Valtatien 12 parantaminen välillä Alasjärvi – Huutijärvi : Ympäristövaikutusten arviointiselostus
Ramboll Finland Oy (2016-05)
Ramboll Finland Oy
Pirkanmaan ELY-keskus
05 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-470-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-470-5
Tiivistelmä
Suunnittelualue käsittää noin 15 kilometrin pituisen osuuden valtatien 12 Alasjärven eritasoliittymästä Tampereelta Huutijärven eritasoliittymään Kangasalle. Valtatiejaksolla on liikenneturvallisuus- ja liikenteen sujuvuuspuutteita. Valtatie parannetaan nykyiselle paikalleen. Valtatie 12 on Suomen tärkeimpiä poikittaisia yhteyksiä, ja sillä on merkittävä rooli Tampereen seudulle niin valtakunnallisella, seudullisella kuin myös paikallisella tasolla.
Suunnittelukohteelle laaditaan maantielain mukainen yleissuunnitelma YVA-menettelyn jälkeen. Siinä määritetään tien likimääräinen sijainti ja tilantarve sekä suhde nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön, tekniset ja liikenteelliset perusratkaisut, hankkeen vaikutukset ja ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet.
Tässä ympäristövaikutusten arvioinnin selostuksessa kuvataan suunnittelualueen nykytila, tarkasteltavat tien parantamisen vaihtoehdot ja vaihtoehtojen ympäristövaikutukset. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla ja tarkkuudella.
Arvioinnissa on tutkittu kolmea päävaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 0+ valtatie säilyy pääosin nykyisellään. Lamminrahkan eritasoliittymä toteutetaan ja meluntorjuntaa parannetaan. Vaihtoehdoissa 1 ja 2 tietä parannetaan merkittävästi. Vaihtoehdossa 1 valtatie on kapea nelikaistainen valtatie koko suunnittelujaksolla. Vaihtoehdossa 2 tie toteutetaan myös nelikaistaisena valtatienä, jolla on leveä välikaista Alasjärveltä Ranta-Koivistoon saakka. Ranta-Koivistosta Huutijärvelle tiellä on kapea keskikaiteellinen poikkileikkaus. Eritasoliittymistä on lisäksi tehty vaihtoehtotarkasteluja.
Tarkastelluista vaihtoehdoista 1 ja 2 ovat liikenteen ja yhdyskuntarakenteen kannalta 0+-vaihtoehtoa parempia. Tien leventäminen vaihtoehdoissa 1 ja 2 aiheuttaa maisemalle, luonnolle ja ihmisten asumisviihtyvyydelle ja virkistykselle enemmän haittoja kuin vaihtoehto 0+. Melulle altistuvien asukkaiden määrä on ennustilanteessa vuonna 2040 kuitenkin suurin vaihtoehdossa 0+.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä on ollut mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin YVA-menettelyn ajan. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista kerätään hankkeen koko suunnittelun ajan. Hankkeesta tiedotetaan asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Suunnittelukohteelle laaditaan maantielain mukainen yleissuunnitelma YVA-menettelyn jälkeen. Siinä määritetään tien likimääräinen sijainti ja tilantarve sekä suhde nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön, tekniset ja liikenteelliset perusratkaisut, hankkeen vaikutukset ja ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet.
Tässä ympäristövaikutusten arvioinnin selostuksessa kuvataan suunnittelualueen nykytila, tarkasteltavat tien parantamisen vaihtoehdot ja vaihtoehtojen ympäristövaikutukset. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla ja tarkkuudella.
Arvioinnissa on tutkittu kolmea päävaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 0+ valtatie säilyy pääosin nykyisellään. Lamminrahkan eritasoliittymä toteutetaan ja meluntorjuntaa parannetaan. Vaihtoehdoissa 1 ja 2 tietä parannetaan merkittävästi. Vaihtoehdossa 1 valtatie on kapea nelikaistainen valtatie koko suunnittelujaksolla. Vaihtoehdossa 2 tie toteutetaan myös nelikaistaisena valtatienä, jolla on leveä välikaista Alasjärveltä Ranta-Koivistoon saakka. Ranta-Koivistosta Huutijärvelle tiellä on kapea keskikaiteellinen poikkileikkaus. Eritasoliittymistä on lisäksi tehty vaihtoehtotarkasteluja.
Tarkastelluista vaihtoehdoista 1 ja 2 ovat liikenteen ja yhdyskuntarakenteen kannalta 0+-vaihtoehtoa parempia. Tien leventäminen vaihtoehdoissa 1 ja 2 aiheuttaa maisemalle, luonnolle ja ihmisten asumisviihtyvyydelle ja virkistykselle enemmän haittoja kuin vaihtoehto 0+. Melulle altistuvien asukkaiden määrä on ennustilanteessa vuonna 2040 kuitenkin suurin vaihtoehdossa 0+.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä on ollut mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin YVA-menettelyn ajan. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista kerätään hankkeen koko suunnittelun ajan. Hankkeesta tiedotetaan asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]