Yllätysten edessä : kompleksisuusteoreettinen tulkinta yllättävien ja dynaamisten tilanteiden johtamisesta
Hanén, Tom (2017-01-25)
Hanén, Tom
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtaminen
Tohtoriopiskelijan väitöskirja
Maanpuolustuskorkeakoulu
25.01.2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2870-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2870-7
Tiivistelmä
Tämän sotatieteellisen johtamisen alan tutkimuksen tavoitteena on ollut luoda teoreettinen tarkastelukehys yllätyksellisten ja dynaamisten tilanteiden johtamiseen. Tutkimuksen kohteena on yllättävä, jatkuvasti muuttuva, monia muuttujia sekä toimijoita ja toimijoiden välistä vuorovaikutusta sisältävä johtamistilanne. Tarkastelukehystä luotaessa tutkimuksessa on selvitetty, miksi tilanteet yllättävät, miten edellä kuvattuja tilanteita voisi hallita paremmin ja miten johtamisessa tulisi huomioida yllättävä ja dynaaminen konteksti.
Tutkimustehtävä on sotilasjohtamisen ja sotataidon tutkimuksen mielenkiinnon kohteena kompleksisen toimintaympäristön, kuten taistelukentän, ja tällaisessa ympäristössä toimimisen paremman teoreettisen ymmärtämisen vuoksi. Lisäksi tutkimuksen keskeinen teema, yllätys, ei ole historian saatossa menettänyt merkitystään taistelujen voittamisen metodina. Tutkimusintressi on syntynyt myös käytännön viranomaistyön tarpeesta, sillä yllä kuvattuja monimuotoisia ja yllättäviä johtamistilanteita syntyy suuronnettomuuksina, kriiseinä ja katastrofeina suomalaisessa ja kansainvälisessä ympäristössä tietyin väliajoin.
Tutkimusote on hermeneuttinen, joka tarkoittaa tulkinnan kautta tapahtuvaa tiedon asteittaista rakentumista esiymmärryksestä synteesiin. Tutkimuksen painopiste on teoreettisessa tarkastelussa ja empiirisen vertailun tehtävänä on ollut teoreettisten havaintojen käyttökelpoisuuden arviointi. Tarkasteltavana käytännön tilanteena on ollut pääasiassa Aasian vuoden 2004 tsunamikatastrofi ja erityisesti siitä syntynyt johtamistilanne Suomessa. Tutkimuksessa on hyödynnetty bibliometrista analyysimetodia laajan ja usealle tieteen- ja tutkimusalalle ulottuvan kirjallisuusaineiston rajaamiseksi.
Tutkimus suuntautui hermeneuttisen prosessin johdattamana kompleksisuusteoreettiseen viitekehykseen, joka osoittautui käyttökelpoiseksi tutkimusongelmien ratkaisemisessa. Tutkimuksessa on syvennetty aiemman tutkimuksen havaintoja kompleksisuudesta määrittelemällä kompleksisuuden käsitettä, analysoimalla kompleksisuutta johtamiseen liittyvänä ilmiönä sekä tutkimalla kompleksisuusnäkökulmien yhteyttä vanhempaan organisaatio- ja johtamistutkimukseen.
Tutkimuksessa tulkittiin, että organisaatioiden kompleksisuusparadigma ei ole uusi tutkimussuuntaus, vaan samaa ilmiökenttää on organisaatio- ja johtamistutkimuksessa tutkittu melkein koko 1900-luvun ajan eri tutkimusalueilla osin samoin ja osin eri käsittein. Kompleksisuudessa ei kuitenkaan ole kysymys vain vanhojen oppien kierrättämisestä, vaan tutkimuksellisesta jatkumosta yhden ilmiön alueella. Systeemiteoreettisten käsitteiden käyttö kompleksisuustutkimuksessa voi vähentää kompleksisuuden fundamenttien hahmottamista erityisesti sosiaalitieteiden alueella.
Keskeisimpänä tuloksena tutkimuksessa on tehty tulkintoja kompleksisuuden muodostumisesta tilanteeseen sekä kompleksisuuden hallinnasta osana johtamista. Kompleksisuudesta johtuvien yhteisvaikutusten ennakointi on erittäin vaikeaa ja siksi tilanteet myös yllättävät. Tärkeimpinä kompleksisuuden hallinnan toimina tutkimuksessa on tuotu esille oman toiminnan monimuotoistamista, ryhmäprosesseja sekä oikeanlaisen tasapainon löytämistä toiminnan mekaanisuuden ja orgaanisuuden välille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kompleksisessa tilanteessa korostuvat johtamisnäkökulmat saattavat aiheuttaa tulkinnallisia ristiriitoja klassisiin johtamiskäsityksiin verrattuna. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin tulkinta siitä, että turvallisuuden järjestämisessä yhteiskunnassa korostuu ennen kaikkea yhteiskunnan eri osajärjestelmien välisen yhteistoiminnan järjestäminen kompleksisten ongelmien ratkaisemiseksi, ei turvallisuuden eriyttäminen omaksi yhteiskunnalliseksi osajärjestelmäkseen tai funktiokseen, joka vain lisäisi yhteiskunnan kompleksisuutta.
