Forssan seudulla palvelutasomäärittelystä tehokkaaseen henkilöliikenteeseen
Vähätörmä, Pekka; Svenns, Terhi; Herranen, Anne (2016-11-15)
Vähätörmä, Pekka
Svenns, Terhi
Herranen, Anne
Uudenmaan ELY-keskus
15.11.2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-482-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-482-8
Tiivistelmä
Tässä työssä on asetettu Forssan seudun joukkoliikenteelle palvelutasotavoitteet vuosille 2017–2020. Palvelutasomäärittelyssä on sovellettu uutta Liikenneviraston julkaisun 31/2015 mukaista joukkoliikenteen palvelutason määrittelyohjetta. Ohjeen mukaisesti määritellyn seudullisen linja-autoliikenteen palvelutason lisäksi työssä on esitetty pitkänmatkaisen linja-autoliikenteen palvelutaso sekä kuntien itse järjestämien asiointi- ja palveluliikenteiden muodostama palvelu. Pitkänmatkaisen linja-autoliikenteen osalta tavoitteeksi on asetettu palvelutason säilyminen nykytasolla markkinaehtoiseen liikenteeseen perustuen. Kuntien sisäisessä ja osin myös kuntarajan ylittävässä liikenteessä kutsuohjatuilla palveluliikenteillä on suuri merkitys. Tästä syystä myös nämä liikenteet kuvattiin osana seudullista palvelutasoa.
Seudullisen liikenteen pysäkit on luokiteltu työssä Digiroad -tietokantaan tallennettuja tietoja hyödyntäen neljään eri luokaan. Keskeisinä solmupysäkkeinä on esitetty Forssan linja-autoasema, Jokioisten keskustaajaman pysäkki sekä Humppilan ja Tammelan liityntäpysäköinnillä varustetut pikavuoropysäkit VT2 varrella Humppilassa lasitehtaan ja Tammelassa Portaan/Eerikkilän urheiluopiston liittymän kohdilla.
Työssä on otettu kantaa suunnittelualueen seudullisen linja-autoliikenteen toteuttamisesta nykyisten sopimuskausien päättymisen jälkeen. Alueella on vielä kolme ostosopimuksiin perustuvaa liikennettä. Näistä yksi hankitaan jatkossa reitiltään lyhennettynä versiona, toinen lakkautetaan ja kolmas yhdistetään muihin tiesuunnan liikenteisiin. Käyttöoikeussopimuksiin perustuvissa liikenteissä on sellaisenaan jatkettavia kokonaisuuksia sekä muiden pienten käyttöoikeussopimusten tai päättyvien siirtymäajan liikennöintisopimusliikenteiden kanssa yhdistettäviä liikenteitä.
Lisäksi yksi käyttöoikeussopimus kannattaa kytkeä jatkossa Forssan kaupungin samalle alueelle ostamien liikenteiden kanssa. Pisimmälle ulottuviin siirtymäajan sopimuksiin perustuvien liikenteiden osalta on todennäköistä, että ne jatkuvat ainakin osittain markkinaehtoisena liikenteenä. Loimaan ja Forssan välisen liikenteen osalta arvioitiin, että nykyistä runsaampi osa tarjonnasta muodostuisi jatkossa markkinaehtoisena liikenteenä. Seudullisten liikenteiden kustannukset jaetaan jatkossa kuntien ja ELY-keskuksen kesken. Kunnille kohdistettavien kustannusten jakoperusteeksi esitetään tasajaon, asukasluvun ja kunnan alueella ajettavien linjakilometrien muodostamaa suhdetta.
Seudullisen liikenteen pysäkit on luokiteltu työssä Digiroad -tietokantaan tallennettuja tietoja hyödyntäen neljään eri luokaan. Keskeisinä solmupysäkkeinä on esitetty Forssan linja-autoasema, Jokioisten keskustaajaman pysäkki sekä Humppilan ja Tammelan liityntäpysäköinnillä varustetut pikavuoropysäkit VT2 varrella Humppilassa lasitehtaan ja Tammelassa Portaan/Eerikkilän urheiluopiston liittymän kohdilla.
Työssä on otettu kantaa suunnittelualueen seudullisen linja-autoliikenteen toteuttamisesta nykyisten sopimuskausien päättymisen jälkeen. Alueella on vielä kolme ostosopimuksiin perustuvaa liikennettä. Näistä yksi hankitaan jatkossa reitiltään lyhennettynä versiona, toinen lakkautetaan ja kolmas yhdistetään muihin tiesuunnan liikenteisiin. Käyttöoikeussopimuksiin perustuvissa liikenteissä on sellaisenaan jatkettavia kokonaisuuksia sekä muiden pienten käyttöoikeussopimusten tai päättyvien siirtymäajan liikennöintisopimusliikenteiden kanssa yhdistettäviä liikenteitä.
Lisäksi yksi käyttöoikeussopimus kannattaa kytkeä jatkossa Forssan kaupungin samalle alueelle ostamien liikenteiden kanssa. Pisimmälle ulottuviin siirtymäajan sopimuksiin perustuvien liikenteiden osalta on todennäköistä, että ne jatkuvat ainakin osittain markkinaehtoisena liikenteenä. Loimaan ja Forssan välisen liikenteen osalta arvioitiin, että nykyistä runsaampi osa tarjonnasta muodostuisi jatkossa markkinaehtoisena liikenteenä. Seudullisten liikenteiden kustannukset jaetaan jatkossa kuntien ja ELY-keskuksen kesken. Kunnille kohdistettavien kustannusten jakoperusteeksi esitetään tasajaon, asukasluvun ja kunnan alueella ajettavien linjakilometrien muodostamaa suhdetta.
Kokoelmat
- Raportteja [1096]