Kehä III (kantatie 50) välillä kantatie 51–Mankki : Aluevaraussuunnitelma
Soisalo, Antti; Ekholm, Anne; Lehto, Kari; Korjus, Jarmo; Mikkonen, Matti (2016-12)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Soisalo, Antti
Ekholm, Anne
Lehto, Kari
Korjus, Jarmo
Mikkonen, Matti
Uudenmaan ELY-keskus
12 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-520-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-520-7
Tiivistelmä
Kantatie 50 (Kehä III) on pääkaupunkiseudun kehätie, joka yhdistää kaikki Helsingistä lähtevät säteittäiset pääväylät. Tie on tärkeä runkoyhteys, jonka suuret liikennemäärät aiheuttavat ongelmia liikenteen sujuvuudella ja turvallisuudelle erityisesti työmatkaliikenteen huipputunteina.
Tulevaisuudessa ongelmat tulevat lisääntymään nopean maankäytön kehittymisen myötä.
Suunnittelualue käsittää kokonaisuudessaan Kirkkonummen kunnan alueella olevan osuuden Kehä III:sta. Suunnittelualue rajautuu etelässä kantatiehen 51 (Länsiväylä) ja pohjoisessa Kirkkonummen ja Espoon väliseen kuntarajaan. Suunnitteluosuuden pituus on noin 5,5 kilometriä.
Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty pitkän aikavälin kehittämistarpeet Kehä III:lle liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi maankäytön muuttuessa. Kehittämistoimenpiteiden keskeiset vaikutukset on arvioitu sekä tutkittu mahdollisuudet ratkaisujen vaiheittain toteutukselle.
Kehä III parannetaan kantatien 51 ja Mankin välillä vaiheittain kaksiajorataiseksi nelikaistaiseksi pääväyläksi tarvittavine tie- ja liittymä-, rinnakkaisyhteys- sekä jalankulun ja pyöräilyn järjestelyineen. Tien mitoitusnopeus on 80 km/h. Inkilän eritasoliittymästä pohjoiseen molemmat ajoradat rakennetaan uudelleen keskeisesti nykyisen ajoradan päälle noin 400 metrin matkalla, jonka jälkeen uusi ajorata sijoittuu nykyisen ajoradan itäpuolelle Inkilän ja Masalan eritasoliittymien välisellä osuudella. Masalan eritasoliittymästä pohjoiseen Majvikin eritasoliittymän pohjoispuolelle saakka uusi ajorata sijoittuu nykyisen ajoradan länsipuolelle, ja siirtyy Espoonlahden-Saunalahden Natura2000-alueen pohjoispuolella jälleen tien itäpuolelle aina kuntarajalle saakka. Kehittämistoimenpiteiden pohjalta on esitetty tarvittavat liikennealuevaraukset Kirkkonummen kunnan kaavoitustyötä varten.
Aluevaraussuunnitelma toimii alueen yleis- ja asemakaavoitustöiden taustamateriaalina ja se käsitellään kaavoitusprosessin yhteydessä.
Suunnitelma toimii myös tieosuuden jatkosuunnittelun lähtökohtana. Kehä III kantatien 51 ja Mankin välisen osuuden parantamista ei ole mainittu Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2015:n toteuttamisohjelmassa. Stamväg 50 (Ring III) i huvudstadsregionen är en ringled som binder samman huvudinfartslederna till Helsingfors. Ring III är en viktig trafikled och de stora trafikvolymerna inverkar negativt på framkomligheten och säkerheten i trafiken, speciellt under högtrafik. I framtiden kommer problemen att öka på grund av den snabba utvecklingen av markanvändningen.
Planeringsområdet omfattar hela den del av Ring III som ligger på Kyrkslätts kommuns område. Det avgränsas i söder av stamväg 51 (Västerleden) och i norr av kommungränsen mellan Kyrkslätt och Esbo. Planeringsområdet omfattar cirka 5,5 kilometer.
I områdesreserveringsplanen presenteras de långsiktiga utvecklingsbehoven för Ring III med tanke på bättre trafiksäkerhet och framkomlighet med anledning av ändringar i markanvändningen. De väsentligaste konsekvenserna av utvecklingsåtgärderna har bedömts och möjligheterna för utförande etappvis har utretts.
Ring III mellan stamväg 51 och Mankby ska uppgraderas etappvis till en huvudväg med fyra körfält (med två körbanor) i vardera riktningen, inklusive nödvändiga väg- och anslutningsarrangemang samt arrangemang för gång och cykling. Den dimensionerade hastigheten är 80 km/h. Norr om Ingvalsby planskilda anslutning ska de nya körfälten byggas ovanpå de nuvarande körfälten längs en sträcka på cirka 400 meter, varefter de nya körfälten byggs på östra sidan av de nuvarande körfälten på avsnittet mellan Ingvalsby och Masaby planskilda anslutningar. På avsnittet från norr om Masaby planskilda anslutning till norr om Majviks planskilda anslutning anläggs de nya körfälten på västra sidan om de nuvarande körfälten. Från norr om Natura 2000-området Esboviken–Bastvik till kommungränsen anläggs de nya körfälten på östra sidan om den nuvarande vägen. De reserveringar för trafikområden som hänför sig till dessa åtgärder presenteras som underlag för planläggningen i Kyrkslätts kommun.
