Kantatien 51 parantaminen välillä Kirkkonummi - Inkoon raja, Kirkkonummi-Siuntio : Aluevaraussuunnitelma
Uudenmaan ELY-keskus
28.09.2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-574-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-574-0
Tiivistelmä
Kantatie 51 on tärkeä itä-länsisuuntainen väylä, joka yhdistää läntisen Uudenmaan pääkaupunkiseutuun ja sen työssäkäyntialueeseen. Kantatie 51 on myös tärkeä tavaraliikenteen reitti mm. satamien tiekuljetuksille. Suunnittelualueeseen kuuluu noin 11 km pituinen osuus kantatietä 51 Kirkkonummen ja Siuntion kuntien alueella alkaen Kirkkonummelta Munkinmäen eritasoliittymästä ja päättyen lännessä
Siuntion ja Inkoon rajalle.
Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty väyläratkaisut ja niiden tilantarpeet kantatien ennustetilanteen tavoitetason saavuttamiseksi. Kantatiellä tavoiteltava palvelutaso on määritetty Uudenmaan ELY-keskuksen teettämässä vuonna 2015 valmistuneessa kantateiden 50 ja 51 palvelutasotarkastelussa. Tavoitteena on parantaa kantatien liikenneturvallisuutta ja matka-ajan ennakoitavuutta sekä säilyttää matka-aika vähintään nykyisellä tasolla.
Tavoitteiden saavuttamiseksi kantatie esitetään parannettavaksi keskikaiteelliseksi nelikaistatieksi Munkinmäen eritasoliittymästä Sunnanvikin liittymään asti. Tien nopeustaso on 80 km/h. Abrasinmäen ja Karlbergintien välillä kantatie linjataan 2 km jaksolla uuteen maastokäytävään noin 120 m päähän nykyisestä tiestä. Suunnittelujakson kaikki tasoliittymät poistetaan ja rakennetaan neljä eritasoliittymää. Eritasoliittymien väleille esitetään lisäksi kolmea uutta risteyssiltaa, jotka palvelevat autoliikenteen lisäksi myös jalankulkua ja pyöräilyä. Liittymäpaikat ja risteyssillat kytketään toisiinsa rinnakkaisyhteyksillä, joiden tarkempi suunnittelu tehdään kaavoituksen, katusuunnitelmien ja osin tiesuunnitelmien kautta. Uusien rinnakkaisväylien lisäksi kävely- ja pyöräilyverkko täydentyy kantatien varteen 1,5 km osuudelle rakennettavan jalankulku- ja pyörätien myötä. Meluesteitä rakennetaan yhteensä noin 3 km. Båtvikin kohdalle rakennetaan eläinalikulku ja koko suunnittelujaksolle riista-aidat. Toimenpiteiden vaatimat aluevaraukset on määritetty Kirkkonummen ja Siuntion kuntien kaavoitustyötä varten.
Aluevaraussuunnitelma palvelee kuntien kaavoitustyötä ja se toimii kantatien jatkosuunnittelun lähtökohtana. Hankkeen toteuttamisajankohtaan vaikuttavat rahoituksen järjestyminen, kuntien maankäytön kehittämisaikataulu sekä kantatien turvallisuustilanne.
Siuntion ja Inkoon rajalle.
Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty väyläratkaisut ja niiden tilantarpeet kantatien ennustetilanteen tavoitetason saavuttamiseksi. Kantatiellä tavoiteltava palvelutaso on määritetty Uudenmaan ELY-keskuksen teettämässä vuonna 2015 valmistuneessa kantateiden 50 ja 51 palvelutasotarkastelussa. Tavoitteena on parantaa kantatien liikenneturvallisuutta ja matka-ajan ennakoitavuutta sekä säilyttää matka-aika vähintään nykyisellä tasolla.
Tavoitteiden saavuttamiseksi kantatie esitetään parannettavaksi keskikaiteelliseksi nelikaistatieksi Munkinmäen eritasoliittymästä Sunnanvikin liittymään asti. Tien nopeustaso on 80 km/h. Abrasinmäen ja Karlbergintien välillä kantatie linjataan 2 km jaksolla uuteen maastokäytävään noin 120 m päähän nykyisestä tiestä. Suunnittelujakson kaikki tasoliittymät poistetaan ja rakennetaan neljä eritasoliittymää. Eritasoliittymien väleille esitetään lisäksi kolmea uutta risteyssiltaa, jotka palvelevat autoliikenteen lisäksi myös jalankulkua ja pyöräilyä. Liittymäpaikat ja risteyssillat kytketään toisiinsa rinnakkaisyhteyksillä, joiden tarkempi suunnittelu tehdään kaavoituksen, katusuunnitelmien ja osin tiesuunnitelmien kautta. Uusien rinnakkaisväylien lisäksi kävely- ja pyöräilyverkko täydentyy kantatien varteen 1,5 km osuudelle rakennettavan jalankulku- ja pyörätien myötä. Meluesteitä rakennetaan yhteensä noin 3 km. Båtvikin kohdalle rakennetaan eläinalikulku ja koko suunnittelujaksolle riista-aidat. Toimenpiteiden vaatimat aluevaraukset on määritetty Kirkkonummen ja Siuntion kuntien kaavoitustyötä varten.
Aluevaraussuunnitelma palvelee kuntien kaavoitustyötä ja se toimii kantatien jatkosuunnittelun lähtökohtana. Hankkeen toteuttamisajankohtaan vaikuttavat rahoituksen järjestyminen, kuntien maankäytön kehittämisaikataulu sekä kantatien turvallisuustilanne.
Kokoelmat
- Raportteja [1095]