Hämeenlinnan 10-tien kaupunkijakson palvelutasoselvitys
Mäkinen, Juha; Kaupinmäki, Oskari; Herneoja, Anne (2017-02)
Mäkinen, Juha
Kaupinmäki, Oskari
Herneoja, Anne
Uudenmaan ELY-keskus
02 / 2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-545-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-545-0
Tiivistelmä
Valtatiet 10 ja 12 muodostavat valtakunnallisesti merkittävän itä–länsisuuntaisen poikittaisen päätieyhteyden Turusta Hämeenlinnan ja Lahden kautta Kouvolaan. Hämeenlinnan ja Lahden välillä nämä valtatiet kuuluvat maan tärkeimpien pääteiden joukkoon, kattavaan TEN-T-verkkoon samoin kuin Liikennevirastossa valmisteilla olevaan keskeiseen päätieverkkoon.
Valtatie 10 ei ole Hämeenlinnan kaupunkiseudulle sijoittuvalla tarkastelualueella kattavan päätieverkon laatutasoa. Lisäksi alueen maankäyttö kehittyy voimakkaasti, mikä tuo uusia tarpeita, jotka ovat omiaan heikentämään liikenteen palvelutasoa.
Työssä on tarkasteltu 10-tien Hämeenlinnan kaupunkijakson kehittämistä kahdella eri kehittämispolulla:
1. parantaminen kaupunkimaisena pääväylänä, osana muuta päätieverkkoa
2. kehittäminen osana keskeistä päätieverkkoa.
Nykytila-analyysi, keskeisten käyttäjäryhmien ja niiden tarpeiden tunnistaminen muodostivat perustan palvelutason suunnittelulle. Lopulliset käyttäjäryhmäkohtaiset palvelutasotavoitteet määriteltiin käyttäjäryhmille tunnistettujen keskeisten palvelutasotekijöiden pohjalta. Kehittämispolkuja analysoitiin peilaamalla niiden palvelutasoa nykytilaan sekä asetettuihin palvelutasotavoitteisiin. Näin saatiin esille käyttäjien todelliset tarpeet, joiden pohjalta määriteltiin täsmennetyt toimenpiteet molemmilla kehittämispoluilla.
Vaikutuksia tarkasteltiin matka-ajan, ennustettavuuden ja liikenneturvallisuuden mittareilla. Vaikutuksista ympäristöön, kaupunkikuvaan ja maankäytön kehittämismahdollisuuksiin tehtiin asiantuntija-arviot.
Laadinnassa olevan keskeisen päätieverkon toimintalinjatyön pohjalta laadittujen palvelutasotavoitteiden ja tehdyn palvelutasoanalyysin perusteella työryhmä päätyi suosittelemaan 10-tien Hämeenlinnan kaupunkijakson kehittämistä kaupunkimaisena pääväylänä osana muuta päätieverkkoa. Kehittämispolku mahdollistaa vaiheittain toteuttamisen.
Valtatie 10 ei ole Hämeenlinnan kaupunkiseudulle sijoittuvalla tarkastelualueella kattavan päätieverkon laatutasoa. Lisäksi alueen maankäyttö kehittyy voimakkaasti, mikä tuo uusia tarpeita, jotka ovat omiaan heikentämään liikenteen palvelutasoa.
Työssä on tarkasteltu 10-tien Hämeenlinnan kaupunkijakson kehittämistä kahdella eri kehittämispolulla:
1. parantaminen kaupunkimaisena pääväylänä, osana muuta päätieverkkoa
2. kehittäminen osana keskeistä päätieverkkoa.
Nykytila-analyysi, keskeisten käyttäjäryhmien ja niiden tarpeiden tunnistaminen muodostivat perustan palvelutason suunnittelulle. Lopulliset käyttäjäryhmäkohtaiset palvelutasotavoitteet määriteltiin käyttäjäryhmille tunnistettujen keskeisten palvelutasotekijöiden pohjalta. Kehittämispolkuja analysoitiin peilaamalla niiden palvelutasoa nykytilaan sekä asetettuihin palvelutasotavoitteisiin. Näin saatiin esille käyttäjien todelliset tarpeet, joiden pohjalta määriteltiin täsmennetyt toimenpiteet molemmilla kehittämispoluilla.
Vaikutuksia tarkasteltiin matka-ajan, ennustettavuuden ja liikenneturvallisuuden mittareilla. Vaikutuksista ympäristöön, kaupunkikuvaan ja maankäytön kehittämismahdollisuuksiin tehtiin asiantuntija-arviot.
Laadinnassa olevan keskeisen päätieverkon toimintalinjatyön pohjalta laadittujen palvelutasotavoitteiden ja tehdyn palvelutasoanalyysin perusteella työryhmä päätyi suosittelemaan 10-tien Hämeenlinnan kaupunkijakson kehittämistä kaupunkimaisena pääväylänä osana muuta päätieverkkoa. Kehittämispolku mahdollistaa vaiheittain toteuttamisen.
Kokoelmat
- Raportteja [1084]