Panssarintorjuntaohjus 2000-järjestelmän simulaattoriavusteiset oppimisympäristöt maavoimissa
Forsell, Daniel (2017)
Forsell, Daniel
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 6
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708098014
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708098014
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -työn tutkimustehtävänä oli verrata keskenään maavoimien joukko-osastojen simulaattoriavusteisia oppimisympäristöjä. Tarkastelun kohteena olevat joukko-osastot olivat Karjalan prikaati, Kainuun prikaati, Porin prikaati, Jääkäriprikaati, Panssariprikaati sekä Maasotakoulu. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää edellä mainittujen maavoimien joukko-osastojen kehityskohteet sekä vahvuusalueet simulaattoriavusteisessa koulutuksessa. Tutkimus oli rajattu koskemaan Panssarintorjuntaohjus 2000 -järjestelmän sisätilasimulaattorin ympärille rakennettuja oppimisympäristöjä sekä simulaattorikoulutusta kouluttajien näkökulmasta. Simulaattoriavusteisia oppimisympäristöjä on puolustusvoimissa tutkittu aikaisemmin varsin vähän.
Tämä Pro gradu-työ oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatustieteen, sotilaspedagogiikan, koulutusta ja oppimisympäristöjä käsittelevät mallit sekä alan tunnustetut tieteelliset näkökulmat. Tutkimuksessa käytettiin laadulliselle tutkimukselle ominaisia aineiston keruumenetelmiä kuten teemahaastattelua ja havainnointia. Tutkimusaineistoa analysoitiin teoriasidonnaisesti diskursiivisilla menetelmillä kuten esimerkiksi teemoittelulla. Joukko-osastojen ratkaisujen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia tarkasteltiin SWOT-analyysillä. Tutkimusaineisto kertyi haastattelu aineiston muodossa runsaasti. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää kouluttajaa sekä havainnoitiin seitsemää eri simulaattoriavusteista oppimisympäristöratkaisua.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitellään tutkimuskohteina olleiden maavoimien joukko-osastojen simulaattoriavusteiset oppimisympäristöt ratkaisuineen. Tutkimustulokset muodostivat myös kuvan siitä, miten simulaattorikoulutus on toteutettu ja suunniteltu kyseessä olevissa maavoimien joukko-osastoissa. Lisäksi tutkimustuloksista muodostettiin joukko-osastojen ratkaisuista SWOT-analyysit.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että resurssit sekä kouluttajien oma-aloitteisuus ovat isossa roolissa simulaattoriavusteisten oppimisympäristöjen rakentamisessa. Simulaattorikoulutuksen koulutusohjeiden puute kouluttajaportaassa vaikuttaa simulaattorikoulutuksen toteutukseen ja oppimisympäristö-ratkaisuihin. Maavoimien joukko-osastot, jotka hyödyntävät koulutuksessa panssarintorjuntaohjus 2000-järjestelmän sisätilasimulaattoria, voidaan jakaa oppimisympäristö ratkaisujen perusteella kiinteisiin ratkaisuihin ja tilapäisratkaisuihin. Eroja, joukko-osastojen välillä, ilmeni myös koulutussyklin sekä koulutuksen toteutuksessa. Tutkimuksessa ilmeni, että kyseessä olevat joukko-osastot toimivat yksin simulaattorikouluttamisessa. Koulutusohjeiden jalkauttaminen kouluttajaportaalle sekä simulaattorikouluttajien yhteinen seminaari mahdollistaisivat jokaisen tutkimuskohteena olleen joukko-osaston simulaattoriavusteisen oppimisympäristön ja simulaattorikoulutuksen kehittämisen.
Tämä Pro gradu-työ oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatustieteen, sotilaspedagogiikan, koulutusta ja oppimisympäristöjä käsittelevät mallit sekä alan tunnustetut tieteelliset näkökulmat. Tutkimuksessa käytettiin laadulliselle tutkimukselle ominaisia aineiston keruumenetelmiä kuten teemahaastattelua ja havainnointia. Tutkimusaineistoa analysoitiin teoriasidonnaisesti diskursiivisilla menetelmillä kuten esimerkiksi teemoittelulla. Joukko-osastojen ratkaisujen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia tarkasteltiin SWOT-analyysillä. Tutkimusaineisto kertyi haastattelu aineiston muodossa runsaasti. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää kouluttajaa sekä havainnoitiin seitsemää eri simulaattoriavusteista oppimisympäristöratkaisua.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitellään tutkimuskohteina olleiden maavoimien joukko-osastojen simulaattoriavusteiset oppimisympäristöt ratkaisuineen. Tutkimustulokset muodostivat myös kuvan siitä, miten simulaattorikoulutus on toteutettu ja suunniteltu kyseessä olevissa maavoimien joukko-osastoissa. Lisäksi tutkimustuloksista muodostettiin joukko-osastojen ratkaisuista SWOT-analyysit.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että resurssit sekä kouluttajien oma-aloitteisuus ovat isossa roolissa simulaattoriavusteisten oppimisympäristöjen rakentamisessa. Simulaattorikoulutuksen koulutusohjeiden puute kouluttajaportaassa vaikuttaa simulaattorikoulutuksen toteutukseen ja oppimisympäristö-ratkaisuihin. Maavoimien joukko-osastot, jotka hyödyntävät koulutuksessa panssarintorjuntaohjus 2000-järjestelmän sisätilasimulaattoria, voidaan jakaa oppimisympäristö ratkaisujen perusteella kiinteisiin ratkaisuihin ja tilapäisratkaisuihin. Eroja, joukko-osastojen välillä, ilmeni myös koulutussyklin sekä koulutuksen toteutuksessa. Tutkimuksessa ilmeni, että kyseessä olevat joukko-osastot toimivat yksin simulaattorikouluttamisessa. Koulutusohjeiden jalkauttaminen kouluttajaportaalle sekä simulaattorikouluttajien yhteinen seminaari mahdollistaisivat jokaisen tutkimuskohteena olleen joukko-osaston simulaattoriavusteisen oppimisympäristön ja simulaattorikoulutuksen kehittämisen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]