Områdesreserveringsplanen utgör bakgrundsmaterial för general- och detaljplaneringen av området och den behandlas i samband med planläggningen. Planen utgör också utgångspunkten för den fortsatta planeringen av vägavsnittet. Förbättring av Ring III mellan stamväg 51 och Mankby tas inte upp i programmet för verkställande av Helsingforsregionens trafiksystemplan 2015.
Tulevaisuudessa ongelmat tulevat lisääntymään nopean maankäytön kehittymisen myötä.
Suunnittelualue käsittää kokonaisuudessaan Kirkkonummen kunnan alueella olevan osuuden Kehä III:sta. Suunnittelualue rajautuu etelässä kantatiehen 51 (Länsiväylä) ja pohjoisessa Kirkkonummen ja Espoon väliseen kuntarajaan. Suunnitteluosuuden pituus on noin 5,5 kilometriä.
Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty pitkän aikavälin kehittämistarpeet Kehä III:lle liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi maankäytön muuttuessa. Kehittämistoimenpiteiden keskeiset vaikutukset on arvioitu sekä tutkittu mahdollisuudet ratkaisujen vaiheittain toteutukselle.
Kehä III parannetaan kantatien 51 ja Mankin välillä vaiheittain kaksiajorataiseksi nelikaistaiseksi pääväyläksi tarvittavine tie- ja liittymä-, rinnakkaisyhteys- sekä jalankulun ja pyöräilyn järjestelyineen. Tien mitoitusnopeus on 80 km/h. Inkilän eritasoliittymästä pohjoiseen molemmat ajoradat rakennetaan uudelleen keskeisesti nykyisen ajoradan päälle noin 400 metrin matkalla, jonka jälkeen uusi ajorata sijoittuu nykyisen ajoradan itäpuolelle Inkilän ja Masalan eritasoliittymien välisellä osuudella. Masalan eritasoliittymästä pohjoiseen Majvikin eritasoliittymän pohjoispuolelle saakka uusi ajorata sijoittuu nykyisen ajoradan länsipuolelle, ja siirtyy Espoonlahden-Saunalahden Natura2000-alueen pohjoispuolella jälleen tien itäpuolelle aina kuntarajalle saakka. Kehittämistoimenpiteiden pohjalta on esitetty tarvittavat liikennealuevaraukset Kirkkonummen kunnan kaavoitustyötä varten.
Aluevaraussuunnitelma toimii alueen yleis- ja asemakaavoitustöiden taustamateriaalina ja se käsitellään kaavoitusprosessin yhteydessä.
Suunnitelma toimii myös tieosuuden jatkosuunnittelun lähtökohtana. Kehä III kantatien 51 ja Mankin välisen osuuden parantamista ei ole mainittu Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2015:n toteuttamisohjelmassa.
Planeringsområdet omfattar hela den del av Ring III som ligger på Kyrkslätts kommuns område. Det avgränsas i söder av stamväg 51 (Västerleden) och i norr av kommungränsen mellan Kyrkslätt och Esbo. Planeringsområdet omfattar cirka 5,5 kilometer.
I områdesreserveringsplanen presenteras de långsiktiga utvecklingsbehoven för Ring III med tanke på bättre trafiksäkerhet och framkomlighet med anledning av ändringar i markanvändningen. De väsentligaste konsekvenserna av utvecklingsåtgärderna har bedömts och möjligheterna för utförande etappvis har utretts.
Ring III mellan stamväg 51 och Mankby ska uppgraderas etappvis till en huvudväg med fyra körfält (med två körbanor) i vardera riktningen, inklusive nödvändiga väg- och anslutningsarrangemang samt arrangemang för gång och cykling. Den dimensionerade hastigheten är 80 km/h. Norr om Ingvalsby planskilda anslutning ska de nya körfälten byggas ovanpå de nuvarande körfälten längs en sträcka på cirka 400 meter, varefter de nya körfälten byggs på östra sidan av de nuvarande körfälten på avsnittet mellan Ingvalsby och Masaby planskilda anslutningar. På avsnittet från norr om Masaby planskilda anslutning till norr om Majviks planskilda anslutning anläggs de nya körfälten på västra sidan om de nuvarande körfälten. Från norr om Natura 2000-området Esboviken–Bastvik till kommungränsen anläggs de nya körfälten på östra sidan om den nuvarande vägen. De reserveringar för trafikområden som hänför sig till dessa åtgärder presenteras som underlag för planläggningen i Kyrkslätts kommun.
Områdesreserveringsplanen utgör bakgrundsmaterial för general- och detaljplaneringen av området och den behandlas i samband med planläggningen. Planen utgör också utgångspunkten för den fortsatta planeringen av vägavsnittet. Förbättring av Ring III mellan stamväg 51 och Mankby tas inte upp i programmet för verkställande av Helsingforsregionens trafiksystemplan 2015.
Kokoelmat
- Raportteja [1097]