Selkämeren teemavuoden vaikuttavuuden arviointi
Tommila, Emilia (2009-11)
Lataukset:
Tommila, Emilia
Lounais-Suomen ympäristökeskus
11 / 2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-3584-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-3584-2
Kuvaus
Lounais-Suomen ympäristökeskuksen raportteja 12/2009
Tiivistelmä
Arvioija sai toimeksiannon arvioida Selkämeren teemavuoden vaikuttavuuden tiedotus- ja markkinointihankkeena. Teemavuosi oli laajalle yleisölle suunnattu, Selkämeren merialuetta ja rannikkoa esittelevä hanke, jonka ensisijaisena tavoitteena oli edistää Selkämereen liittyvää tietoisuutta ja tuntemusta sekä parantaa merialueen näkyvyyttä aina paikalliselta tasolta kansainväliselle tasolle saakka. Hankkeen vaikuttavuutta pyrittiin selvittämään tarkastelemalla tämän tavoitteen saavuttamista.
Tavoitteen saavuttamista tarkasteltiin viidellä eri osa-alueella. Ensimmäiseksi tarkasteltiin kanavia, joissa Selkämeri-tietoa pyrittiin levittämään: teemavuoden tapahtumia, medianäkyvyyttä ja verkkosivuja. Niiden osalta suoritettiin tunnuslukuja esittelevä arviointi. Tapahtumien aineistoina toimivat teemavuoden verkkosivuille kirjatut ja Selkämerikalenteriin painetut tapahtumat. Medianäkyvyyttä taas tutkittiin suorittamalla mediaseuranta ja mediaanalyysi seitsemän eri lehden artikkeleille, mielipidekirjoituksille ja ilmoituksille. Verkkosivujen osalta oltiin kiinnostuneita ennen kaikkea sivuston käynti- ja käyttäjämääristä. Aineistona toimi Selkämeri-sivuston käyttöraportti.
Toiseksi haluttiin selvittää, oliko viesti todella kulkeutunut sinne, minne sen vuoden aikana haluttiin kulkeutuvan. Tätä selvitettiin teemavuoden tapahtumiin osallistuneille kohdennetun gallupkyselyn avulla, jossa vastaajilta tiedusteltiin muun muassa sitä, olivatko he tietoisia parhaillaan meneillään olevasta teemavuodesta. Lisäksi teemavuoden onnistuneisuudesta eri osa-alueilla haluttiin toteuttajaorganisaation ja teemavuoden keskeisimpien yhteistyökumppanien oma arvio. Tätä selvitettiin toteuttajille ja yhteistyökumppaneille osoitetun sähköpostikyselyn avulla.
Kaiken kaikkiaan teemavuosi oli tiedotus- ja markkinointihankkeena onnistunut. Teemavuoden sanomaa vietiin eteenpäin lukuisien eri tapahtumien välityksellä. Teemavuosi huomioitiin hyvin lehdistössä. Verkkosivujen välityksellä onnistuttiin tavoittamaan useita toimijoita. Viesti onnistuttiin myös saamaan perille: noin puolet gallupkyselyyn vastanneista tiesi parhaillaan meneillään olevasta teemavuodesta. Myös teemavuoden toteuttajat ja keskeisimmät yhteistyökumppanit arvioivat, että teemavuoden aikana onnistuttiin parhaiten juuri tietoisuuden lisäämistä sekä meri- ja rannikkoalueen näkyvyyden parantamista koskevassa tavoitteessa.
Näkyvyyden ja tietoisuuden lisäämisessä onnistuttiin erityisesti paikallisella ja alueellisella tasolla, missä Selkämeri-teemaa vietiin eteenpäin sekä median että useiden tapahtumien välityksellä. Teemavuosi huomioitiin myös kansallisella tasolla - joskin sen saama huomio kansallisella tasolla jäi selkeästi vähäisemmäksi. Kansainvälinen näkyvyys jäi teemavuoden aikana lähes olemattomaksi. Tältä osin tavoitetta ei siis täysin saavutettu.
Tavoitteen saavuttamista tarkasteltiin viidellä eri osa-alueella. Ensimmäiseksi tarkasteltiin kanavia, joissa Selkämeri-tietoa pyrittiin levittämään: teemavuoden tapahtumia, medianäkyvyyttä ja verkkosivuja. Niiden osalta suoritettiin tunnuslukuja esittelevä arviointi. Tapahtumien aineistoina toimivat teemavuoden verkkosivuille kirjatut ja Selkämerikalenteriin painetut tapahtumat. Medianäkyvyyttä taas tutkittiin suorittamalla mediaseuranta ja mediaanalyysi seitsemän eri lehden artikkeleille, mielipidekirjoituksille ja ilmoituksille. Verkkosivujen osalta oltiin kiinnostuneita ennen kaikkea sivuston käynti- ja käyttäjämääristä. Aineistona toimi Selkämeri-sivuston käyttöraportti.
Toiseksi haluttiin selvittää, oliko viesti todella kulkeutunut sinne, minne sen vuoden aikana haluttiin kulkeutuvan. Tätä selvitettiin teemavuoden tapahtumiin osallistuneille kohdennetun gallupkyselyn avulla, jossa vastaajilta tiedusteltiin muun muassa sitä, olivatko he tietoisia parhaillaan meneillään olevasta teemavuodesta. Lisäksi teemavuoden onnistuneisuudesta eri osa-alueilla haluttiin toteuttajaorganisaation ja teemavuoden keskeisimpien yhteistyökumppanien oma arvio. Tätä selvitettiin toteuttajille ja yhteistyökumppaneille osoitetun sähköpostikyselyn avulla.
Kaiken kaikkiaan teemavuosi oli tiedotus- ja markkinointihankkeena onnistunut. Teemavuoden sanomaa vietiin eteenpäin lukuisien eri tapahtumien välityksellä. Teemavuosi huomioitiin hyvin lehdistössä. Verkkosivujen välityksellä onnistuttiin tavoittamaan useita toimijoita. Viesti onnistuttiin myös saamaan perille: noin puolet gallupkyselyyn vastanneista tiesi parhaillaan meneillään olevasta teemavuodesta. Myös teemavuoden toteuttajat ja keskeisimmät yhteistyökumppanit arvioivat, että teemavuoden aikana onnistuttiin parhaiten juuri tietoisuuden lisäämistä sekä meri- ja rannikkoalueen näkyvyyden parantamista koskevassa tavoitteessa.
Näkyvyyden ja tietoisuuden lisäämisessä onnistuttiin erityisesti paikallisella ja alueellisella tasolla, missä Selkämeri-teemaa vietiin eteenpäin sekä median että useiden tapahtumien välityksellä. Teemavuosi huomioitiin myös kansallisella tasolla - joskin sen saama huomio kansallisella tasolla jäi selkeästi vähäisemmäksi. Kansainvälinen näkyvyys jäi teemavuoden aikana lähes olemattomaksi. Tältä osin tavoitetta ei siis täysin saavutettu.
Kokoelmat
- Muut [504]