Asiantuntijaksi oppiminen ja osaamisen integroituminen toimintaympäristöön
Kauhaniemi, Marjo (2016)
Kauhaniemi, Marjo
Maanpuolustuskorkeakoulu
Sosiologia
Maanpuolustuksen laaja ammatillisesti pätevöittävä koulutusohjelma (MPPD)
Maanpuolustuskorkeakoulu
2016
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701301379
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701301379
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ammattilaisen kehitystä asiantuntijaksi. Tutkimuksessa selvitetään kehityksen etenemistä työnantajan arvostamassa kontekstissa. Tutkimuksessa kiinnostaa tarvittavien valmiuksien syntyminen työssä oppiessa. Tutkimuksen teoreettisena taustana on kasvatustiede ja sosiologia sekä oppiminen oivaltamalla. Teorian mukaan ammattilainen oppii osaamisen lajien integroituessa ja tietojen ja taitojen lisääntyessä. Ensimmäinen on Dall’Alban ja Sandbergin (2006) mukaan vertikaalista kehitystä, jälkimmäinen horisontaalista. Selitän kokoamaani aineistoa kolmesta eri näkökulmasta: tietojen ja taitojen lisääntymisenä eli horisontaalisena oppimisena, syvenevänä ja laajenevana sekä integroituvana osaamisena eli vertikaalisena oppimisena, sekä ymmärryksen kasvuna ja asiantuntijuuden vahvistumisena puolustusvoimat-tasoiseksi oman alan kärkiosaajaksi. Tutkimus on kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja tapaustutkimus. Kvalitatiivisessa osassa haastateltu asiantuntija kuvaa kehittymisensä ja tulkitsee työelämänsä tapahtumat käyttäen tutkimuksen kvantitatiivisen osan mittaristoja, haastattelutilaisuudessa. Kvantitatiivisessa osassa testataan SPSS 24-ohjelmiston kykyä tuottaa kehittymiskuvauksen kanssa yhtenäinen aineisto ja selittää ammatillisen kehittymisen riippuvuussuhteita. Tutkimuksen aineisto hankittiin puolustusvoimien asiakirjahallinnosta (PVAH) ja täydennettiin teemahaastatteluilla. Aineisto kattoi asiantuntijan työskentelyn vuosina 1999 - 2016. Tutkimuksen tuloksena syntynyt kuvaus asiantuntijan kehittymisestä löytyi aineistosta työn lajien, työn tekemisen, työroolien ja työssä oppimisen mekanismien yhteistuloksena. Tulos pystyttiin selittämään Dall’Alba ja Sandbergin teorian mukaisesti. Yllättävä tulos oli, että selitys löytyi analysoitaessa aineistoa hankkeittain, koska työn tekemisen, työroolien, työtehtävien ja työn suoritustavat muuttuvat syklisesti aina suurempien työkokonaisuuksien käynnistyessä. Asiantuntija osaa joustaa roolista ja menetelmästä toiseen valiten aina parhaat työskentelytavat. Johtopäätöksiä ovat työn tekemistä kuvaavien sanojen soveltuvuus kehittymisen arviointiin, suunniteltaessa yksilöllistä täydennyskoulutusta.
Suosituksena esitetään tutkimuksen tiivistämistä artikkeliksi ja laajentamista jatkoopintoihin.
Suosituksena esitetään tutkimuksen tiivistämistä artikkeliksi ja laajentamista jatkoopintoihin.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]