#Inttisome : Puolustusvoimien maine asevelvollisuutta käsittelevien viestien mukaan twitterissä
Asunmaa, Joonas (2016)
Asunmaa, Joonas
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 5
2016
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623610
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623610
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa selvitetään, minkälainen on Puolustusvoimien maine asevelvollisuudesta kertovien viestien mukaan Twitter-mikroblogipalvelussa. Tutkielman keskeiset käsitteet ovat sosiaalinen media ja maine. Sosiaalisella medialla tarkoite-taan tutkielman toimintaympäristöä, joka muodostuu internetpohjaisista sivustoista ja sovelluksista. Twitter on yksi sosiaalisen median palveluista, jossa käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä siitä, mitä kulloinkin tapahtuu. Maine muodostuu organisaatiosta kerrottavista tarinoista, ja sillä on kohteeseensa arvottava vaikutus.
Tutkielman aineisto koostui Twitteriin rekisteröityneiden käyttäjien lähettämistä viesteistä. Aineisto kerättiin vuoden 2015 kesällä kolmelta asevelvollisten kannalta merkittävältä ajan-kohdalta. Ajankohdat sisälsivät vuoden 2015 pääsotaharjoituksen, kahden saapumiserän kotiutumisen ja yhden saapumiserän palvelukseen astumisen. Sisällöllisesti aineistonkeruuta rajattiin asevelvollisuuteen viittaavilla hakusanoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia, jonka avulla aineistosta muodostettiin teemoja ja teemojen sisällöistä diskursseja. Diskurssin käsite tarkoittaa tässä tutkielmassa saman aihealueen viesteistä muodostettuja kokonaisuuksia, joiden merkitys- ja asiasisältö ovat yhtenevät. Tutkimusmenetelmän teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta konstruktionismista, jonka mukaan todellisuuden rakentuminen tapahtuu ihmisten välisissä sosiaalisissa käytänteissä. Aineiston analyysi toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin, mistä asioista viesteissä kerrottiin, ja muodostettiin viestien sisältöä kuvaavat teemat. Toisessa vaiheessa analysoitiin, miten teemojen sisällä olevista asioista kerrottiin. Lopputuloksena aineistosta muodostui neljä teemaa ja teemojen sisällöstä yhteensä kahdeksan diskurssia. Teemat käsittelevät toimintaa, aikaa, palvelusolosuhteita sekä asevelvollisuuden vaihtoehtoja.
Vastattaessa tutkielman päätutkimuskysymykseen ”Millainen on Puolustusvoimien maine asevelvollisuutta käsittelevissä kirjoituksissa Twitterissä?” käytettiin apuna Puolustusvoimi-en organisaation ominaisuuksia vastaavaksi muokattua mainemittaria. Vertaamalla diskurssianalyysin tuloksia mainemittarin sisältöön, havaittiin ne hyvämaineisen organisaation ominaisuudet, joista Twitterissä viestittiin sekä mitkä mittarin osa-alueet aineistossa painottuvat. Yhteenvetona diskurssianalyysin tuloksista ja niiden vertailusta mainemittariin muodostettiin kuva Puolustusvoimien maineesta. Puolustusvoimien maine Twitterissä muodostuu enimmäkseen toiminnan kuvauksista. Hyvämaineisen organisaation ominaisuuksista korostuvat eniten julkinen näkyvyys, toiminnan laatu ja hyöty, kansainvälisyys sekä organisaation halu ja kyky kehittyä. Tutkielman perusteella maine on kokonaisuudessaan hyvä.
Tutkielman aineisto koostui Twitteriin rekisteröityneiden käyttäjien lähettämistä viesteistä. Aineisto kerättiin vuoden 2015 kesällä kolmelta asevelvollisten kannalta merkittävältä ajan-kohdalta. Ajankohdat sisälsivät vuoden 2015 pääsotaharjoituksen, kahden saapumiserän kotiutumisen ja yhden saapumiserän palvelukseen astumisen. Sisällöllisesti aineistonkeruuta rajattiin asevelvollisuuteen viittaavilla hakusanoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia, jonka avulla aineistosta muodostettiin teemoja ja teemojen sisällöistä diskursseja. Diskurssin käsite tarkoittaa tässä tutkielmassa saman aihealueen viesteistä muodostettuja kokonaisuuksia, joiden merkitys- ja asiasisältö ovat yhtenevät. Tutkimusmenetelmän teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta konstruktionismista, jonka mukaan todellisuuden rakentuminen tapahtuu ihmisten välisissä sosiaalisissa käytänteissä. Aineiston analyysi toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin, mistä asioista viesteissä kerrottiin, ja muodostettiin viestien sisältöä kuvaavat teemat. Toisessa vaiheessa analysoitiin, miten teemojen sisällä olevista asioista kerrottiin. Lopputuloksena aineistosta muodostui neljä teemaa ja teemojen sisällöstä yhteensä kahdeksan diskurssia. Teemat käsittelevät toimintaa, aikaa, palvelusolosuhteita sekä asevelvollisuuden vaihtoehtoja.
Vastattaessa tutkielman päätutkimuskysymykseen ”Millainen on Puolustusvoimien maine asevelvollisuutta käsittelevissä kirjoituksissa Twitterissä?” käytettiin apuna Puolustusvoimi-en organisaation ominaisuuksia vastaavaksi muokattua mainemittaria. Vertaamalla diskurssianalyysin tuloksia mainemittarin sisältöön, havaittiin ne hyvämaineisen organisaation ominaisuudet, joista Twitterissä viestittiin sekä mitkä mittarin osa-alueet aineistossa painottuvat. Yhteenvetona diskurssianalyysin tuloksista ja niiden vertailusta mainemittariin muodostettiin kuva Puolustusvoimien maineesta. Puolustusvoimien maine Twitterissä muodostuu enimmäkseen toiminnan kuvauksista. Hyvämaineisen organisaation ominaisuuksista korostuvat eniten julkinen näkyvyys, toiminnan laatu ja hyöty, kansainvälisyys sekä organisaation halu ja kyky kehittyä. Tutkielman perusteella maine on kokonaisuudessaan hyvä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]