Vaasan satamatien YVA : Ympäristövaikutusten arviointiselostus
Ramboll Finland Oy (2016-12)
Ramboll Finland Oy
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
12 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-491-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-491-0
Tiivistelmä
Vaasan satamatie sijoittuu Kaupunginselän ja sen ympäristön alueelle Vaasan kaupungissa ja Mustasaaren kunnassa. Vaasan satamatiehankkeen tavoitteena on löytää nykyistä toimivampi yhteys Vaasan satamaan ja näin kehittää Vaasan seudun logistista järjestelmää. Vaasan sataman tieyhteyden kehittäminen on ollut ajankohtainen ja tärkeä hanke jo pitkään. Tien kehittämisen taustalla ovat olleet ne häiriötekijät, jotka Vaasan keskustaan on aiheutunut läpikulkevasta raskaasta liikenteestä sekä niistä ongelmista, joita suurille satamaan suuntautuville kuljetuksille aiheutuu katuverkon ahtaudesta.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tavoitteena on edistää ympäristövaikutuksen arviointia lisäämällä tietoa hankkeesta, olemassa olevasta tilanteesta, eri osapuolten näkemyksistä ja hankkeen aiheuttamista vaikutuksista. Päätös jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta tehdään YVA-menettelyn päätyttyä.
Arviointiselostuksessa on esitetty arvioinnin tulosten lisäksi selvitys alueen ympäristön nykytilasta, käytetyt arviointimenetelmät sekä vaihtoehtojen vertailu. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla ja tarkkuudella. Arvioinnissa on tutkittu viittä eri vaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 0+ toteutetaan pieniä, Vaasan kaupungin määrittelemiä liikenneturvallisuustoimenpiteitä
katuverkolla. Keskustatunneli-vaihtoehdossa Vaasan keskustan ali rakennetaan 1,5 kilometrin mittainen tunneli. Kaupunginselkä-vaihtoehto sijoittuu Eteläiselle Kaupunginselälle välillä Myrgrund–Emäntälahti ja Kaupunginselän ylitys toteutetaan vaihtoehdossa pääosin siltana. Fladan-vaihtoehto kulkee Vaasan yleiskaavan mukaisesti Myrgrundistä Kotisarantietä Munsmon ja Sulvan välistä Kaupunginselän eteläpuolelta ja liittyy moottoritiehen Fladanin eritasoliittymän kohdalla. Vikby-vaihtoehto erkanee Fladan-vaihtoehdosta Tölbyn kohdalla, josta se kaartaa etelään Vikbyn läpi valtatielle 8. YVA-menettelyssä on arvioitu myös uuden tien rakentaminen valtatieltä 8 Vähäkyröntielle (maantie 717) saakka. Se on osa kaikkia muita kuin 0+ vaihtoehtoa.
Tässä YVA-selostuksessa on arvioitu vaikutukset kuljetuksiin ja satamalogistiikkaan, henkilöliikenteeseen, yhdyskuntarakenteeseen, maankäyttöön ja elinkeinoihin, luonnonoloihin ja luonnon monimuotoisuuteen, linnustoon, pinta- ja pohjavesiin, maa- ja kallioperään sekä luonnonvarojen käyttöön, maisema ja kulttuuriympäristöön, meluun, ilmanlaatuun, tärinään, ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen sekä kiinteistöihin.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä on ollut mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin YVA-menettelyn ajan. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista on kerätty koko suunnittelun ajan. Hankkeesta on tiedotettu asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tavoitteena on edistää ympäristövaikutuksen arviointia lisäämällä tietoa hankkeesta, olemassa olevasta tilanteesta, eri osapuolten näkemyksistä ja hankkeen aiheuttamista vaikutuksista. Päätös jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta tehdään YVA-menettelyn päätyttyä.
Arviointiselostuksessa on esitetty arvioinnin tulosten lisäksi selvitys alueen ympäristön nykytilasta, käytetyt arviointimenetelmät sekä vaihtoehtojen vertailu. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla ja tarkkuudella. Arvioinnissa on tutkittu viittä eri vaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 0+ toteutetaan pieniä, Vaasan kaupungin määrittelemiä liikenneturvallisuustoimenpiteitä
katuverkolla. Keskustatunneli-vaihtoehdossa Vaasan keskustan ali rakennetaan 1,5 kilometrin mittainen tunneli. Kaupunginselkä-vaihtoehto sijoittuu Eteläiselle Kaupunginselälle välillä Myrgrund–Emäntälahti ja Kaupunginselän ylitys toteutetaan vaihtoehdossa pääosin siltana. Fladan-vaihtoehto kulkee Vaasan yleiskaavan mukaisesti Myrgrundistä Kotisarantietä Munsmon ja Sulvan välistä Kaupunginselän eteläpuolelta ja liittyy moottoritiehen Fladanin eritasoliittymän kohdalla. Vikby-vaihtoehto erkanee Fladan-vaihtoehdosta Tölbyn kohdalla, josta se kaartaa etelään Vikbyn läpi valtatielle 8. YVA-menettelyssä on arvioitu myös uuden tien rakentaminen valtatieltä 8 Vähäkyröntielle (maantie 717) saakka. Se on osa kaikkia muita kuin 0+ vaihtoehtoa.
Tässä YVA-selostuksessa on arvioitu vaikutukset kuljetuksiin ja satamalogistiikkaan, henkilöliikenteeseen, yhdyskuntarakenteeseen, maankäyttöön ja elinkeinoihin, luonnonoloihin ja luonnon monimuotoisuuteen, linnustoon, pinta- ja pohjavesiin, maa- ja kallioperään sekä luonnonvarojen käyttöön, maisema ja kulttuuriympäristöön, meluun, ilmanlaatuun, tärinään, ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen sekä kiinteistöihin.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä on ollut mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin YVA-menettelyn ajan. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista on kerätty koko suunnittelun ajan. Hankkeesta on tiedotettu asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Kokoelmat
- Raportteja [1086]