Tid och rum för lek: Kulturanalys av en virtuell spelmiljö
Irjala, Kaj Leo (2016)
Irjala, Kaj Leo
Åbo Akademi
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121955908
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121955908
Tiivistelmä
Avhandlingen handlar om hur rummet skapas genom social interaktion i en virtuell spelmiljö i MMO-spelet Empire Four Kingdoms. Studien har genomförts som en kulturstudie. Leken är en abstraktion som berättar mycket om relationer och värderingar som skapas i samverkan mellan människor. De teoretiska utgångspunkterna utgörs av Nigel Thrifts teorier om händelsernas geografi, samt Henri Lefebvres tankar om hur rumslighet alltid skapas i interaktionen mellan människor. En viktig utgångspunkt för lek är Johan Huizingas analys om dess funktioner, Peder Stenbergs undersökning av spelet World of Warcraft och guppen The Truants arbeten om samma onlinemiljö. De visuella uttrycken har analyserats med metoden ikonografi. Tyngdpunkten är lagd vid betydelseskapande interaktion mellan spelare, snarare än avancerad teknik och grafik skapad av speldesigners. Berättelser, språk, tecken och symboler är viktiga verktyg för att kommunicera kulturell mening i en virtuell kontext. Avhandlingen visar att det är främst den sociala gemenskapen som driver och lockar spelarna att lägga tid och pengar på spelet, snarare än tekniska innovationer, och hur denna skapas genom folklorens former.