Mt 815 Lentokentäntien kehittämisselvitys välillä Hailuodontie (Mt 816) - Pohjantie (Vt 4)
Hämäläinen, Jorma; Raappana, Juha; Isola, Riina; Paajanen, Laura (2017-10)
Hämäläinen, Jorma
Raappana, Juha
Isola, Riina
Paajanen, Laura
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
10 / 2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-581-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-581-8
Tiivistelmä
Suunnittelukohteena on Lentokentäntie (mt 815) välillä Hailuodontie (mt 816) - Kaakkurin (vt 4) eritasoliittymän ramppiliittymä (noin 4,7 km). Kohde sijoittuu Oulun kaupungin ja Kempeleen kunnan alueelle. Tie kulkee Oulunsalon taajaman läpi Oulun lentoasemalle. Tie on myös osa Hailuodon ja Oulun seudun välistä liikennettä palvelevaa tieyhteyttä. Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa 2030 on esitetty selvitettäväksi Lentokentäntien nykypaikan kiireellisimmät parantamistoimenpiteet välillä Oulunsalo - Limingantie. Kehittämisselvityksen tavoitteena on ollut suunnitella Lentokentäntien ja liittymien parantamistoimenpiteet, selvittää toimenpiteiden vaikutukset ja vaiheittain rakentaminen.
Lentokentäntien parantamisen osalta tutkittiin tien leventämistä nelikaistatieksi nykypaikalla sekä tiejakson liittymien parantamista tasoliittyminä (VE 1) tai eritasoliittyminä (VE 2). Molempiin vaihtoehtoihin liittyi katuverkon ja kevyen liikenteen yhteyksien täydentämistä suunnittelujakson länsi- ja itäosalla. Vihiluodon kohdalla ei vaihtoehtojen välillä ole merkittäviä eroja liikenteessä, maankäytössä eikä ympäristössä. Suunnittelujakson itäosalla VE 2 eritasojärjestelyt muuttavat merkittävästi nykyisiä liikennejärjestelyjä ja aiheuttavat mm. merkittävää liikennekiertoa Rantavainion autoliikenteelle. Kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen yhteyksien osalta erot ovat vähäiset. Tasoliittymävaihtoehdon (VE 1) ratkaisut sijoittuvat nykyisen tien maasto- käytävään ja liikennealueille. Eritasoliittymäjärjestelyt (VE 2) vaativat lisää liikennealuetta suunnittelujakson itäosalla. Itäosan eritasojärjestelyt (VE 2) aiheuttavat merkittäviä muutoksia maankäyttöön ja vaativat asemakaavojen muuttamista. Eri- tasovaihtoehto muuttaa merkittäväsi nykyistä tieympäristöä ja maisemakuvaa. Maakunnallisesti merkittävä Eevilän huvila voidaan VE 1:ssä säilyttää, mutta VE 2:ssa se on epätodennäköistä. Vaihtoehdon VE 1 alustava kustannusarvio on noin 12,5 M€ ja vaihtoehdon VE 2 noin 30 M€. Kustannukset eivät sisällä alueen katuverkon täydennysrakentamista. VE 1 on liikennetaloudellisesti erittäin kannattava hanke (h/k suhde noin 2,0), mutta VE 2 jää kannattavuusrajan alapuolelle (h/k suhde noin 0,7). Molemmat vaihtoehdot ovat rakennettavissa vaiheittain.
Kehittämisratkaisuksi valittiin kapea keskikaiteellinen nelikaistatie tasoliittymin. Ratkaisuesitys pohjautuu nykyverkkoon ja nykyisiin liikenneyhteyksiin. Tiejakson nopeusrajoitukset säilyvät nykyisinä. Tietä levennetään 4,4 km:n matkalla ja nykyisten alikulkukäytävien siltoja levennetään. Myllyojan vesistösillan ja radan ylikulkusillan kohdille esitetään rakennettavaksi toiselle ajoradalle uudet sillat. Hailuodontien liittymään rakennetaan turbo-kiertoliittymä ja Vihiluodon liittymään liikennevalo-ohjattu nelihaaraliittymä. Limingantien liittymässä jatketaan kahta kääntymiskaistaa, rakennetaan kahdelle tulosuunnalle vapaa oikea -järjestelyt sekä lisäkaista radan ylikulkusillan kohdalle. Rantavainion liikennevaloliittymän kohdalle asennetaan valvonta- kamerat. Vihiluodon sekä Rantavainio - Perävainio alueella ja Oulunportin alueella täydennetään katu- ja kevyen liikenteen yhteyksiä Kempeleen ja Oulun kaupungin toimesta.
