Etisk kompetens och etiska dialoger: En kvalitativ studie ur vårdpersonalens synvinkel
Lönnholm, Sofia (2017)
Lönnholm, Sofia
Åbo Akademi
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705306947
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705306947
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att utforska och få en djupare förståelse av vad etisk kompetens innebär ur vårdpersonalens synvinkel samt gestalta vilken betydelse etiska dialoger har för att utveckla vårdpersonalens etiska kompetens. Frågeställningarna är: 1. Vad innebär etisk kompetens ur vårdpersonalens synvinkel? 2. Vilken betydelse har etiska dialoger för att utveckla vårdpersonalens etiska kompetens?
Det teoretiska perspektivet är vårdvetenskapligt och grundar sig på den vårdvetenskapliga caringtraditionen. Det teoretiska perspektivet fokuserar på begreppen ethos, människan och vårdandets etik. Studien är humanvetenskaplig med ett hermeneutiskt kunskapsintresse, där förståelse och tolkning är det väsentliga. Det är en kvalitativ och empirisk studie, där forskningsmaterialet har samlats in genom semistrukturerade frågeformulär. Forskningsmaterialet analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet och slutsatserna av denna studie är att etisk kompetens, ur vårdpersonalens synvinkel, innebär att vara etisk och att handla etiskt, och att de etiska dialogerna väcker ett inre engagemang och ger yttre ramar för vårdpersonalen att utveckla sin etiska kompetens. Att vara etisk innebär att vara respektfull, pålitlig och uppmärksam gentemot den andra. Att handla etiskt innebär att visa respekt, att ta ansvar och visa uppmärksamhet gentemot den andra. Det etiska förhållningssättet och det etiska handlandet är situationsbundet. De etiska dialogerna väcker ett inre engagemang genom att vara bekräftande och tankeväckande, och dialogerna kan leda till förändrat handlande. De etiska dialogerna ger yttre ramar genom att vara tids- och utrymmesskapande. Vårdaren är etiskt kompetent då hen är i kontakt med och lever ut sitt ethos. Genom att lyssna till hjärtats röst kan vårdaren vara etisk både i hållning och handling. The aim of this study is to explore and gain a deeper understanding of what ethical competence implies in healthcare professionals’ viewpoint as well as to portray the role of ethical dialogues to develop healthcare professionals' ethical competence. The study questions are: 1. What is ethical competence in healthcare professionals' viewpoint? 2. To develop healthcare professionals' ethical competence, what impact has ethical dialogues?
Caring Science is the study's theoretical perspective and based on the caring scientific tradition. The theoretical perspective focuses on the concepts of ethos, human and caring ethics. The study is humanistic with a hermeneutic interest of knowledge, where understanding and interpretation is essential. It is a qualitative and empirical study, where data has been collected through semi-structured questionnaires. The material was analysed by qualitative content analysis.
The results and the conclusions of this study is that ethical competence, from the healthcare professionals’viewpoint, means to be ethical and to act ethically, and that ethical dialogues evoke an internal engagement and provide external frameworks for healthcare professionals to develop their ethical competence. Being ethical means being respectful, reliable and attentive towards the other. To act ethically means showing respect, taking responsibility and paying attention to the other. The ethical attitude and ethical behaviour are situational. Ethical dialogues evoke an internal engagement by being affirmative and thought-provoking, and the dialogues can lead to changed behaviour. The ethical dialogues provide external frameworks by being time- and space-creating. The caregiver is ethically competent when she is in contact with and lives out her ethos. By listening to the voice of the heart, the caregiver can be ethical in both attitude and action.
Det teoretiska perspektivet är vårdvetenskapligt och grundar sig på den vårdvetenskapliga caringtraditionen. Det teoretiska perspektivet fokuserar på begreppen ethos, människan och vårdandets etik. Studien är humanvetenskaplig med ett hermeneutiskt kunskapsintresse, där förståelse och tolkning är det väsentliga. Det är en kvalitativ och empirisk studie, där forskningsmaterialet har samlats in genom semistrukturerade frågeformulär. Forskningsmaterialet analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet och slutsatserna av denna studie är att etisk kompetens, ur vårdpersonalens synvinkel, innebär att vara etisk och att handla etiskt, och att de etiska dialogerna väcker ett inre engagemang och ger yttre ramar för vårdpersonalen att utveckla sin etiska kompetens. Att vara etisk innebär att vara respektfull, pålitlig och uppmärksam gentemot den andra. Att handla etiskt innebär att visa respekt, att ta ansvar och visa uppmärksamhet gentemot den andra. Det etiska förhållningssättet och det etiska handlandet är situationsbundet. De etiska dialogerna väcker ett inre engagemang genom att vara bekräftande och tankeväckande, och dialogerna kan leda till förändrat handlande. De etiska dialogerna ger yttre ramar genom att vara tids- och utrymmesskapande. Vårdaren är etiskt kompetent då hen är i kontakt med och lever ut sitt ethos. Genom att lyssna till hjärtats röst kan vårdaren vara etisk både i hållning och handling.
Caring Science is the study's theoretical perspective and based on the caring scientific tradition. The theoretical perspective focuses on the concepts of ethos, human and caring ethics. The study is humanistic with a hermeneutic interest of knowledge, where understanding and interpretation is essential. It is a qualitative and empirical study, where data has been collected through semi-structured questionnaires. The material was analysed by qualitative content analysis.
The results and the conclusions of this study is that ethical competence, from the healthcare professionals’viewpoint, means to be ethical and to act ethically, and that ethical dialogues evoke an internal engagement and provide external frameworks for healthcare professionals to develop their ethical competence. Being ethical means being respectful, reliable and attentive towards the other. To act ethically means showing respect, taking responsibility and paying attention to the other. The ethical attitude and ethical behaviour are situational. Ethical dialogues evoke an internal engagement by being affirmative and thought-provoking, and the dialogues can lead to changed behaviour. The ethical dialogues provide external frameworks by being time- and space-creating. The caregiver is ethically competent when she is in contact with and lives out her ethos. By listening to the voice of the heart, the caregiver can be ethical in both attitude and action.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [110]