Tutkimustehtävä on sotilasjohtamisen ja sotataidon tutkimuksen mielenkiinnon kohteena kompleksisen toimintaympäristön, kuten taistelukentän, ja tällaisessa ympäristössä toimimisen paremman teoreettisen ymmärtämisen vuoksi. Lisäksi tutkimuksen keskeinen teema, yllätys, ei ole historian saatossa menettänyt merkitystään taistelujen voittamisen metodina. Tutkimusintressi on syntynyt myös käytännön viranomaistyön tarpeesta, sillä yllä kuvattuja monimuotoisia ja yllättäviä johtamistilanteita syntyy suuronnettomuuksina, kriiseinä ja katastrofeina suomalaisessa ja kansainvälisessä ympäristössä tietyin väliajoin.
Tutkimusote on hermeneuttinen, joka tarkoittaa tulkinnan kautta tapahtuvaa tiedon asteittaista rakentumista esiymmärryksestä synteesiin. Tutkimuksen painopiste on teoreettisessa tarkastelussa ja empiirisen vertailun tehtävänä on ollut teoreettisten havaintojen käyttökelpoisuuden arviointi. Tarkasteltavana käytännön tilanteena on ollut pääasiassa Aasian vuoden 2004 tsunamikatastrofi ja erityisesti siitä syntynyt johtamistilanne Suomessa. Tutkimuksessa on hyödynnetty bibliometrista analyysimetodia laajan ja usealle tieteen- ja tutkimusalalle ulottuvan kirjallisuusaineiston rajaamiseksi.
Tutkimus suuntautui hermeneuttisen prosessin johdattamana kompleksisuusteoreettiseen viitekehykseen, joka osoittautui käyttökelpoiseksi tutkimusongelmien ratkaisemisessa. Tutkimuksessa on syvennetty aiemman tutkimuksen havaintoja kompleksisuudesta määrittelemällä kompleksisuuden käsitettä, analysoimalla kompleksisuutta johtamiseen liittyvänä ilmiönä sekä tutkimalla kompleksisuusnäkökulmien yhteyttä vanhempaan organisaatio- ja johtamistutkimukseen.
Tutkimuksessa tulkittiin, että organisaatioiden kompleksisuusparadigma ei ole uusi tutkimussuuntaus, vaan samaa ilmiökenttää on organisaatio- ja johtamistutkimuksessa tutkittu melkein koko 1900-luvun ajan eri tutkimusalueilla osin samoin ja osin eri käsittein. Kompleksisuudessa ei kuitenkaan ole kysymys vain vanhojen oppien kierrättämisestä, vaan tutkimuksellisesta jatkumosta yhden ilmiön alueella. Systeemiteoreettisten käsitteiden käyttö kompleksisuustutkimuksessa voi vähentää kompleksisuuden fundamenttien hahmottamista erityisesti sosiaalitieteiden alueella.
Keskeisimpänä tuloksena tutkimuksessa on tehty tulkintoja kompleksisuuden muodostumisesta tilanteeseen sekä kompleksisuuden hallinnasta osana johtamista. Kompleksisuudesta johtuvien yhteisvaikutusten ennakointi on erittäin vaikeaa ja siksi tilanteet myös yllättävät. Tärkeimpinä kompleksisuuden hallinnan toimina tutkimuksessa on tuotu esille oman toiminnan monimuotoistamista, ryhmäprosesseja sekä oikeanlaisen tasapainon löytämistä toiminnan mekaanisuuden ja orgaanisuuden välille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kompleksisessa tilanteessa korostuvat johtamisnäkökulmat saattavat aiheuttaa tulkinnallisia ristiriitoja klassisiin johtamiskäsityksiin verrattuna. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin tulkinta siitä, että turvallisuuden järjestämisessä yhteiskunnassa korostuu ennen kaikkea yhteiskunnan eri osajärjestelmien välisen yhteistoiminnan järjestäminen kompleksisten ongelmien ratkaisemiseksi, ei turvallisuuden eriyttäminen omaksi yhteiskunnalliseksi osajärjestelmäkseen tai funktiokseen, joka vain lisäisi yhteiskunnan kompleksisuutta.
Kokoelmat
- Julkaisut [467]