Help me write it right : eine empirische Analyse individueller Schreibcoachings für Promovierende
Brandt, Anikó (2016-11-04)
Tässä tietueessa ei ole tiedostoja, ainoastaan metadata.
Brandt, Anikó
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
04.11.2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kuvaus
Under de senaste åren har det engelska språket etablerat sig som ett s.k. lingua franca inom många vetenskapliga discipliner. Av denna anledning behöver unga forskare hjälp att utveckla mycket goda skrivkompetenser inte bara inom sitt modersmål, utan även inom det engelska språket. Initialt i sina studier besitter forskarstuderande vitt skilda förutsättningar, behov och erfarenheter avseende det engelska skriftspråket, vilket förutsätter en flexibel ansats inom skrivandeutbildningen och framför allt inom forskarutbildningen.
Denna avhandling syftar till att analysera ett program kallat ”Academic Writing Support Program for PhD students!” som utvecklats på Bremens universitets språkcentrum (FZHB, Fremdsprachenzentrum der Hochschulen im Land Bremen). Programmet länkar samman skrivworkshops för doktorandgrupper med individuell skrivcoaching.
I avhandlingen utvärderas aktuella och grundläggande vetenskapliga rön samt forskning om skrivandet i modersmålet och i främmande språk. Aspekter som tas upp är t.ex. skrivprocessen, utvecklandet av skrivkompetens, doktorandernas skilda behov samt olika skrivdidaktiska ansatser. Centrala begrepp centrala begrepp som rådgivning och coaching, framför allt i samband med skrivkonsultation förklaras och viktiga aspekter såsom t.ex. aktörer, ansatser och även autonomifrämjandets möjligheter, belyses.
Med utgångspunkt i den teoretiska ramen ger detta arbete en unik insyn i den individuella rådgivningspraktiken som påvisar hur coach och coachee interagerar och hur individuella kännetecken kan påverka sådana läroarrangemang. Det åskådliggörs hur dessa läroarrangemang kan bidra till utvecklingen av en bra skrivkompetens i det främmande språket och framför allt till främjandet av det autonoma lärandet. Anslutningsvis beskrivs olika förslag på hur högskolor och språkcenter kan tillgodose behovet av kompetent skrivutveckling genom att planera och utforma skräddarsydd, skrivdidaktisk utbildning för forskarstuderande.
Denna avhandling syftar till att analysera ett program kallat ”Academic Writing Support Program for PhD students!” som utvecklats på Bremens universitets språkcentrum (FZHB, Fremdsprachenzentrum der Hochschulen im Land Bremen). Programmet länkar samman skrivworkshops för doktorandgrupper med individuell skrivcoaching.
I avhandlingen utvärderas aktuella och grundläggande vetenskapliga rön samt forskning om skrivandet i modersmålet och i främmande språk. Aspekter som tas upp är t.ex. skrivprocessen, utvecklandet av skrivkompetens, doktorandernas skilda behov samt olika skrivdidaktiska ansatser. Centrala begrepp centrala begrepp som rådgivning och coaching, framför allt i samband med skrivkonsultation förklaras och viktiga aspekter såsom t.ex. aktörer, ansatser och även autonomifrämjandets möjligheter, belyses.
Med utgångspunkt i den teoretiska ramen ger detta arbete en unik insyn i den individuella rådgivningspraktiken som påvisar hur coach och coachee interagerar och hur individuella kännetecken kan påverka sådana läroarrangemang. Det åskådliggörs hur dessa läroarrangemang kan bidra till utvecklingen av en bra skrivkompetens i det främmande språket och framför allt till främjandet av det autonoma lärandet. Anslutningsvis beskrivs olika förslag på hur högskolor och språkcenter kan tillgodose behovet av kompetent skrivutveckling genom att planera och utforma skräddarsydd, skrivdidaktisk utbildning för forskarstuderande.
Tiivistelmä
-
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [25]