Rv 8 delen Kuni – Martois, Korsholm / Vt 8 välillä Kuni – Martoinen, Mustasaari : Lokaliseringsutredning / Pääsuuntaselvitys
Ramboll Finland Oy (sv & fi); Hytönen, Klas (sv) (2016-04)
Ramboll Finland Oy (sv & fi)
Hytönen, Klas (sv)
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
04 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-437-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-437-8
Tiivistelmä
Förbättring av riksväg 8 genom att anlägga Vasas förbifart på delen Helsingby – Vassor har ingått som ett mål för utvecklingen av trafiknätet i Vasa regionen sedan 1990-talet. Uppgörandet av lokaliseringsutredningen har aktualiserats genom planeringsprojektet för Vasa hamnväg, i vilket delen Helsingby – Martois, som är en del av Helsingby – Vassor, ingår. Även planrena på den för Vasa och Korsholm gemensamma Märkenkall vindkraftspark, som är planerad på Kuni – Martoinen väglinjen har medfört behov av en lokaliseringsutredning.
I lokalseringsutredningen har tre alternativ studerats:
• Kuni – Martoinen alt A, som följer väglinjen från år 1990
• Kuni– Martoinen alt B, som kringgår Märkenkall vindkraftspark
• Sormossen – Martois, i vilken befintlig riksväg på delen Kuni – Stormossen ingår.
Förutom Kyro älvdal och Vedahuggets Natura-område finns inga särskilda miljöobjekt inom verkningsområdet. I Kyro älvdal finns bosättning i Kuni – Martois väglinjernas närhet.
Till Kuni – Martois alternativen skulle enligt trafikprognosen flytta ca 3 000 fordon / dygn. Trafikmängden för Stormossen – Martois blir ca 1 000 fordon / dygn.
Längderna på riksvägen Kuni – Martois är för alt A 13,3 km och för alt B 14,0 km, och anläggningskostnaderna för alt A 32,3 milj euro och för alt B 33,2 milj euro. Stormossen-Martois är 9,0 km lång och anläggningskostnaden 14,0 milj euro.
Valtatien 8 parantaminen rakentamalla Vaasan ohitustie välillä Helsingby – Vassor on sisältynyt Vaasan seudun liikenneverkon kehittämisen pitkän ajan tavoitteisiin 1990-luvulta asti. Pääsuuntaselvityksen laatiminen on nyt tullut ajankohtaiseksi liittyen Vaasan satamatie suunnitteluhankkeeseen, johon sisältyy Helsingby – Vassor välin osa Helsingby – Martoinen. Pääsuuntaselvityksen laatimisen on tehnyt tarpeelliseksi myös Vaasan ja Mustasaaren yhteinen Merkkikallion tuulivoimapuisto, joka sijoittuu Kuni – Martoinen tielinjan kohdalle.
Pääsuuntaselvityksessä on tutkittu kolmea vaihtoehtoa:
• Kuni – Martoinen ve A joka noudattaa 1990 suunniteltua tielinjaa
• Kuni – Martoinen ve B joka väistää suunniteltua Merkkikallion tuulivoimapuistoa
• Stormossen – Martoinen, jossa Kuni – Stormossen väli olisi nykyinen vt 8
Kyrönjokilaaksoa ja Vedahugget-Natura aluetta lukuun ottamatta tielinjojen vaikutusalueella ei ole merkittäviä ympäristökohteita. Kyrönjokilaaksossa on Kuni – Martoinen tielinjan läheisyydessä asutusta.
Kuni – Martoinen vaihtoehdoille siirtyisi liikenne-ennusteen mukaan noin 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Stormossen – Martoinen vaihtoehdossa liikennemäärä olisi 1 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Vaihtoehtojen Kuni – Martoinen valtatien pituudet ovat ve A 13,3 km, ve B 14 km ja kustannusarviot ve A 32,3 milj euroa ja ve B 33,2 milj euroa. Stormossen – Martoinen on rakentamisosuudeltaan 9,0 km, ja kustannusarvio 14,0 milj euroa.
I lokalseringsutredningen har tre alternativ studerats:
• Kuni – Martoinen alt A, som följer väglinjen från år 1990
• Kuni– Martoinen alt B, som kringgår Märkenkall vindkraftspark
• Sormossen – Martois, i vilken befintlig riksväg på delen Kuni – Stormossen ingår.
Förutom Kyro älvdal och Vedahuggets Natura-område finns inga särskilda miljöobjekt inom verkningsområdet. I Kyro älvdal finns bosättning i Kuni – Martois väglinjernas närhet.
Till Kuni – Martois alternativen skulle enligt trafikprognosen flytta ca 3 000 fordon / dygn. Trafikmängden för Stormossen – Martois blir ca 1 000 fordon / dygn.
Längderna på riksvägen Kuni – Martois är för alt A 13,3 km och för alt B 14,0 km, och anläggningskostnaderna för alt A 32,3 milj euro och för alt B 33,2 milj euro. Stormossen-Martois är 9,0 km lång och anläggningskostnaden 14,0 milj euro.
Valtatien 8 parantaminen rakentamalla Vaasan ohitustie välillä Helsingby – Vassor on sisältynyt Vaasan seudun liikenneverkon kehittämisen pitkän ajan tavoitteisiin 1990-luvulta asti. Pääsuuntaselvityksen laatiminen on nyt tullut ajankohtaiseksi liittyen Vaasan satamatie suunnitteluhankkeeseen, johon sisältyy Helsingby – Vassor välin osa Helsingby – Martoinen. Pääsuuntaselvityksen laatimisen on tehnyt tarpeelliseksi myös Vaasan ja Mustasaaren yhteinen Merkkikallion tuulivoimapuisto, joka sijoittuu Kuni – Martoinen tielinjan kohdalle.
Pääsuuntaselvityksessä on tutkittu kolmea vaihtoehtoa:
• Kuni – Martoinen ve A joka noudattaa 1990 suunniteltua tielinjaa
• Kuni – Martoinen ve B joka väistää suunniteltua Merkkikallion tuulivoimapuistoa
• Stormossen – Martoinen, jossa Kuni – Stormossen väli olisi nykyinen vt 8
Kyrönjokilaaksoa ja Vedahugget-Natura aluetta lukuun ottamatta tielinjojen vaikutusalueella ei ole merkittäviä ympäristökohteita. Kyrönjokilaaksossa on Kuni – Martoinen tielinjan läheisyydessä asutusta.
Kuni – Martoinen vaihtoehdoille siirtyisi liikenne-ennusteen mukaan noin 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Stormossen – Martoinen vaihtoehdossa liikennemäärä olisi 1 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Vaihtoehtojen Kuni – Martoinen valtatien pituudet ovat ve A 13,3 km, ve B 14 km ja kustannusarviot ve A 32,3 milj euroa ja ve B 33,2 milj euroa. Stormossen – Martoinen on rakentamisosuudeltaan 9,0 km, ja kustannusarvio 14,0 milj euroa.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]