Nelikaistatiellä varmistetaan Lentokentäntien hyvä liikenteellinen palvelutaso, liikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Nelikaistaisen Lentokentäntien kapasiteetti riittää hyvin välittämään vuodelle 2030 ennustettua selvästi suuremmat liikennemäärät tien ruuhkautumatta. Myös parannettavat tasoliittymät välittävät vuodelle 2030 ennustettua suuremmatkin huipputuntiliikennemäärät. Tällöin liikenteen ruuhkahuippujen kesto saattaa kuitenkin jonkin verran pidentyä. Liittymien liikenneturvallisuus paranee jonkin verran nykyisestä. Kehittämisratkaisu mahdollistaa nykyisen maankäytön ja joukkoliikenteen kehittämisen. Vaikutukset ympäristöön sekä maisemaan ovat vähäiset. Lentokentäntien meluntorjunnan parantamisella saadaan suojattua 17 asuinrakennuksen piha-aluetta siten, että päiväajan keskiäänitaso laskee alle 55 dB(A):n. Hankkeen rakentamiskustannukset ovat yhteensä noin 14,0 M€ (ALV 0%) vuoden 2017 hintatasossa, ilman katuverkon täydennysrakentamista. Hanke on liikennetaloudellisesti erittäin kannattava (h/k suhde noin 1,8; IVAR 3). Hanke voidaan toteuttaa vaiheittain. Vaiheessa 1 parannetaan Rantavainion ja Limingantien liittymät (noin 3,4 M€) ja vaiheessa 2 Hailuodontien turbokiertoliittymä (noin 1,8 M€). Vaiheessa 3 levennetään Lentokentäntie nelikaistatieksi ja rakennetaan Vihiluodon liikennevalo-ohjattu nelihaaraliittymä (noin 8,8 M€). Kaikkiin vaiheisiin liittyy meluntorjunnan parantamista.
Lentoaseman saavutettavuuden parantamiseksi esitetään bussiliikenteen vuorotarjonnan lisäämistä ja vuorojen nopeuttamista. Seudun sisäisiä yhteyksiä lentoasemalle tulee kehittää sekä Oulun suunnasta että Kempeleestä. Bussiliikenteen tukeminen edellyttää myös liityntäyhteyksien kehittämistä. Kehittämisratkaisun jatkosuunnittelussa tulee ottaa huomioon, että varoitus- / tiedotusopasteita tarvitaan Lentokentäntielle Oulunsalon tulosuunnasta ennen Limingantien liittymää ja ennen Kaakkurin eritasoliittymän länsipuolista ramppiliittymää. Tarkemmassa suunnitteluvaiheessa tulee tehdä nykyiselle Myllyojan vesistösillalle ja nykyiselle radan ylikulkusillalle erikoistarkastukset.
Myöhempään jatkosuunnitteluun jää avoimia kysymyksiä muun muassa kaavojen tieyhteysvarauksiin, nykyisiin asemakaavoihin ja Oulun yleiskaavan mukaisen liikenneratkaisun toteuttamiseen.
Lentokentäntien parantamisen osalta tutkittiin tien leventämistä nelikaistatieksi nykypaikalla sekä tiejakson liittymien parantamista tasoliittyminä (VE 1) tai eritasoliittyminä (VE 2). Molempiin vaihtoehtoihin liittyi katuverkon ja kevyen liikenteen yhteyksien täydentämistä suunnittelujakson länsi- ja itäosalla. Vihiluodon kohdalla ei vaihtoehtojen välillä ole merkittäviä eroja liikenteessä, maankäytössä eikä ympäristössä. Suunnittelujakson itäosalla VE 2 eritasojärjestelyt muuttavat merkittävästi nykyisiä liikennejärjestelyjä ja aiheuttavat mm. merkittävää liikennekiertoa Rantavainion autoliikenteelle. Kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen yhteyksien osalta erot ovat vähäiset. Tasoliittymävaihtoehdon (VE 1) ratkaisut sijoittuvat nykyisen tien maasto- käytävään ja liikennealueille. Eritasoliittymäjärjestelyt (VE 2) vaativat lisää liikennealuetta suunnittelujakson itäosalla. Itäosan eritasojärjestelyt (VE 2) aiheuttavat merkittäviä muutoksia maankäyttöön ja vaativat asemakaavojen muuttamista. Eri- tasovaihtoehto muuttaa merkittäväsi nykyistä tieympäristöä ja maisemakuvaa. Maakunnallisesti merkittävä Eevilän huvila voidaan VE 1:ssä säilyttää, mutta VE 2:ssa se on epätodennäköistä. Vaihtoehdon VE 1 alustava kustannusarvio on noin 12,5 M€ ja vaihtoehdon VE 2 noin 30 M€. Kustannukset eivät sisällä alueen katuverkon täydennysrakentamista. VE 1 on liikennetaloudellisesti erittäin kannattava hanke (h/k suhde noin 2,0), mutta VE 2 jää kannattavuusrajan alapuolelle (h/k suhde noin 0,7). Molemmat vaihtoehdot ovat rakennettavissa vaiheittain.
