään kattavaa otosta suomalaisista ylioppilaista vuosilta 1990-1998. Opetusmenoilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta ylioppilaskirjoitusten puoltoäänien summaan tai yleisarvosanaan. Opetusmenojen kasvattamisella sen sijaan oli pieni positiivinen vaikutus ylimääräisen vieraankielen arvosanaan. Parhaiten kirjoitustuloksia selittää peruskoulun keskiarvo ja vanhempien koulutus. Kun lähtötasoa kontrolloidaan, pojat menestyvät hieman paremmin kuin tytöt. Opiskelijat, jotka käyvät töissä lukukausien aikana, menestyvät kirjoituksissa muita huonommin.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
JEL
H410 - Public Goods, I200 - Education: General, O150 - Economic Development: Human Resources; Human Development; Income Distribution; Migration (nutrition, health, education, fertility, household structure and formation, labor markets)
Avainsanat
Senior secondary schools, school spending, student achievement