Växlande väsen i växlande världar : En studie om finska bordsrollspelares spelvanor och informationsbeteende
Asikainen, Rebecka; Häkkinen, Tapani (2017)
Asikainen, Rebecka
Häkkinen, Tapani
Åbo Akademi
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017112955132
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017112955132
Tiivistelmä
Avhandlingen utgör en kvantitativ och kvalitativ undersökning om finska bordsrollspelsdeltagares spelvanor och informationsbeteende berörande hobbyn. I avhandlingen beskrivs bordsrollspelsdeltagarnas informationsbeteende såväl före, i samband med som efter själva spelsituationen. Tidigare forskning om bordsrollspelsdeltagare har gjorts till en viss utsträckning, men inte från ett informationsvetenskapligt perspektiv.
I avhandlingen eftersträvades att kartlägga bordsrollspelsdeltagares informationsbehov, vilka informationskällor de använder sig av, samt olika utmaningar kopplat till informations- och kunskapshantering i koppling till hobbyutövningen. För att skapa en holistisk bild av bordsrollspelsdeltagares informationsbeteende, består avhandlingen av en kombination av tre olika metoder. Allmänna tankar kring tematiken erhölls via en elektronisk enkät som besvarades av 186 respondenter, medan fyra (sammanlagt fem olika) informanter deltog i två fokusgruppsintervjuer samt en spelobservation. Spelvärlden som användes i spelobservationen var specifikt skapad för att undersöka informanternas informationsbeteende och utfördes för att undersöka hur bordsrollspelsdeltagare agerar i praktiken.
Resultaten från den kvantitativa undersökningen indikerar att en deltagares informationsbeteende påverkas av hens position i spelet – en deltagare som intar rollen av spelledare utför såväl oftare informationssökning som använder fler informationskällor än en spelare i koppling till hobbyn. Majoriteten av respondenterna anser att det är relativt lätt att åtskilja sin egen information och kunskap från sin karaktärs under spelets gång, men att olika faktorer kan inverka på hur lätt detta upplevs att vara i en spelsituation.
Informanterna i den kvalitativa undersökningen uppvisar delvis olika förhållande till hobbyn, vilket även ger upphov till olika informationsstrategier såväl före som i samband med ett spel. Majoriteten av informanterna i likhet med respondenterna anser att åtskiljning sker relativt lätt, men reflekterar även över hur deras egen personlighet samt förhandskunskap påverkar förståelsen av speltillfället och spelvärlden. Informanterna anser att det är omöjligt att exakt avbilda fiktiva personligheter och omgivningar, utan använder sig av olika strategier för att bevara spelets interna verklighet.
Svaren som erhållits i samband med den kvalitativa och den kvantitativa undersökningen uppvisar mycket likheter och stöder tillförlitligheten av resultaten. Resultaten kan tillämpas för vidare forskning i hobbyrelaterat informationsbeteende eller för att få en bättre förståelse för bordsrollspel i allmänhet samt hobbyns användningsmöjligheter för ett akademiskt eller pedagogiskt syfte.
I avhandlingen eftersträvades att kartlägga bordsrollspelsdeltagares informationsbehov, vilka informationskällor de använder sig av, samt olika utmaningar kopplat till informations- och kunskapshantering i koppling till hobbyutövningen. För att skapa en holistisk bild av bordsrollspelsdeltagares informationsbeteende, består avhandlingen av en kombination av tre olika metoder. Allmänna tankar kring tematiken erhölls via en elektronisk enkät som besvarades av 186 respondenter, medan fyra (sammanlagt fem olika) informanter deltog i två fokusgruppsintervjuer samt en spelobservation. Spelvärlden som användes i spelobservationen var specifikt skapad för att undersöka informanternas informationsbeteende och utfördes för att undersöka hur bordsrollspelsdeltagare agerar i praktiken.
Resultaten från den kvantitativa undersökningen indikerar att en deltagares informationsbeteende påverkas av hens position i spelet – en deltagare som intar rollen av spelledare utför såväl oftare informationssökning som använder fler informationskällor än en spelare i koppling till hobbyn. Majoriteten av respondenterna anser att det är relativt lätt att åtskilja sin egen information och kunskap från sin karaktärs under spelets gång, men att olika faktorer kan inverka på hur lätt detta upplevs att vara i en spelsituation.
Informanterna i den kvalitativa undersökningen uppvisar delvis olika förhållande till hobbyn, vilket även ger upphov till olika informationsstrategier såväl före som i samband med ett spel. Majoriteten av informanterna i likhet med respondenterna anser att åtskiljning sker relativt lätt, men reflekterar även över hur deras egen personlighet samt förhandskunskap påverkar förståelsen av speltillfället och spelvärlden. Informanterna anser att det är omöjligt att exakt avbilda fiktiva personligheter och omgivningar, utan använder sig av olika strategier för att bevara spelets interna verklighet.
Svaren som erhållits i samband med den kvalitativa och den kvantitativa undersökningen uppvisar mycket likheter och stöder tillförlitligheten av resultaten. Resultaten kan tillämpas för vidare forskning i hobbyrelaterat informationsbeteende eller för att få en bättre förståelse för bordsrollspel i allmänhet samt hobbyns användningsmöjligheter för ett akademiskt eller pedagogiskt syfte.