Kehittämisratkaisuksi valittiin kapea keskikaiteellinen nelikaistatie tasoliittymin. Ratkaisuesitys pohjautuu nykyverkkoon ja nykyisiin liikenneyhteyksiin. Tiejakson nopeusrajoitukset säilyvät nykyisinä. Tietä levennetään 4,4 km:n matkalla ja nykyisten alikulkukäytävien siltoja levennetään. Myllyojan vesistösillan ja radan ylikulkusillan kohdille esitetään rakennettavaksi toiselle ajoradalle uudet sillat. Hailuodontien liittymään rakennetaan turbo-kiertoliittymä ja Vihiluodon liittymään liikennevalo-ohjattu nelihaaraliittymä. Limingantien liittymässä jatketaan kahta kääntymiskaistaa, rakennetaan kahdelle tulosuunnalle vapaa oikea -järjestelyt sekä lisäkaista radan ylikulkusillan kohdalle. Rantavainion liikennevaloliittymän kohdalle asennetaan valvonta- kamerat. Vihiluodon sekä Rantavainio - Perävainio alueella ja Oulunportin alueella täydennetään katu- ja kevyen liikenteen yhteyksiä Kempeleen ja Oulun kaupungin toimesta.
Nelikaistatiellä varmistetaan Lentokentäntien hyvä liikenteellinen palvelutaso, liikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Nelikaistaisen Lentokentäntien kapasiteetti riittää hyvin välittämään vuodelle 2030 ennustettua selvästi suuremmat liikennemäärät tien ruuhkautumatta. Myös parannettavat tasoliittymät välittävät vuodelle 2030 ennustettua suuremmatkin huipputuntiliikennemäärät. Tällöin liikenteen ruuhkahuippujen kesto saattaa kuitenkin jonkin verran pidentyä. Liittymien liikenneturvallisuus paranee jonkin verran nykyisestä. Kehittämisratkaisu mahdollistaa nykyisen maankäytön ja joukkoliikenteen kehittämisen. Vaikutukset ympäristöön sekä maisemaan ovat vähäiset. Lentokentäntien meluntorjunnan parantamisella saadaan suojattua 17 asuinrakennuksen piha-aluetta siten, että päiväajan keskiäänitaso laskee alle 55 dB(A):n. Hankkeen rakentamiskustannukset ovat yhteensä noin 14,0 M€ (ALV 0%) vuoden 2017 hintatasossa, ilman katuverkon täydennysrakentamista. Hanke on liikennetaloudellisesti erittäin kannattava (h/k suhde noin 1,8; IVAR 3). Hanke voidaan toteuttaa vaiheittain. Vaiheessa 1 parannetaan Rantavainion ja Limingantien liittymät (noin 3,4 M€) ja vaiheessa 2 Hailuodontien turbokiertoliittymä (noin 1,8 M€). Vaiheessa 3 levennetään Lentokentäntie nelikaistatieksi ja rakennetaan Vihiluodon liikennevalo-ohjattu nelihaaraliittymä (noin 8,8 M€). Kaikkiin vaiheisiin liittyy meluntorjunnan parantamista.
Lentoaseman saavutettavuuden parantamiseksi esitetään bussiliikenteen vuorotarjonnan lisäämistä ja vuorojen nopeuttamista. Seudun sisäisiä yhteyksiä lentoasemalle tulee kehittää sekä Oulun suunnasta että Kempeleestä. Bussiliikenteen tukeminen edellyttää myös liityntäyhteyksien kehittämistä. Kehittämisratkaisun jatkosuunnittelussa tulee ottaa huomioon, että varoitus- / tiedotusopasteita tarvitaan Lentokentäntielle Oulunsalon tulosuunnasta ennen Limingantien liittymää ja ennen Kaakkurin eritasoliittymän länsipuolista ramppiliittymää. Tarkemmassa suunnitteluvaiheessa tulee tehdä nykyiselle Myllyojan vesistösillalle ja nykyiselle radan ylikulkusillalle erikoistarkastukset.
Myöhempään jatkosuunnitteluun jää avoimia kysymyksiä muun muassa kaavojen tieyhteysvarauksiin, nykyisiin asemakaavoihin ja Oulun yleiskaavan mukaisen liikenneratkaisun toteuttamiseen.
Kokoelmat
- Raportteja [1021]