E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali – Raisio : Ympäristövaikutusten arviointiselostus
Ramboll Finland Oy (2016-12)
Ramboll Finland Oy
Varsinais-Suomen ELY-keskus
12 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-530-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-530-6
Tiivistelmä
E18 Turun kehätie (kantatie 40) on osa Suomen tärkeintä päätieyhteyttä. E18 kulkee Naantalista Turun ja pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle. Valtakunnallisen merkityksen lisäksi Turun kehätiellä on tärkeä seudullinen rooli. Suunnittelukohde sisältää Turun kehätien parantamisen noin yhdeksän kilometrin matkalta Kuparivuoren tunnelin suulta (entisen Satamatien liittymästä) Naantalista Raisionkaaren eritasoliittymän itäpuolelle Juhaninkujan liittymään Raisioon. Kehätie parannetaan nykyiselle paikalleen.
Tässä ympäristövaikutusten arvioinnin selostuksessa on kuvattu suunnittelualueen nykytila, tarkasteltavat tien parantamisen vaihtoehdot ja vaihtoehtojen ympäristövaikutukset. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla ja tarkkuudella. Suunnittelukohteelle laaditaan maantielain mukainen yleissuunnitelma YVA-menettelyn jälkeen. Siinä määritetään tien likimääräinen sijainti ja tilantarve sekä suhde nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön, tekniset ja liikenteelliset perusratkaisut, hankkeen vaikutukset ja ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet.
E18 Turun kehätielle ei tutkittu uusia linjausvaihtoehtoja, joten YVA-menettelyssä tutkitut vaihtoehdot painottuvat erilaisiin poikkileikkaus- ja eritasoliittymävaihtoehtoihin. Turun kehätien linjaus säilyy lähes nykyisellä paikallaan. Vaihtoehtoina tutkittiin vaihtoehtoa 0, jossa kehätielle ei tehdä toimenpiteitä, vaihtoehtoa 0+, jossa kehätielle tehdään pieniä lähinnä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä sekä kehittämisvaihtoehtoja, joissa kehätietä parannetaan merkittävästi. Vaihtoehtojen arviointia varten suunnittelualue jaettiin kahteen tarkastelujaksoon: Naantalin vaihtoehdot ja Raision vaihtoehdot, jossa rajakohtana on Naantalin ja Raision kaupunkien raja.
Arvioinnin perusteella kaikki arvioidut vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia, eikä arvioinnissa ole tullut esille seikkoja, jotka estäisivät jonkin vaihtoehdon toteutuksen. Kaikilla vaihtoehdoilla on sekä myönteisiä että kielteisiä ympäristövaikutuksia. Useimpien vaikutuskohteiden kannalta vaihtoehtojen 0 ja 0+ vaikutukset ovat keskenään samankaltaiset ja niin sanottujen kehittämisvaihtoehtojen (Naantalin vaihtoehtojen 1, 3 ja 4 sekä Raision vaihtoehtojen 1 ja 2) vaikutukset samankaltaiset. Siten kehittämisvaihtoehtojen välillä ei ole ilmennyt arvioinnissa kovin paljon eroja.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä on ollut mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin YVA-menettelyn ajan. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista on kerätty hankkeen koko suunnittelun ajan. Hankkeesta on tiedotettu asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Tässä ympäristövaikutusten arvioinnin selostuksessa on kuvattu suunnittelualueen nykytila, tarkasteltavat tien parantamisen vaihtoehdot ja vaihtoehtojen ympäristövaikutukset. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla ja tarkkuudella. Suunnittelukohteelle laaditaan maantielain mukainen yleissuunnitelma YVA-menettelyn jälkeen. Siinä määritetään tien likimääräinen sijainti ja tilantarve sekä suhde nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön, tekniset ja liikenteelliset perusratkaisut, hankkeen vaikutukset ja ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet.
E18 Turun kehätielle ei tutkittu uusia linjausvaihtoehtoja, joten YVA-menettelyssä tutkitut vaihtoehdot painottuvat erilaisiin poikkileikkaus- ja eritasoliittymävaihtoehtoihin. Turun kehätien linjaus säilyy lähes nykyisellä paikallaan. Vaihtoehtoina tutkittiin vaihtoehtoa 0, jossa kehätielle ei tehdä toimenpiteitä, vaihtoehtoa 0+, jossa kehätielle tehdään pieniä lähinnä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä sekä kehittämisvaihtoehtoja, joissa kehätietä parannetaan merkittävästi. Vaihtoehtojen arviointia varten suunnittelualue jaettiin kahteen tarkastelujaksoon: Naantalin vaihtoehdot ja Raision vaihtoehdot, jossa rajakohtana on Naantalin ja Raision kaupunkien raja.
Arvioinnin perusteella kaikki arvioidut vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia, eikä arvioinnissa ole tullut esille seikkoja, jotka estäisivät jonkin vaihtoehdon toteutuksen. Kaikilla vaihtoehdoilla on sekä myönteisiä että kielteisiä ympäristövaikutuksia. Useimpien vaikutuskohteiden kannalta vaihtoehtojen 0 ja 0+ vaikutukset ovat keskenään samankaltaiset ja niin sanottujen kehittämisvaihtoehtojen (Naantalin vaihtoehtojen 1, 3 ja 4 sekä Raision vaihtoehtojen 1 ja 2) vaikutukset samankaltaiset. Siten kehittämisvaihtoehtojen välillä ei ole ilmennyt arvioinnissa kovin paljon eroja.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä on ollut mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin YVA-menettelyn ajan. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista on kerätty hankkeen koko suunnittelun ajan. Hankkeesta on tiedotettu asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Kokoelmat
- Raportteja [1085]