Valtatien 15 kehittäminen välillä Kotka (Rantahaka) – Kouvola (Tykkimäki) : Palvelutasolähtöinen kehityskäytäväselvitys
Tuominen, Rauno; Lindroos, Katja; Poskiparta, Laura; Leskinen, Teuvo; Klinga, Taina; Berg, Jan-Erik; Kivari, Markku (2016-10)
Tuominen, Rauno
Lindroos, Katja
Poskiparta, Laura
Leskinen, Teuvo
Klinga, Taina
Berg, Jan-Erik
Kivari, Markku
Kaakkois-Suomen ELY-keskus
10 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-524-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-524-5
Tiivistelmä
Valtatie 15 palvelee Kymenlaakson keskusten Kotkan ja Kouvolan välistä liikennettä, yhdistää TEN-T -ydinverkkoon kuuluvan HaminaKotka sataman Kouvolan kehittyvään RRT-terminaaliin sekä palvelee HaminaKotka sataman syvemmälle sisämaahan suuntautuvia Lahden ja Mikkelin suuntien tiekuljetuksia. Valtatie 15 toimii siten kattavaan TEN-T -verkkoon kuuluvien valtateiden 6 ja 12 sekä TEN-T -ydinverkkoon kuuluvien HaminaKotka sataman ja E18-tien välisenä merkittävänä tavaraliikenteen yhteytenä. Henkilöliikenteessä yhteysvälillä korostuvat erityisesti Kouvolan seudun ja Kotka/Haminan seudun väliset työ-, opiskelu- sekä ostos- ja asiointiliikenteen matkat.
Valtatien 15 yhteysvälin Kotka (Rantahaka) – Kouvola palvelutasolähtöinen kehityskäytäväselvitys on laadittu palvelemaan valtatien 15 yleissuunnitelmassa vuodelta 2004 esitettyjen kehittämisratkaisujen tarkistamista ja niiden jatkosuunnittelua.
Työssä arvioitiin aiemmat kehittämisratkaisut uudelleen kustannustehokkaamman ja käyttäjälähtöisen ratkaisun löytämiseksi sekä niiden edellyttämien toimenpiteiden mitoittamiseksi. Lisäksi määritettiin vaiheittain toteuttamisen periaatteet, joista tärkeimpänä oli esitettävän ensimmäisen vaiheen sisällön muodostaminen. Valtatie 15 parannetaan vaiheittain korkeatasoiseksi ja laatutasoltaan yhtenäiseksi keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi, jonka pääliittymät ovat eritasoliittymiä.
Valtatien 15 yhteysvälin Kotka (Rantahaka) – Kouvola palvelutasolähtöinen kehityskäytäväselvitys on laadittu palvelemaan valtatien 15 yleissuunnitelmassa vuodelta 2004 esitettyjen kehittämisratkaisujen tarkistamista ja niiden jatkosuunnittelua.
Työssä arvioitiin aiemmat kehittämisratkaisut uudelleen kustannustehokkaamman ja käyttäjälähtöisen ratkaisun löytämiseksi sekä niiden edellyttämien toimenpiteiden mitoittamiseksi. Lisäksi määritettiin vaiheittain toteuttamisen periaatteet, joista tärkeimpänä oli esitettävän ensimmäisen vaiheen sisällön muodostaminen. Valtatie 15 parannetaan vaiheittain korkeatasoiseksi ja laatutasoltaan yhtenäiseksi keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi, jonka pääliittymät ovat eritasoliittymiä.
Kokoelmat
- Raportteja [1053]