Assessing the Effectiveness of Marginal Cost Pricing in Transport - the Helsinki Case
Moilanen, Paavo (2000-07-05)
Moilanen, Paavo
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
05.07.2000
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619150
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619150
Tiivistelmä
Taloustieteen periaatteille rakentuvalla liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusmallilla tutkittiin, kuinka rajakustannusperiaatetta voitaisiin käyttää Helsingin seudun liikennejärjestelmän käytön optimoimiseen. Koska malli laskee politiikkojen aiheuttamat maankäytön muutokset, tutkimuksessa keskityttiin liikennejärjestelmän aiheuttamiin pitkän aikavälin kustannusvaikutuksiin. Rajakustannushinnoittelu lisäsi liikennejärjestelmän tehokkuutta erityisesti estämällä kaupunkirakenteen hajautumista. Mallilaskelmien mukaan hyvinvointihyödyt verrattuna vuoden 2020 perusennusteeseen olivat 168 - 216 Euroa riippuen tieverkon hinnoittelun optimaalisuudesta. Summa vastaa 6 - 11 % liikenteeseen käytetyistä tuloista. Tulokset tukevat talousteoreettisiin malleihin perustuvia rajakustannushinnoittelun johtopäätöksiä.
Tutkimusteema
Transport, Liikenne, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
R140 - Land Use Patterns, R400 - Transportation Systems: General
Avainsanat
Marginal cost pricing, modelling, land use and transport interaction, urban sprawl, external costs, congestion