Palvelutasotarkastelu : kantatielle 51 välillä vt 25-Inkilänportti ja kantatielle 50 välillä Inkilänportti-Muurala
Rautio, Janne; Haapamäki, Taina; Miettinen-Tuoma, Saija; Räsänen, Jukka (2015)
Rautio, Janne
Haapamäki, Taina
Miettinen-Tuoma, Saija
Räsänen, Jukka
Uudenmaan ELY-keskus
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-368-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-368-5
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää tarkastelujakson nykyinen palvelutaso ja sen odotettavissa oleva muutos, ongelmakohdat ja puutteet sekä määrittää palvelutasotavoitteet käyttäjäryhmittäin. Tarkastelujaksona oli kantatie 51 (Länsiväylä) välillä valtatie 25 – Inkilänportti ja kantatie 50 (Kehä III) välillä Inkilänportti – Muurala. Tiet ovat toiminnalliselta luokaltaan kantateitä, jotka täydentävät valtatieverkkoa yhdistäen kaupunkitasoisia keskuksia toisiinsa ja palvelevat maakuntien liikennettä. Myös Rantarata palvelee tarkastelualuetta ja sen henkilöliikennetarjonta sisältyy joukkoliikenteen palvelutasotarkasteluihin.
Tarkastelualueen vaikutuspiirissä (10 km vyöhyke) asuu tällä hetkellä noin 110 000 asukasta. Työpaikkoja vaikutuspiirissä on noin 30 000. Vuoteen 2040 mennessä määrien odotetaan kasvavan noin 150 000 asukkaaseen ja 44 000 työpaikkaan. Erityisen suurta kasvu tulee olemaan käytävän itäpäässä Siuntiossa, Kirkkonummella ja Espoossa. Pendelöinnin pääkaupunkiseudulle odotetaan kasvavan.
Merkittäviä elinkeinoelämän kuljetuksia tuottavia alueita tarkastelualueella ovat Inkoon ja Kantvikin satamat sekä Kantvikin teollisuusalue. Lisäksi liikenneverkkoa kuormittaa osaltaan Hangon sataman liikenne. Elinkeinoelämän kuljetusten osalta yhteys on luokiteltu Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavan luonnoksessa tärkeäksi tavaraliikenteen reitiksi (Uudenmaan liitto 2014). Esimerkiksi Hangon sataman tiekuljetuksista arviolta noin neljännes kulkee kantateiden 51 ja 50 kautta.
Palvelutasotavoitteena ennakoitavuus määriteltiin työ- ja asiointimatkoilla samalle tasolle turvallisuuden kanssa ja niiden tavoiteluokaksi asetettiin erittäin hyvä, kun taas matka-ajan palvelutasotavoite koko jaksolla määriteltiin luokkaan hyvä. Vapaa-ajan matkojen osalta turvallisuuden tavoitetasoksi asetettiin erittäin hyvä, mutta ennakoitavuudelle katsottiin hyvän tason olevan riittävä. Kuljetusten osalta matka-ajan palvelutasolle määriteltiin tavoitteeksi hyvä, kun taas ennakoitavuudelle ja turvallisuudelle tavoitteeksi määriteltiin kaikille jaksoille erittäin hyvä. Joukkoliikenteessä tavoitteeksi määriteltiin ennakoitavuuden parantaminen ja turvallisuuden säilyttäminen erittäin hyvässä luokassa koko tarkastelujaksolla, kun taas matka-ajalle ja yhteyksille tavoitteeksi katsottiin riittävän hyvä taso Kirkkonummelta länteen. Palvelutasotavoitteiden kautta tunnistettiin vaikutustarpeet ja muodostettiin toimenpidekokonaisuudet, joilla palvelutasotavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Tarkastelualueen vaikutuspiirissä (10 km vyöhyke) asuu tällä hetkellä noin 110 000 asukasta. Työpaikkoja vaikutuspiirissä on noin 30 000. Vuoteen 2040 mennessä määrien odotetaan kasvavan noin 150 000 asukkaaseen ja 44 000 työpaikkaan. Erityisen suurta kasvu tulee olemaan käytävän itäpäässä Siuntiossa, Kirkkonummella ja Espoossa. Pendelöinnin pääkaupunkiseudulle odotetaan kasvavan.
Merkittäviä elinkeinoelämän kuljetuksia tuottavia alueita tarkastelualueella ovat Inkoon ja Kantvikin satamat sekä Kantvikin teollisuusalue. Lisäksi liikenneverkkoa kuormittaa osaltaan Hangon sataman liikenne. Elinkeinoelämän kuljetusten osalta yhteys on luokiteltu Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavan luonnoksessa tärkeäksi tavaraliikenteen reitiksi (Uudenmaan liitto 2014). Esimerkiksi Hangon sataman tiekuljetuksista arviolta noin neljännes kulkee kantateiden 51 ja 50 kautta.
Palvelutasotavoitteena ennakoitavuus määriteltiin työ- ja asiointimatkoilla samalle tasolle turvallisuuden kanssa ja niiden tavoiteluokaksi asetettiin erittäin hyvä, kun taas matka-ajan palvelutasotavoite koko jaksolla määriteltiin luokkaan hyvä. Vapaa-ajan matkojen osalta turvallisuuden tavoitetasoksi asetettiin erittäin hyvä, mutta ennakoitavuudelle katsottiin hyvän tason olevan riittävä. Kuljetusten osalta matka-ajan palvelutasolle määriteltiin tavoitteeksi hyvä, kun taas ennakoitavuudelle ja turvallisuudelle tavoitteeksi määriteltiin kaikille jaksoille erittäin hyvä. Joukkoliikenteessä tavoitteeksi määriteltiin ennakoitavuuden parantaminen ja turvallisuuden säilyttäminen erittäin hyvässä luokassa koko tarkastelujaksolla, kun taas matka-ajalle ja yhteyksille tavoitteeksi katsottiin riittävän hyvä taso Kirkkonummelta länteen. Palvelutasotavoitteiden kautta tunnistettiin vaikutustarpeet ja muodostettiin toimenpidekokonaisuudet, joilla palvelutasotavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]