Tuurin tieverkkosuunnitelma
Piippo, Hilkka; Raappana, Juha; Isola, Riina; Paajanen, Laura (2016-09)
Piippo, Hilkka
Raappana, Juha
Isola, Riina
Paajanen, Laura
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
09 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-500-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-500-9
Tiivistelmä
Tieverkkosuunnitelma käsittää Tuurin kauppakylän alueen ympäristöineen, rautatien pohjoispuolisia alueita Tuurin taajamassa sekä Alavuden keskustan ja Tuurin välistä aluetta. Suunnittelualueelle on tarkoitus laatia osin osayleiskaava ja osin osayleiskaavan muutos. Vuonna 2005 vahvistetussa Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavassa Tuuri on osoitettu keskustatoimintojen alakeskukseksi Ca. Maakuntakaavassa on osoitettu valtatielle 18 uusi Töysän ohikulkutielinjaus
rautatien eteläpuolelle ja eritasoliittymä Tuurin kohdalle.
Tuurin ostosmatkailukeskus tunnetaan valtakunnallisesti ja se houkuttelee asiakkaita laajalta alueelta. Selvitysten mukaan Tuuriin saapuvat ostosmatkailijat käyvät useassa kaupassa ja viipyvät alueella pidempään kuin tavallisessa kauppakeskuksessa. Osa matkailijoista yöpyy kauppakeskuksen yhteydessä olevassa hotellissa tai leirintäalueella.
Suunnittelualueen keskeisin väylä on valtatie 18, joka toimii valtakunnallisena yhteytenä Vaasan, Seinäjoen ja Jyväskylän välillä. Tuurin kohdalla valtatiellä 18 on kolme kiertoliittymää: Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä -rata halkaisee suunnittelualueen kaakkois-luoteissuunnassa ja rautatie risteää tasossa valtatien kanssa. Valtatien 18 vuoden 2015 vuoden keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä vaihteli suunnittelualueella 5300 - 6000 ajon/vrk. Suurimmat liikennemäärät
olivat valtatiellä 18 Tuurin taajamassa kauppakeskuksen kohdalla. Kesällä valtatien liikenne ruuhkautuu Tuurin kohdalla toistuvasti, varsinkin Ähtärin suunnalta tuleva liikenne jonoutuu. Suunnittelualueella sattui viisivuotiskaudella 2011–2015 yhteensä 45 poliisin kirjaamaa liikenneonnettomuutta, joista seitsemän johti henkilövahinkoihin. Onnettomuuksissa loukkaantui 11 henkilöä ja kaksi henkilöä kuoli.
Tieverkkosuunnitelmassa esitetty uusi katuverkko ja kaavailtu uusi maankäyttö tukeutuvat maantieverkkoon ja valtatien 18 nykyisiin liittymiin. Kellokorventien ja Aspinmäentien (mt 17263) sekä Tuurintien (mt 7054) välillä on kaksi uutta katuyhteyttä, jotka risteävät eritasossa rautatien kanssa. Uusien katujen välille sijoittuu Veljekset Keskinen Oy:n kauppakeskukseen johtava katuyhteys. Tuurintien ja Väkkäräpakantien välille on esitetty rautatien alittava kevyen liikenteen yhteys. Myös Väkkäräkapantien ja Patunkujan välille on esitetty uuden katuyhteyden rakentamista. Tuurinportin katuverkko laajenee vain vähän. Valtatien 18 ja Aspinmäentien kiertoliittymän länsipuolelle sijoittuva kokoojakatu palvelee valtatien varteen sijoittuvaa teollisuusaluetta. Toppilan asuntoalue kytkeytyy Aspinmäentiehen. Valtatien 18 Töysän ohikulkutien ja Tuurin eritasoliittymän varaus tulee ottaa huomioon maankäytön kehittämisessä.
rautatien eteläpuolelle ja eritasoliittymä Tuurin kohdalle.
Tuurin ostosmatkailukeskus tunnetaan valtakunnallisesti ja se houkuttelee asiakkaita laajalta alueelta. Selvitysten mukaan Tuuriin saapuvat ostosmatkailijat käyvät useassa kaupassa ja viipyvät alueella pidempään kuin tavallisessa kauppakeskuksessa. Osa matkailijoista yöpyy kauppakeskuksen yhteydessä olevassa hotellissa tai leirintäalueella.
Suunnittelualueen keskeisin väylä on valtatie 18, joka toimii valtakunnallisena yhteytenä Vaasan, Seinäjoen ja Jyväskylän välillä. Tuurin kohdalla valtatiellä 18 on kolme kiertoliittymää: Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä -rata halkaisee suunnittelualueen kaakkois-luoteissuunnassa ja rautatie risteää tasossa valtatien kanssa. Valtatien 18 vuoden 2015 vuoden keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä vaihteli suunnittelualueella 5300 - 6000 ajon/vrk. Suurimmat liikennemäärät
olivat valtatiellä 18 Tuurin taajamassa kauppakeskuksen kohdalla. Kesällä valtatien liikenne ruuhkautuu Tuurin kohdalla toistuvasti, varsinkin Ähtärin suunnalta tuleva liikenne jonoutuu. Suunnittelualueella sattui viisivuotiskaudella 2011–2015 yhteensä 45 poliisin kirjaamaa liikenneonnettomuutta, joista seitsemän johti henkilövahinkoihin. Onnettomuuksissa loukkaantui 11 henkilöä ja kaksi henkilöä kuoli.
Tieverkkosuunnitelmassa esitetty uusi katuverkko ja kaavailtu uusi maankäyttö tukeutuvat maantieverkkoon ja valtatien 18 nykyisiin liittymiin. Kellokorventien ja Aspinmäentien (mt 17263) sekä Tuurintien (mt 7054) välillä on kaksi uutta katuyhteyttä, jotka risteävät eritasossa rautatien kanssa. Uusien katujen välille sijoittuu Veljekset Keskinen Oy:n kauppakeskukseen johtava katuyhteys. Tuurintien ja Väkkäräpakantien välille on esitetty rautatien alittava kevyen liikenteen yhteys. Myös Väkkäräkapantien ja Patunkujan välille on esitetty uuden katuyhteyden rakentamista. Tuurinportin katuverkko laajenee vain vähän. Valtatien 18 ja Aspinmäentien kiertoliittymän länsipuolelle sijoittuva kokoojakatu palvelee valtatien varteen sijoittuvaa teollisuusaluetta. Toppilan asuntoalue kytkeytyy Aspinmäentiehen. Valtatien 18 Töysän ohikulkutien ja Tuurin eritasoliittymän varaus tulee ottaa huomioon maankäytön kehittämisessä.
Kokoelmat
- Raportteja [1099]