Motivaation ja oppimistulosten yhteys varusmieskoulutuksessa
Paatsola, Markus (2016)
Paatsola, Markus
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 5
2016
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623570
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623570
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin motivaation ja oppimistulosten välistä yhteyttä varusmiespalveluksessa. Tutkimuksen taustalla on yleinen käsitys motivaatiosta ihmisen toimintaa ohjaavana psykologisena tekijänä. Ihmisellä oletetaan yksilöllisen kasvun myötä kehittyvän pysyviä henkilökohtaisia taipumuksia toimia tietyllä tavalla oppimistilanteissa. Varusmiesjoukko koostuu suomalaisista nuorista aikuisista, jotka ovat elämänsä aikana toimineet useissa erilaisissa oppimisympäristöissä ja omaksuneet niihin liittyen erilaisia yksilöllisiä oppimistapoja. Varusmiespalvelukseen astuessaan yksilö joutuu sopeutumaan uudenlaiseen oppimisympäristöön, joka poikkeaa monella tapaa muista ympäristöistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin armeijan ympäristön vaikutusta varusmiesten oppimismotivaatioon huomioimalla aiemmat yksilölliset oppimisstrategiat ja suhteuttamalla niihin yksilölliset perustarpeet. Oppimistapoja ja perustarpeita verrattiin oppimistuloksiin, jolla selvitettiin eri tavoitteenasettelujen toimivuutta armeijassa sekä armeijan ympäristön vaikutusta yksilön oppimiskäyttäytymiseen. Tutkimusasetelman avulla onnistuttiin mittaamaan varusmiesten oppimiseen liittyviä motivaatiotekijöitä. Tutkimuksessa käytettiin taustateorioihin perustuvaa kysymyssarjaa, jolla mitattiin varusmiesten tavoiteorientaatioita, perustarpeita ja koettua oppimismenestystä. Mittaukset toteutettiin yhden perusyksikön varusmiehillä kertaluonteisesti järjestetyssä testitilanteessa. Vastausten pohjalta varusmiehet jaettiin profiiliryhmiin, joiden menestymistä varusmieskoulutuksessa havainnoitiin koetulosten ja koetun suoriutumisen avulla. Aineiston analysoinnissa varusmiesjoukosta tunnistettiin teorian ennustamat tavoiteorientaatiot. Tulosten perusteella oppimista ja suoriutumista korostavat varusmiehet vaikuttivat sopeutuvan parhaiten armeijan ympäristöön, jossa he saavuttivat hyviä oppimistuloksia ja kokivat pystyvänsä vaikuttamaan omaan oppimiseensa. Työn välttelyyn taipuvaiset varusmiehet pyrkivät selviytymään oppimistilanteista mahdollisimman vähällä vaivan näöllä kokien samalla heikkoa yhteenkuuluvuutta vertaisjoukkoon. Välinpitämättömiksi tunnistetut varusmiehet eivät välittäneet suuremmin onnistumisesta kuin epäonnistumisestakaan, jonka todettiin olevan yhteydessä heikkoihin oppimistuloksiin ja alhaiseen pystyvyyden kokemiseen opetustilanteissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]