@Rajavartiolaitos : sosiaalinen media vaikutuskanavana ihmisten mielipiteisiin
Malmgren, Jan (2017)
Malmgren, Jan
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 6
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708108062
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708108062
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään miten Rajavartiolaitos pyrkii vaikuttamaan kansalaisten mielipiteisiin sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskohteena ovat Rajavartiolaitoksessa työkseen sosiaalista mediaa käyttävät virkamiehet. Tutkimuksessa perehdytään sosiaalisen median toimintaympäristöön mielipiteen muodostuksen ja maineenhallinnan teorian kautta. Tutkimus rajoittuu Rajavartiolaitoksen Twitter ja Facebook -tileihin ja sen tavoitteena on sosiaalisen median käytön kehittäminen ja kokonaisvaltaisen ymmärryksen saavuttaminen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineiston muodostavat asiantuntijoiden teemahaastattelut ja todelliset sosiaalisesta mediasta poimitut tapausesimerkit. Tieteenfilosofia ja yhteiskuntateoria perustuvat konstruktivismiin, sekä kriittisen realismin emansipaatioon. Tällä teoreettisella triangulaatiolla tarkastellaan samaa ilmiötä useammasta, toistaan täydentävästä näkökulmasta. Tutkimus on tapaustutkimus sosiaalisen median käytöstä Rajavartiolaitoksessa loppuvuonna 2016.
Tutkimuksessa nousi esiin kolme viestinnällistä pääteemaa: Tavoitteellisuus, sidosryhmät ja yllätykset. Tavoitteellisuus auttaa ymmärtämään miksi viestintä on tärkeää ja mihin sillä halutaan vaikuttaa. Sidosryhmäyhteistyöllä mahdollistetaan viestinnän laaja tavoitettavuus ja vaikuttavuus. Sosiaalisen median rakenteesta ja reaaliaikaisuudesta johtuen pienetkin asiat voivat nousta pinnalle nopeasti ja suosio voi yllättää viestintää tekevät ihmiset. Tärkeäksi taidoksi muodostuu kyky sopeutua tähän verkostomaiseen toimintaympäristöön, ja jatkaa viestintää nopeasti muuttuvissa tilanteissa.
Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media on monipuolistanut Rajavartiolaitoksen viestintää ja parantanut vuorovaikutusta kansalaisiin. Vaikuttavuuden luotettava mittaaminen on tosin haastavaa. Sosiaalisen median haasteita ovat disinformaation leviäminen, sekä entistä suuremmat läpinäkyvyyden ja reaaliaikaisuuden vaatimukset. Sosiaalisessa mediassa viestiminen on jatkuvaa vuorovaikutteista työtä, jolla ylläpidetään yhteyttä kansalaisiin, valistetaan ja rakennetaan luottamusta. Ansaittu luottamus on tärkeää tilanteissa, joissa sosiaalista mediaa käytetään tiedotustarkoituksessa. Viestinnällinen muutos on tapahtunut ennen kaikkea välineissä, mutta pelkän välineen vaikutus voi olla suuri.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineiston muodostavat asiantuntijoiden teemahaastattelut ja todelliset sosiaalisesta mediasta poimitut tapausesimerkit. Tieteenfilosofia ja yhteiskuntateoria perustuvat konstruktivismiin, sekä kriittisen realismin emansipaatioon. Tällä teoreettisella triangulaatiolla tarkastellaan samaa ilmiötä useammasta, toistaan täydentävästä näkökulmasta. Tutkimus on tapaustutkimus sosiaalisen median käytöstä Rajavartiolaitoksessa loppuvuonna 2016.
Tutkimuksessa nousi esiin kolme viestinnällistä pääteemaa: Tavoitteellisuus, sidosryhmät ja yllätykset. Tavoitteellisuus auttaa ymmärtämään miksi viestintä on tärkeää ja mihin sillä halutaan vaikuttaa. Sidosryhmäyhteistyöllä mahdollistetaan viestinnän laaja tavoitettavuus ja vaikuttavuus. Sosiaalisen median rakenteesta ja reaaliaikaisuudesta johtuen pienetkin asiat voivat nousta pinnalle nopeasti ja suosio voi yllättää viestintää tekevät ihmiset. Tärkeäksi taidoksi muodostuu kyky sopeutua tähän verkostomaiseen toimintaympäristöön, ja jatkaa viestintää nopeasti muuttuvissa tilanteissa.
Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media on monipuolistanut Rajavartiolaitoksen viestintää ja parantanut vuorovaikutusta kansalaisiin. Vaikuttavuuden luotettava mittaaminen on tosin haastavaa. Sosiaalisen median haasteita ovat disinformaation leviäminen, sekä entistä suuremmat läpinäkyvyyden ja reaaliaikaisuuden vaatimukset. Sosiaalisessa mediassa viestiminen on jatkuvaa vuorovaikutteista työtä, jolla ylläpidetään yhteyttä kansalaisiin, valistetaan ja rakennetaan luottamusta. Ansaittu luottamus on tärkeää tilanteissa, joissa sosiaalista mediaa käytetään tiedotustarkoituksessa. Viestinnällinen muutos on tapahtunut ennen kaikkea välineissä, mutta pelkän välineen vaikutus voi olla suuri.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]